printlogo


کد خبر: 152568تاریخ: 1394/11/5 00:00
چهارگوشه

فضای امنیتی مصر در سالگرد انقلاب
میدان التحریر و دیگر میدان‌های اصلی قاهره و سایر استان‌های مصر پیش از سالگرد انقلاب 25 ژانویه 2011 که منجر به سرنگونی رژیم حسنی مبارک شد و همزمان با افزایش فراخوان‌ها برای برگزاری تظاهرات، به پادگان‌های نظامی تبدیل شده‌اند.  از سوی دیگر عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور نیز در مراسم روز پلیس که مصادف با سالگرد انقلاب (امروز) است، شرکت کرد و با وجود اعتراض مخالفان نسبت به اقدامات پلیس از افسران این ارگان تقدیر کرد.

سرکوب تظاهرات جمهوری آذربایجان
در هفته گذشته درگیری خشونت‌باری میان پلیس
ضد شورش و هزاران معترضی که در سراسر این کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی به خیابان‌ها آمده بودند، به وقوع پیوست. آنها نارضایتی خود را علیه افزایش قیمت‌ها و بیکاری اعلام کردند.  دولت الهام علی‌اف به ندرت اجازه می‌دهد که ندای مخالفی شنیده شود، از همین رو سربازانش را برای سرکوب ناآرامی‌ها به شهر سیازن و چندین شهر و منطقه دیگر اعزام کرد و اعترضات با گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی علیه معترضان سنگ‌پران خاموش شد.

فلج شدن شیخ نمر قبل از شهادت
محمد النمر، برادر شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی که توسط رژیم سعودی اعدام شد، اخیرا با انتشار عکسی از مجوز ملاقاتی که 27 ژانویه جاری در آن تعیین شده بود، فاش کرد یکی از پاهای شیخ نمر که در ژوئیه 2012 حین بازداشت تیر خورد، فلج شده بود.  محمد النمر همچنین گفت: در آخرین ملاقاتی که با شهید نمر در دوم دسامبر گذشته داشتم، به او گفتم صحبت‌هایی مبنی بر قصد دولت ریاض برای حل بحران زندانیان وجود دارد اما شهید نمر به من ابلاغ کرد تمرکز خود را بر حل مشکلات دیگر زندانیان بگذاریم.

تکذیب سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه
سخنگوی وزارت دفاع روسیه ضمن تکذیب سرنگونی دومین جنگنده روسی توسط ترکیه، این خبر را شایعه‌پراکنی تحلیلگران قلابی خواند.  اشاره «ایگور کوناشنکوف» به مخالفان بشار اسد بود که روز جمعه ادعا کردند در حریم هوایی گذرگاه مرزی باب الحوا در مرز سوریه و ترکیه، جنگنده‌های ترکیه یک فروند هواپیمای نظامی سوخوی روسیه را سرنگون کرده‌اند.  کوناشنکوف در واکنش به این اخبار گفت: «تمام هواپیماهای نظامی روسی که برای انجام ماموریت نظامی و بمباران مراکز تحت کنترل گروه تروریستی داعش از پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه به پرواز درآمده بودند سالم به پایگاه خود بازگشتند».   

17 کشته در کولاک شرق آمریکا
بارش سنگین برف و وقوع کولاک در شرق ایالات متحده از روز شنبه تشدید شد و شمار جان‌باختگان حوادث مرتبط با آن به دست‌کم ۱۷ تن رسید. شهرداری نیویورک سفر جاده‌ای به این شهر را جز برای خودروهای امدادی ممنوع اعلام کرده همچنین بیش از
۲۰ هزار و ۲۰۰ پرواز از روز جمعه تا دوشنبه لغو شده است.  به گزارش خبرنگار یورونیوز در واشنگتن، بارش برف بسیار سنگین و ادامه‌دار است و باد بسیار شدیدی می‌وزد. بالغ بر ۸۵ میلیون تن در ۱۵ ایالت در مسیر کولاک بوده و شرایط اضطراری برای ۳۳ میلیون تن از این جمعیت همچنان پابرجاست.  تنها در نیوجرسی، حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی با قطع برق مواجه شده است.

وحشت عباس به جای اسرائیلی‌ها
گویا محمود عباس بیش از صهیونیست‌ها از اوجگیری حملات ضد اسرائیلی جوانان فلسطینی وحشت کرده است.  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با انتقاد از شور انتفاضه جدید در قدس اشغالی و کرانه باختری بار دیگر ثابت کرد سر سپرده تل‌آویو است. عباس پس از شهادت یک دختر 13 ساله فلسطینی به ضرب گلوله اسرائیلی‌ها، به جای انتقاد از قاتلان صهیونیست او، از تشویق جوانان عرب برای حمله به نیروهای امنیتی اسرائیل انتقاد کرد. او  در مقر تشکیلات خودگردان در شهر رام‌الله واقع در کرانه باختری، گفت: «هرکسی بخواهد با استفاده از انفجار، سلاح یا ایجاد هسته در هر جایی علیه امنیت اقدام کند، دستگیر می‌شود و مهم نیست کجا خواهد رفت. تدابیر امنیتی به دستور من اتخاذ شده است». دختر نوجوان فلسطینی 8 بامداد شنبه گذشته  با چاقو به یک نیروی امنیتی اسرائیلی حمله کرد  و به ضرب گلوله شهید شد.


Page Generated in 0/0059 sec