printlogo


کد خبر: 153214تاریخ: 1394/11/17 00:00
مشکلاتی که همچنان با پرسپولیس است
خبری از تکامل نیست

مهدی طاهرخانی: هم در جام شهدا در نبرد با صبا و هم در بازی با سپاهان مشخص شد پرسپولیس نتوانسته تایمینگ مناسبی را برای حضور در لیگ پس از تعطیلات یک ماهه داشته باشد. افت بدنی بازیکنان بسیار مشهود است و این نشان می‌دهد برنامه بدنسازی برانکو برای تعطیلات مناسب نبوده است. ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن‌ها باز شود و شاید در این چند هفته امتیازاتی از دست رود که بهای آن از دست دادن خیلی از چیزها باشد. از آخرین باری که پرسپولیس در آزادی مقابل استقلال خوزستان بازی کرد تا دیدار مقابل سپاهان چه اتفاقی می‌تواند افتاده باشد؟ تیمی که بازیکنانش بخوبی یکدیگر را پیدا می‌کردند و به‌رغم پرس تیم حریف می‌توانستند بخوبی از کل زمین بهره ببرند حالا با پرسینگ سپاهان (مخصوصا در نیمه اول) چنان سردرگم و مستاصل بازی می‌کند که برای هواداران این تیم هم غافلگیرکننده است.  قطعا مقصر اول کادر فنی است که برنامه مناسبی برای این تعطیلی یک ماهه نداشت. اگرچه در نیمه دوم با عقب کشیدن سپاهان و طبیعتا افت بدنی آنها، قرمزها مجال بیشتری برای خودنمایی پیدا کردند اما اگر قرار به قهرمانی در لیگ جاری باشد با چنین روندی نمی‌شود به آن امیدوار بود.  اگر در زمین خودی و با حضور 75 هزار هوادار در زمینت نتوانی 3 امتیاز را بگیری کی و کجا این فضا برای تو مهیاست تا قهرمان شوی؟ شاید اگر امسال به دفعات لیگ دچار وقفه نمی‌شد آرایش صدرنشینان کلا متفاوت بود اما سوال اصلی این است چرا باید تیم برانکو بیشتر از سایرین از این تعطیلات ضرر کند؟ مهدی طارمی یکی از بازیکنان استراتژیک پرسپولیس به شمار می‌رود که هم‌اکنون در صدر جدول گلزنان حضور دارد اما طعنه‌آمیز آنجاست که او همین اندازه که گل زده و موثر بوده گل هم نزده و در ناکامی‌های تیمش نقش داشته است. نمونه بارز و مشهود ضربه
عجیب و غریبش در انتهای بازی با سپاهان بود. ضربه‌ای که مثل همیشه چیپ‌وار زده شد و عوض تور دروازه فضای بالای آن را شکافت. سوال این است که در کادر فنی پرسپولیس چه کسی باید این مشکل او را حل کند؟ اگر بر فرض مثال پیشنهادات اروپایی او درست باشد با این ضعف بزرگ (اصرار کلافه‌کننده به چیپ) آیا او با موفقیت به کارش ادامه می‌دهد؟  در این موضوع که او ارزشمندترین و مهم‌ترین ستاره پرسپولیس است هیچ تردیدی نیست اما چرا این تیم تنها از 70درصد داشته‌های طارمی استفاده کرده است؟ کدام مربی، کدام معلم، کدام آقا بالاسر موظف است طارمی را کامل کند تا پس از سال‌ها یک مهاجم تمام‌عیار در فوتبال ما متولد شود؟ بازیکنی که با تیزهوشی و ذکاوت در هر بازی‌ قادر است مدافعان حریف را مجبور به خطا و طبیعتا گرفتن پنالتی یا اخراج کند چرا در مدت 2 ساله حضورش در پرسپولیس، همانگونه به توپ ضربه می‌زند که پیش از این در ایرانجوان می‌زد؟ مهاجمی که با 60 یا نهایت 70 درصد داشته‌هایش توانسته اینچنین موثر و گره‌گشا ظاهر شود در صورتی که نوع بازی و ضربه زدنش را تغییر دهد قطعا به جایگاهی می‌رسد که شاید پیش از این کمتر مهاجمی در ایران به آنجا رسیده است. شاید مشکل در آموزش فوتبال ایران است و باید دلخوش به این بمانیم که کی‌روش برای خط حمله تیم‌ملی، تغییرات لازم را در طارمی و ضرباتش به وجود بیاورد. شاید صبر برانکو زیاد باشد اما طارمی مطمئن باشد اگر در بازی‌های ملی اینچنین به بختش چیپ بزند، کی‌روش وضعیت را تحمل نمی‌کند. فصل تغییر اساسی و حرکت رو به تعالی برای طارمی و پرسپولیس رسیده است غفلت کنند همانگونه جام را در کمال ناباوری از دست می‌دهند که 3 امتیاز خانگی را برابر سپاهان.
رسانه‌هایی که طارمی را هوایی کردند
بدون شک کلید موفقیت پرسپولیس در دستان مهدی طارمی است اما او این روزها به هیچ‌وجه تمرکز لازم را ندارد. صحبت از پیشنهادات اروپایی باعث شده مهاجم قرمزها هوایی شود. آخرین باری که پرسپولیس در لیگ برتر قهرمان شد، آقای گل لیگ از آن این تیم بود؛ لیگ هفتم و درخشش محسن خلیلی. پس از آن نه آقای گلی از پرسپولیس به فوتبال ایران معرفی شد و نه قرمزها رنگ جام را دیدند اما امسال با درخشش مهدی طارمی امید می‌رود طلسم 8 سال ناکامی بشکند. طارمی فعلا در صدر جدول گلزنان است اما قرمزها هنوز به صدر نرسیده‌اند.  برانکو اعتقاد دارد با ادامه این روند شاگردانش صدرنشین خواهند شد اما گویا مهدی طارمی در یک ماهه اخیر با پیشنهادات تیم‌های مختلفی مواجه شده و همین مساله موجب شده این بازیکن تمرکز سابق را نداشته باشد. نکته جالب اینکه رسانه‌های نزدیک به پرسپولیس در این بین آتش‌بیار معرکه بودند. هر روز یک پیشنهاد و هر روز یک تیم خارجی. خبرنگاران نزدیک به طارمی مطلعند که او چگونه ولع حضور در خارج را دارد و برای این ترانسفر ثانیه‌شماری می‌کند. در دیدار با سپاهان، طارمی هیچ شباهتی با مهاجم یک ماه قبل نداشت. رسانه‌های نزدیک به پرسپولیس در حالی مدام صحبت از پیشنهاد می‌کنند که طاهری عنوان کرده تا این لحظه کوچک‌ترین پیشنهادی به دست ما نرسیده است! اما گویا دوستان ترانسفر قبل از پایان فصل عجله دارند هرطور شده طارمی را عازم یک لیگ خارجی کنند. مدیربرنامه‌های او که رابطه خوبی با رسانه‌ها دارد و حتی خودش عوض طارمی در سایت شخصی‌اش مصاحبه می‌کند و حرف می‌زند پشت پرده این داستان‌هاست غافل از اینکه تا پایان فصل در هر صورتی طارمی باید پیراهن پرسپولیس را بر تن کند و این شلوغ‌کاری‌ها تنها باعث از بین رفتن تمرکز او می‌شود. چگونه می‌شود این موضوع را حلاجی کرد که آقای گل لیگ پانزدهم در بازی با سپاهان از فاصله 2 متری دروازه سپاهان را نمی‌تواند باز کند؟  شاید وقتش رسیده باشگاه پرسپولیس و برانکو وارد عمل شوند و به نوع دیگری از داشته ارزشمند خود دفاع کنند. شاید وقتش است مهدی طارمی همان بازیکن شهرستانی و ناشناس فصل قبل باشد که رابطه معقولانه‌تری با رسانه‌ها داشت. تعطیلات یک ماهه اخیر به طور روشنی او را از فرم خارج کرده و نکته جالب اینکه احمد نوراللهی دوست نزدیک او هم وضعیت کاملا مشابهی دارد. او آنقدر مقابل سپاهان بد کار کرد که برانکو بین دو نیمه تعویضش کرد. کاملا مشخص است که این دو دوست مسیر خوبی را در بیرون از زمین پیش نگرفته‌اند.
لوبانف و دوری از حداقل استانداردها
پرسپولیس قید سوشا مکانی را زده بود که سراغ دو دروازه‌بان رفت، لوبانف به عنوان گلر اصلی و محسن‌زاده برای روز مبادا. دو بازی از لوبانف نشان داد او توانایی لازم را برای رقابت و نیمکت‌نشین کردن سوشا ندارد. 180 دقیقه دریافت 4 گل بدون هیچ عکس‌العملی که دست‌کم کمی هواداران را نسبت به آینده امیدوار کند.  در نبرد با سپاهان تمام توپ‌هایی که باید درون دروازه می‌رفت رفت و این نشان می‌دهد یا لوبانف سطح دروازه‌بانی‌اش در همین حد است یا به زمان بیشتری احتیاج دارد تا با تیم و کشور جدید به روز شود. در دو حالت او محتاج زمان است و این چیزی نیست که پرسپولیس داشته باشد. شاید در اصفهان و مقابل ذوب‌آهن به او یک فرصت دیگری داده شود. پرسپولیس اگر قصد تحول داشت باید سراغ دروازه‌بانی می‌رفت که قابلیت‌هایش را پیش از این ثابت کرده بود حتی فکر کردن روی نیلسون و بازگشتش هم راهکار چندان بدی نبود.


Page Generated in 0/0063 sec