printlogo


کد خبر: 153594تاریخ: 1394/11/25 00:00
همزمان با اظهارات روحانی درباره ضرورت تدوین برجام 2
عراقچی: از برجام توقع شکوفایی اقتصاد نداشته باشید
شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای فعالیت در ایران عجله‌ای ندارند

گروه سیاسی: در شرایطی که قبل از حصول برجام، آب خوردن مردم نیز به توافق هسته‌ای گره زده شده بود این روزها و با قطعی‌شدن نتایج مذاکرات در قالب برجام، اظهارات متناقضی از دولتی‌ها شنیده می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، درحالی که حسن روحانی از ضرورت تدوین برجام 2 در ایران می‌گوید، سیدعباس عراقچی آب سردی بر انتظارهای ویژه از توافق هسته‌ای ریخت. معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه فرصت‌های برجام یکباره خود را نشان نمی‌دهد، گفت نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم که با امضای آن همه درهای اقتصادی به روی ایران باز می‌شود. عراقچی همچنین تاکید کرد شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای فعالیت در ایران عجله‌ای ندارند. به گزارش تسنیم، عباس عراقچی در مراسم تجلیل از او در اتاق بازرگانی اصفهان، برجام را یک اتفاق بی‌بدیل در عرصه بین‌الملل  برشمرد و اظهار داشت: لغو قطعنامه شورای امنیت با 6 بخش و همچنین برداشته‌شدن 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق کم‌نظیری است که جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و استفاده از توانمندی‌های داخلی توانست به آن دست پیدا کند.
دشمن به‌دلیل قدرت دفاعی ایران حاضر به مذاکره شد
وی برجام را حاصل تلفیق 4 قدرت دفاعی، مقاومت اقتصادی، علمی و دیپلماسی برشمرد و افزود: اگر دشمن توانایی حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داشت، لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد و با چند حمله نظامی، تاسیسات هسته‌ای را از کار می‌انداخت ولی به دلیل قدرت دفاعی ایران بویژه توان موشکی نیروهای مسلح، خواستار حل مناقشه از طریق مذاکره شد. معاون وزیر امور خارجه دومین قدرت ایران را مقاومت اقتصادی مردم در شرایط دشوار اقتصادی دانست و بیان کرد: تحریم‌های بی‌سابقه و به قول آنان فلج‌کننده‌ای علیه جمهوری اسلامی به‌کار گرفته شد تا شاهد تسلیم‌شدن ما باشند ولی مقاومت جانانه مردم بویژه تولیدکنندگان در تامین نیاز مردم اجازه نداد تسلیم تحریم‌ها شویم. وی تصریح کرد: مقاومت اقتصادی ایران برای غرب این پیام را داشت که ایران تسلیم نمی‌شود و با تحریم‌های اقتصادی به زانو در نمی‌آید. عراقچی قدرت علمی جمهوری اسلامی در صنعت هسته‌ای را یکی دیگر از عوامل موثر در مذاکرات  هسته‌ای دانست و گفت: در عرصه میدانی، دانشمندان هسته‌ای توانستند 20 سانتریفیوژ را به 20 هزار تبدیل کنند و غنی‌سازی اورانیوم را به 20 درصد برسانند.
رآکتور اراک نشان داد حرف برای گفتن داریم
وی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان اورانیوم غنی‌سازی‌شده به 10 تن رسید و رآکتور آب سنگین اراک آماده بهره‌برداری شد، مذاکره‌کنندگان دریافتند ایران در زمینه علم هسته‌ای حرف برای گفتن دارد و تحریم‌های هسته‌ای خللی در پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.
معاون وزیر امور خارجه عامل چهارم موفقیت در برجام هسته‌ای را دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل برشمرد و اظهار داشت: دیپلماسی ایران توانست مجموعه قدرت‌های قبلی را به زبان بین‌الملل ترجمه و به مخاطبان ارائه کند. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل، حرف برای گفتن دارد و این قدرت مقاومت و مقابله در برابر آمریکا سبب شده که در صحنه بین‌الملل نقش مهمی را ایفا کند.
یک روز هم غنی‌سازی تعطیل نشد
وی با اشاره به اینکه در فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت بر تعلیق غنی‌سازی تاکید شده بود، افزود: جمهوری اسلامی زیر بار این حرف زور نرفت و این قطعنامه بدون اینکه اجرا شود لغو شد. معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: بدون اینکه یک روز غنی‌سازی تاسیسات هسته‌ای ایران تعطیل شود، قطعنامه‌ها برداشته شد و در ادامه آن تحریم‌های اقتصادی نیز لغو شد. وی تصریح کرد: برجام یک فضای جدید برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده که ضعف‌های اقتصادی خود را جبران کند و ایران را از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت بین‌المللی تبدیل کند. عراقچی با اشاره به مطالعات اخیر یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی گفت: ایران در سال 2025 در صورت گام برداشتن صحیح در مسیر اقتصادی به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.
از برجام توقع نداشته باشیم
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم که با امضای آن همه درهای اقتصادی به روی ایران باز می‌شود. وی افزود: فرصت‌های برجام یکباره خود را نشان نمی‌دهد، بلکه به مرور زمان و با برقراری روابط اقتصادی زمینه حضور شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ را فراهم می‌سازد. عراقچی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای فعالیت با ایران عجله‌ای ندارند و در این شرایط باید زمینه برقراری ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط را فراهم کرد. وی دوران پس از برجام را از خود برجام مهم‌تر و اثرگذارتر دانست و تصریح کرد: در دوران تحریم فضای تحریم از خود تحریم‌ها به اقتصاد ایران بیشتر لطمه وارد کرد و در دوران بعد از برجام نیز باید شرایط را به نفع اقتصاد ایران رقم زد. معاون وزیر امور خارجه ایجاد فضای مثبت بعد از برجام را عامل ایجاد اطمینان برای رونق اقتصادی دانست و گفت: در داخل کشور این فضا را نباید تخریب کرد و برخی برجام را از موضوع ملی به جناحی تبدیل کردند. وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه بازکننده راه‌هاست و مردم و شرکت‌های اقتصادی باید از این فرصت برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی خود بهره گیرند.
منتظر تفاهمنامه و توافقنامه‌ها نباشید
عراقچی اظهار داشت: امضای تفاهمنامه همکاری و یادداشت بین‌المللی گام نخست و تشریفاتی است ولی فعالان اقتصادی نباید منتظر این تشریفات باشند. وی همچنین با تاکید بر اینکه رایزنان اقتصادی در مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها  توانمندی چندانی ندارند، افزود: بخش خصوصی معطل رایزنان اقتصادی نباشند و فعالیت خود را دنبال کنند. معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار سفارتخانه و مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورها قرار داده است. وی تصریح کرد: با اجرای برجام یک دوره جدیدی برای ایران در عرصه بین‌المللی آغاز شده که نباید به گذشته آن نگاه کنیم بلکه باید آینده را مورد توجه قرار دهیم. وی  خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت موضوع بسیار مهمی است که دولت در حال تلاش برای بازیابی سهم نفت ایران در بازارهای جهانی است.


Page Generated in 0/0072 sec