printlogo


کد خبر: 153213تاریخ: 1394/11/17 00:00
رویدادها

ظرافت‌های صداگذاری در فیلم «ایستاده در غبار»
مهرشاد ملکوتی، صداگذار فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» درباره ویژگی‌های ضبط صدا در این فیلم و استفاده از صدای واقعی جاویدالاثر احمد متوسلیان گفت: استفاده از صدای اصلی شخصیت‌های اصلی فیلم، ایده کارگردان بود، من هم از آن استقبال کردم. یکی از ویژگی‌های جالب این فیلم سینمایی این است که مخاطب آن چیزی که جلوی کادر دوربین می‌بیند، نمی‌شنود و باید صدای اطراف را بشنود. در واقع مخاطب زمانی صدای کاراکترها را در فیلم می‌شنود که بتوان از صدای اصلی آنها استفاده کرد.  وی افزود: به‌عنوان مثال برای صداسازی در سکانس‌های بیمارستان باید به این مساله توجه می‌کردیم که در دوران جنگ در بیمارستان‌ها چه نوع صداهایی شنیده می‌شد. به‌عنوان مثال در آن زمان و آن مکان مورد نظر، اگر قرار بود اسمی یا اطلاعاتی در یک بیمارستان پیج شود، معمولا توسط یک آقا پیج می‌شد.  این صداگذار با اشاره به صداهای ضبط شده در این فیلم توضیح داد: در این فیلم نزدیک به ۸۰ درصد صداها ضبط شده بود و تنها ۲۰ درصد از صداها از آرشیوهای موجود استفاده شده است.  وی ادامه داد: در طول کار، لیستی از صداهای مورد نیاز برای این فیلم تهیه شد که در ۳ جلسه افراد مختلفی را برای گرفتن صداهای مورد نظر بسیج کردیم. به‌عنوان مثال در سکانس‌هایی که نیاز به گویش کردی داشتیم از افرادی با صداهای کردی استفاده کردیم.  وی ادامه داد: در صحنه‌های جنگی که بخش کمی از سکانس‌های فیلم را شامل می‌شود، هم از صداهای «روایت فتح» و هم از صداهای جدیدی که ضبط شده استفاده شده است زیرا قرار است بیننده در سینما با دیدن این فیلم تحت تاثیر قرار گیرد. صداهای قدیمی مانند صدای «روایت فتح» بیشتر مستند است و مناسب یک فیلم سینمایی نیست اما در این فیلم صدا شرایطی را فراهم می‌کند تا مخاطب شرایط فیلم را کاملا حس کند.

لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
رویکرد امسال جشنواره فیلم فجر نسبت به دفاع‌مقدس مثبت است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: هرکدام از شهدای بزرگوار کشور برگی از تاریخ بشریت هستند و پرداختن به آنها یک توفیق می‌خواهد و یک ارزش محسوب می‌شود.  به گزارش فارس، لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در برج میلاد و پس از تماشای فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان گفت: به آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی به علت اینکه رویکرد آنها نسبت به فیلم‌ها و آثار سینمایی و مستند با موضوع دفاع‌مقدس و مقاومت در این دوره از جشنواره پررنگ است تبریک عرض می‌کنیم.  افتخاری به لزوم توجه به فیلم‌های حوزه دفاع‌مقدسی اشاره کرد و ادامه داد: توجه به فیلم‌هایی که واقعیت دوران دفاع‌مقدس را منتقل می‌کنند و موجب انتقال فرهنگ به جامعه می‌شود امر بسیار خوب و پسندیده‌ای است.  وی در پایان تصریح کرد: امروز نخستین بازدید من از جشنواره است، سعی می‌کنم روزهای آینده باز هم به جشنواره فیلم فجر سر بزنم و کارهای بیشتری را مشاهده کنم.

فرزاد موتمن در نشست خبری فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»:
 قرار نیست این فیلم‌ها خیلی مهم باشند
نشست‌های خبری آثاری که روز پیش در کاخ رسانه‌ای برج میلاد به اکران درآمده است، هر روز صبح با حضور خبرنگاران و عکاسان و عوامل فیلم‌ها برگزار می‌شود و نشست فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با گفته‌های فرزاد موتمن، کارگردان این فیلم وارد فضای جالبی شد.  موتمن در این نشست درباره آخرین ساخته سینمایی‌اش گفت: من یک فیلمساز مثل فیلمسازان قدیمی هستم و قرار نیست جهان مشخصی داشته باشم، اصلاً چنین دغدغه‌ای ندارم. من فقط فیلم می‌سازم و قرار نیست این فیلم‌ها خیلی مهم باشند، فقط قرار است دوستشان داشته باشیم.  وی اشاره داشت بین فیلم‌هایش، «سایه‌روشن» و «صداها» از همه بهتر هستند.  موتمن موفقیت یا عدم موفقیت در گیشه را بسته به نحوه و مدیریت اکران دانست و افزود: فیلم «خداحافظی طولانی» خیلی اکران محدودی داشت و با 12 فیلم فقط در سانس‌های چرخشی اکران شد اما به‌رغم این مسائل بد نبود، فیلم «سایه روشن» هم الان در هنر و تجربه در حال اکران است.


Page Generated in 0/0080 sec