printlogo


کد خبر: 153240تاریخ: 1394/11/17 00:00
۳ نماینده کنگره می‌خواهند به ایران بیایند
درخواست فضولی!

مایک پومپئو نماینده جمهوری‌خواه کانزاس، لی زدلین نماینده جمهوری‌خواه نیویورک و فرانک لوبیوندو نماینده جمهوری‌خواه از ایالت نیوجرسی با حضور در دفتر حافظ منافع کشورمان در واشنگتن خواهان دریافت ویزای سفر به ایران شدند.
به گزارش تسنیم، این 3 نماینده نامه‌ای درباره اهداف سفرشان به ایران را نیز تحویل مقامات دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن که در سفارت پاکستان قرار دارد، داده‌اند.
این 3 نماینده کنگره عضو کمیته‌های نیروهای مسلح،‌ اطلاعات و همچنین روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هستند. پومپئو، زدلین و لوبیوندو  5 هدف خود از سفر به ایران را چنین برشمرده‌اند:
نخست دیدار با مقامات ارشد ایرانی مانند حسن روحانی و محمدجواد ظریف و همچنین محسن فخری‌زاده‌مهابادی که رسانه‌های غربی در سال‌های اخیر تبلیغات بسیاری درباره نقش وی در برنامه ادعایی تسلیحات هسته‌ای ایران داشته‌اند.
دوم، گفت‌وگو با آمریکایی‌هایی که هنوز در ایران محبوس هستند مانند سیامک نمازی. آنها همچنین خواهان دریافت اطلاعات درباره 3 آمریکایی هستند که اخیرا در عراق و توسط شبه‌نظامیانی که به گفته آنها تحت حمایت ایران هستند، دستگیر شده‌اند.
سوم، دیدار از تأسیسات پارچین، فردو و اراک تا به ظن خودشان بتوانند میزان پایبندی ایران به مفاد برجام را به صورت مستقل ارزیابی کنند!
چهارم، دریافت گزارش از مقامات ایرانی درباره آزمایش‌های موشکی بالستیک.
پنجم، دریافت گزارش برای فهم بهتر شرایطی که منجر به دستگیری تفنگداران دریایی آمریکایی در 12 ژانویه در آب‌های ایران شد.
به گزارش ویکلی‌استاندارد، لوبیوندو می‌گوید: دولت ایران و رئیس‌جمهور آمریکا ما را متقاعد کرده‌اند سطح جدیدی از گشودگی بین آمریکا و ایران پدید آمده است. خب! این فرصتی است برای مقامات ایران تا به ما گزارش دهند. به اعتقاد کارشناسان، این درخواست گستاخانه برای پایش برنامه هسته‌ای و نظامی ایران و دیدار با مقامات کشورمان را می‌توان در 2 حوزه ارزیابی کرد؛ نخست تلاش برای تحقیر ملت ایران یعنی به گونه‌ای که یک نماینده آمریکایی حق بررسی و نظارت عملکرد هسته‌ای و نظامی ایران را داشته باشد! و دوم انجام یک تست عملیات روانی برای پیگیری ایده مشترک آمریکا و دوستان داخلی‌اش برای راه‌اندازی سفارت آمریکا در ایران. این درخواست گستاخانه البته با واکنش منفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد. منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این‌باره با بیان اینکه اجازه فضولی آمریکایی‌ها در انتخابات را نخواهیم داد، گفت: مخالف سفر 3 عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به ایران هستیم.  حقیقت‌پور با بیان اینکه درخواست ویزا برای سفر به ایران در آستانه انتخابات از سوی جمهوری‌خواهانی که مخالف توافق هسته‌ای با ایران بودند مشکوک است، تصریح کرد: وزارت امور خارجه پاسخی دندان‌شکن به این نمایندگان کنگره آمریکا بدهد. وی ادامه داد: مگر آمریکایی‌ها اجازه بازدید از زندان گوانتانامو را تاکنون به کسی داده‌اند که امروز قصد دارند با آمدن به ایران با زندانیان ملاقات داشته باشند. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با تاکید بر اینکه اگر این موضوع در کمیسیون امنیت ملی نیز مطرح شود قطعا اعضای این کمیسیون مخالفت خود را با انجام این سفر اعلام خواهند کرد، افزود: کمیسیون امنیت ملی نیز مخالف اینگونه سفرهاست و خواستار اقدامات مناسب از سوی دستگاه دیپلماسی کشور است.
 


Page Generated in 0/0064 sec