printlogo


کد خبر: 152545تاریخ: 1394/11/5 00:00
رویدادها

سعید حدادیان در نشستی ادبی:
خون امثال شهید نمر جوهر قلم شاعران اهل تعهد است
پنجاه‌وپنجمین عصرانه ادبی فارس، ویژه راضیه رجایی با حضور شاعران و علاقه‌مندان شعر در خبرگزاری فارس برگزار شد.  سعید حدادیان در بخشی از این عصرانه ادبی با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با رجایی در همایش سوختگان وصل، گفت: رجایی از علمداران شعر دفاع‌مقدس است و همیشه میاندار این عرصه بوده است. همیشه دوست داشتم با جوانانی که قلم‌شان در عشق مجازی زیاده‌روی می‌کند، صحبت کنم، هرچند ظلم جهانی اجازه نمی‌دهد قلم‌ها به‌سوی عاشقانه‌های نجیب چرخیده شود و تا شاعری می‌خواهد یک عاشقانه نجیب بسراید، باید از اتفاقات جهان بگوید. خون امثال شهید نمر و کشتگان منا، جوهر قلم شاعران اهل تعهد می‌شود.  مرتضی امیری‌اسفندقه در بخش دیگری از این عصرانه ادبی گفت: شعر پارسای پارسی، در هر موضع و موضوعی خراسانی است و هر قدر از خراسان دور شده، از شعر بودنش فاصله گرفته و هر قدر شعر به خراسان نزدیک شده، بهتر شده است البته منظور ما از خراسان، فقط یک محدوده جغرافیایی نیست، بلکه مراد آنجاست که خورشید زودتر بالا می‌آید.  امیری‌اسفندقه با اشاره به خاطره‌ای از رجایی گفت: این شاعر با یک بیت مرا در خیابان به گریه انداخت و اشک مرا در برابر انظار مردم جاری کرد.  راضیه رجایی در پایان این عصرانه ادبی گفت: تاثیرگذارترین و باکیفیت‌ترین جلسه‌ای که در خاطره ادبی خراسان هست همان جلسات پنجشنبه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که دردهه‌های 60 و 70 برگزار می‌شد.

دومین نامه‌ انتقادی فیلمسازان کوتاه به ایوبی
پس از اینکه چندی پیش جمعی از کارگردانان فیلم کوتاه نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی فرستاده و در آن نسبت به وضعیت این نوع سینما ابراز گلایه داشتند و با توجه به اینکه غیر از پاسخ تلگرامی حجت‌الله ایوبی، جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند، دومین نامه آنها نیز به شخص اول اجرایی سینمای ایران نوشته شد که در بخشی از متن نامه آمده است: « جناب آقای دکتر! چطور از سفیران فرهنگی ایران اسلامی در جهان امروز، که در همان آب و خاک و فرهنگ ریشه گرفته‌اند و با عشق آن فیلم ساخته‌اند فراموش می‌شوند؟ چطور بودجه‌ نهاد حمایتی فیلم‌کوتاه بر روی کاغذ سال‌هاست که افزایش یافته اما تا به امروز که چیزی تا پایان سال باقی نمانده این مبلغ به نهاد حمایتی پرداخت نشده است؟ افزایش بودجه روی کاغذ با نبودن آن فرقی می‌کند؟ در شرایطی که فیلم‌کوتاه تولید نمی‌شود اصلاً اختصاص نهادی برای آن چه توفیری دارد با نبودنش حتی اگر مدیرانی با تجربه‌ چند دهه در رأس آن باشند».

جهاد مغنیه  با صدای حامد زمانی
حامد زمانی تازه‌ترین اثر خود را با عنوان «جهاد» و با محوریت جهاد مغنیه منتشر کرده است. آهنگسازی این اثر برعهده حامد زمانی بوده و تنظیم موسیقی را امیر جمال‌فرد انجام داده و شعر این قطعه را قاسم صرافان سروده است. حامد زمانی درباره این اثر می‌گوید: قطعه «جهاد» به مضمون مقاومت اسلامی که نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران و ولایت فقیه است اشاره دارد و در آن از مدافعان حرم نیز گفته شده است.  وی با بیان اینکه جهاد هیچگاه تمام‌شدنی نیست، تاکید کرد: در این ترانه به این موضوع پرداخته شده که «جهاد» تنها نام شهید جهاد مغنیه نبود بلکه اندیشه و راه و رسم وی نیز بر پایه جهاد در راه خدا بود. اثر «جهاد» در ابتدا به معرفی جهاد می‌پردازد و در ادامه اشاره‌ای به مقاومت اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران و ولایت فقیه دارد. قطعه «جهاد» به همت موسسات رسانه‌ای اوج و حقیقت ساخته شده است.

نمایش مجارستانی «دگردیسی پروانه شدن» در جشنواره تئاتر
صوفیا برتی، کارگردان مجارستانی نمایش «دگردیسی پروانه شدن» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد علاقه‌مند به ارائه فرم‌های تصویری به جای دیالوگ در آثارش است.  به گزارش مهر، صوفیا برتی کارگردان مجارستانی نمایش «دگردیسی پروانه شدن» و مدیر کمپانی تئاتر «لیوینگ پیکچر» درباره تجربه حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: من خیلی علاقه‌مند بودم به ایران بیایم و پارسال هم به دلیل کمبود وقت نتوانستم در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کنم. همچنین بسیار علاقه‌مند به فرهنگ کشورهای شرقی هستم.  این کارگردان تئاتر درباره داستان و مضمون نمایش بیان کرد: کرمی که در نمایش تبدیل به پروانه می‌شود یک مرگ و بعد یک زندگی را تجربه می‌کند. این تجربه برای انسان‌ها هم رخ می‌دهد. انسان‌ها مدام در حال تغییر هستند و از یک مرحله به مرحله دیگر می‌روند.
 


Page Generated in 0/0059 sec