printlogo


کد خبر: 152169تاریخ: 1394/10/28 00:00
انفجار مهیب و تیراندازی در شهرک صنعتی الجبیل نزدیک دمام
نشانه‌های آغاز قیام در شرق عربستان

گروه بین‌الملل: سکوت مقامات سعودی درباره انفجارهای مهیب و تیراندازی‌های روز شنبه در شرق عربستان ادامه دارد. این در حالی است که شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی از وضعیتی شبه‌جنگی در شهرک صنعتی الجبیل در استان نفتخیز الشرقیه خبر داده‌اند، استانی که نه‌تنها 80 درصد ذخایر نفت این کشور را در دل خود دارد بلکه  اکثریت آن را شیعیان خشمگین و مخالف حکومت ظالم ریاض تشکیل می‌دهند. شبکه العالم در همین باره تصاویری از آتش‌سوزی شدید و انفجار در یک مجموعه پتروشیمی در این شهرک صنعتی پخش کرد که توسط شاهدان با گوشی همراه ضبط شده بود. برخی کاربران توئیتر این آتش‌سوزی را که شنبه شب در یکی از شرکت‌های تابع مجموعه پتروشیمی سابک در دمام روی داد نتیجه انفجار دانسته و گفته‌اند علاوه بر صدای انفجار از منطقه منیفه واقع در شمال شهر صنعتی الجبیل صدای تیراندازی به گوش رسیده است. گفته می‌شود انتشار تصاویر مزبور بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته است به طوری که برخی فعالان اجتماعی در پیام‌هایشان آن را نقطه آغاز جهاد مسلحانه علیه آل سعود دانسته‌اند. اما در حالی که مجموعه پتروشیمی مزبور همچنان در  آتش می‌سوزد تقریبا تمام رسانه‌های سعودی و عربی حاشیه خلیج‌فارس این رخداد را مسکوت گذاشته‌اند که از اوج وحشت ریاض از ارتباط آن با یک قیام مردمی حکایت دارد. منابع محلی از منطقه گزارش داده‌اند شهرک محاصره شده و نظامیان رژیم سعودی همه ورودی‌های الجبیل و منیفه را بسته‌اند. شهرک صنعتی الجبیل در شرق عربستان و بر ساحل خلیج‌فارس در
100 کیلومتری شمال شهر الدمام واقع شده است. این شهر از موقعیت ممتازی به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد و منابع انرژی و مواد خام لازم برای صنایع پتروشیمی برخوردار است.
هفته گذشته متن گزارش نگران‌کننده سازمان اطلاعات آلمان (بی‌ان‌دی) در برخی رسانه‌های انگلیسی‌زبان لو رفت، گزارشی که در آن صریحا از محمد بن سلمان به عنوان یک فرد ناشی و متکبر یاد شده که فعلا حاکم بلامنازع امور اجرایی عربستان سعودی است. بر پایه این سند اطلاعاتی محرمانه یک صفحه و نیمی آلمان‌ها که در واپسین روزهای سال سپری شده میلادی به دست مقامات دولت برلین رسیده است، پسر پادشاه سعودی طی کمتر از یک سال به شکل خطرناکی عربستان را به سوی سیاست مداخله تهاجمی در امور دیگر کشورها سوق داده است به طوری که باعث جنایاتی گسترده در یمن و ویرانی زیرساخت‌های این کشور در جنوب مرزهای خود شده است. در برآورد  آلمان‌ها، ترکتازی محمد بن سلمان ناشی از بیماری دیمانتیا - زوال عقل – که  پادشاه 89 ساله به آن مبتلاست تلقی شده که منطقه را به سوی جنگ سوق می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0046 sec