printlogo


کد خبر: 153261تاریخ: 1394/11/17 00:00
حامیان تروریسم در ژنو دبه کردند
تداوم پیروزی‌ها در حلب

گروه بین‌الملل: پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور بویژه حلب شدت گرفته است. ارتش سوریه روز پنجشنبه توانست جاده تدارکاتی تروریست‌ها از ترکیه را قطع کند. این پیشروی مهم‌ترین پیروزی نیروهای ارتش سوریه از سال 2012 تاکنون در این منطقه بوده است. اگر نیروهای ارتش سوریه بتوانند تنها راه برون‌رفت این شهر در شمال غربی را مسدود کنند، حلب به طور کامل به محاصره آنها در خواهد آمد. ارتش و نیروهای مردمی سوریه همچنین موفق شدند روز چهارشنبه محاصره افزون بر 4ساله شهرهای شیعه‌نشین نبل و الزهرا را بشکنند. شکسته شدن محاصره این شهرک‌ها، قطع راه‌های امدادی تروریست‌های تکفیری بویژه با ترکیه و فروپاشی نظام فرماندهی و کنترل گروه‌های تروریستی تکفیری، علاوه بر واردن کردن ضربه شدید روحی، فضا را برای آنها تنگ‌تر کرده است به گونه‌ای که بعد از 6 روز، مذاکرات صلح در ژنو روز چهارشنبه گذشته طبق اعلام نماینده سازمان ملل در امور سوریه، تا 25 فوریه (25 بهمن) متوقف شده است. دمشق مسؤولیت شکست مذاکرات را متوجه معارضان کرده است. زیرا آنها حاضر نشدند به طور جدی با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت‌وگو کنند. بشار الجعفری، رئیس گروه مذاکره‌کننده حکومت سوریه در مذاکرات در کنفرانسی خبری گفت تحولات نظامی که در سوریه روی داده مهم بوده است. باید بگویم معارضان بعد از آنکه متوجه شدند محاصره
 2 شهر نبل و الزهرا شکسته شده است تصمیم گرفتند از مذاکرات خارج شوند.  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد پیشروی‌ها و موفقیت‌های جدی ارتش سوریه در شمال استان حلب دلیل تصمیم «معارضان ریاض» برای تعلیق مذاکرات ژنو است. در همین حال، ریاض حجاب، رئیس هیات عالی معارضان سوری در گفت‌وگوهای ژنو اعلام کرد هیات معارض شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای ژنو، این گفت‌وگوها را ترک خواهد کرد. در واقع، دلیل اصلی تصمیم استفان دی‌میستورا برای تعلیق مذاکرات ژنو 3 تاکید هیات ریاض (معارضان سوری مقیم ریاض) بر مجموعه‌ای از پیش‌شرط‌ها بود، در صورتی که شورای امنیت بر حضور همه طرف‌های بحران سوریه در ژنو بدون هیچ پیش‌شرطی تاکید داشت.
پیروزی در نبل و الزهرا ضربه‌ای کوبنده به حامیان تروریسم
ارتش سوریه، روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای درپی شکسته شدن محاصره 4ساله نبل و الزهرا تاکید کرد پیروزی در این عملیات ضربه‌ای محکم بر تروریست‌ها و حامیانش بود. فرماندهی ارتش سوریه افزود: مقاومت مردم نبل و الزهرا پیامی است آشکار به حامیان تروریست‌ها مبنی بر اینکه مردم سوریه مقاومند و تن به سازش نمی‌دهند.  این بیانیه در ادامه تاکید کرد که شکسته شدن محاصره نبل و الزهرا، ضربه‌ای به طرح تروریسم در سوریه و حامیانش در منطقه است. نارضایتی حامیان تروریسم از پیروزی ارتش سوریه در حلب را می‌توان به وضوح در اظهارات مقام‌های برخی کشورهای غربی و  عربی مشاهده کرد. وزیر خارجه آمریکا از شکسته شدن محاصره اهالی شهرهای نبل و الزهرا در سوریه ابراز نارضایتی کرد. پس از اعلام خبر شکسته شدن محاصره نبل و الزهرا، جان کری سوریه و روسیه را به تلاش برای حل بحران سوریه از راه‌های نظامی متهم کرد. جان کری مدعی شد، ادامه عملیات ارتش سوریه و حملات هوایی روسیه آشکارا نشان داد که دمشق و مسکو به جای راهکارهای سیاسی، تلاش دارند به راهکارهای نظامی روی بیاورند. وزیر خارجه آلمان نیز در اظهاراتی عجیب، عملیات اخیر ارتش سوریه در حومه حلب را موجب بر هم خوردن مذاکرات ژنو دانست! فرانک والتر اشتاین‌مایر که در حاشیه همایشی در ریاض سخن می‌گفت،  در اظهاراتی غیرمعمول، عملیات پیروزمندانه ارتش سوریه برای آزادسازی مناطقی از شمال حلب در روزهای اخیر را موجب «لطمه زدن» به مذاکرات و برهم خوردن آن دانست! لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز ضمن متهم کردن دولت بشار اسد و روسیه به ایجاد اخلال در روند مذاکرات صلح سوریه به واسطه پیروزی‌های اخیر علیه گروه‌های تروریستی، گفت: رژیم اسد و روسیه محاصره شهرهای سوری را متوقف کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز مدعی شده است دولت بشار اسد و نیروهای روسیه منازل مردم بی‌دفاع سوریه را بمباران می‌کنند.
ارتش سوریه، فراتر از نبل و الزهرا
ارتش سوریه، پس از آزادسازی روستاهای نبل و الزهرا، پیش‌روی به سمت روستاهای اطراف را آغاز کرده است. به گزارش سانا، ارتش سوریه و همپیمانان آن پس از قطع راه ارتباطی میان 2 روستای مایر و کفین در حومه شمالی حلب، مقر تروریست‌ها در 2 روستای رتیان و بیانون را هم هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند. در این حملات بیش از 30 تروریست کشته شدند و حالتی از رعب و وحشت در میان سایر تروریست‌ها ایجاد شده است. در حومه درعا در جنوب سوریه نیز ارتش به سمت روستای عتمان و مناطق اطراف آن در حومه شمالی درعا پیشروی کرد و کنترل روستاهای منشره الخطیب، تل الدش و المناشر را در جاده داعل - عتمان به دست گرفت. آزادسازی این مناطق، پس از درگیری شدید با گروه‌های مسلح تروریست صورت گرفت که طی آن، شماری از آنان از جمله تعدادی از سرکرده‌های میدانی این گروه‌ها کشته شدند. در این درگیری‌ها، 2 سکوی موشکی گروه‌های تروریستی که برای شلیک موشک‌های تاو استفاده می‌شد، در عتمان و الیادوده منهدم شد.

 

گروه بین‌الملل: در پی شکست محاصره 2 شهرک شیعه‌نشین نبل و الزهرا در استان حلب، نخستین گروه از نیروهای ارتش سوریه، روز پنجشنبه وارد نبل و الزهرا شده‌اند و ارتش سوریه مسیر ارتباطی بین شهرک مایر و کفین در شمال نبل و الزهرا را بسته است. به گزارش تلویزیون المیادین، در میدان‌های نبل و الزهرا مراسم‌های باشکوهی برای استقبال از سربازان سوری برگزار شده و مردم از شکسته شدن محاصره این 2 شهرک خوشحالند. همچنین در پی این پیروزی، روز  جمعه مقادیر زیادی مواد غذایی و سوخت در این دو شهرک توزیع شد. تروریست‌های جبهه النصره اما 4 خودروی انتحاری را به سمت «حردتنین» فرستادند که نیروهای مقاومت آن را منهدم کردند و حملات خنثی شد. بنا بر این گزارش، تعداد زیادی وسایل نقلیه نیز همچنان در حال ارسال کمک‌های غذایی،‌ دارویی و تجهیزات نظامی به نبل و الزهرا هستند.
 


Page Generated in 0/0141 sec