printlogo


کد خبر: 153605تاریخ: 1394/11/25 00:00
با وجود تأکید فراوان کارشناسان سلامت بر توجه ویژه به شیر مدارس انجام می‌شود
احتمال قطع شیر مدارس!

گروه اجتماعی: توزیع شیر در مدارس از جمله طرح‌های پرطمطراقی است که با هدف ارتقای سلامت دانش‌آموزان و افزایش سرانه مصرف این نوشیدنی پرخاصیت به مرحله اجرا درآمد اما آنطور که از شواهد مشخص است تداوم این موضوع با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو شده است. با وجود تاکید کارشناسان بر لزوم مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی برای جوانان و نوجوانان، کمبود اعتبارات استحکام استخوانبندی طرح توزیع شیر مدارس را تحت تاثیر قرار داده و آنطور که منصور مجاوری، مشاور اجرایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از آینده این طرح خبر داده است احتمال قطع توزیع شیر در مدارس وجود دارد. این در حالی است که مشکلات جسمی و حرکتی و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان در جامعه ما از آمار قابل توجهی برخوردار و برخی  حواشی و موضوعاتی مانند قطع یارانه لبنیات نیز تا آنجا که توانسته‌ میزان مصرف شیر در خانواده‌ها را کاهش داده‌ است. بر این اساس پزشکان و کارشناسان تغذیه سن شروع پیشگیری از پوکی استخوان را دوران نوجوانی می‌دانند که مصرف شیر و لبنیات در این دوران طلایی می‌تواند هزینه‌های تحمیلی درمانی در آینده را تقلیل دهد. بنابراین تامین منابع برای توزیع شیر در مدارس و بالابردن سرانه مصرف آن، نه‌تنها هزینه محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان یک سرمایه‌گذاری هم در بعد نیروی انسانی سالم و هم از نظر کاهش هزینه‌های درمان به شمار می‌آید. شیر مدارس که تا پیش از این حاشیه‌هایی مانند کیفیت پایین و اعتراض خانواده‌ها به توزیع یک خط در میان آن را از سر گذرانده است این بار با احتمال قطع روبه‌رو شده و نه تنها وعده‌ها درباره غنی‌سازی و توزیع مکمل‌های تغذیه‌ای دیگر در مدارس محقق نشد بلکه شنیده‌ها از آن حکایت دارد که چشمه شیر مدارس در حال خشک شدن است. با توجه به شرایط جسمی دانش‌آموزان و کمبود برخی مواد کانی در تغذیه این قشر از جامعه، قطع سهمیه شیر مدارس می‌تواند سلامت نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد و شاخص‌های سلامت جامعه را دستخوش تغییر کند. به نظر می‌رسد کمبود اعتبار برای تامین شیر دانش‌‌آموزان نمی‌تواند به عنوان یک دلیل محکمه‌پسند مورد قبول جامعه قرار گیرد، چرا که موضوع سلامت آن هم در بین دانش‌آموزان کشور به مراتب از هر سرمایه‌ای گرانبها‌تر است.    
توزیع شیر مدارس با اما و اگر همراه شد
مشاور اجرایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از احتمال قطع توزیع شیر در مدارس خبر داد. منصور مجاوری، مشاور اجرایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به احتمال قطع توزیع شیر در مدارس به دلیل تخصیص نیافتن بودجه مورد نیاز اظهار داشت: درباره ادامه توزیع شیر در مدارس، کمیته ملی شیر دوشنبه تصمیم‌گیری خواهد کرد.
قهر هدفمندی یارنه‌ها با شیر مدارس
وی با اشاره به اینکه دولت در ابتدای سال، بودجه خوبی را برای شیر مدارس مصوب کرد، به ایلنا گفته است:«اما از محل هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود
۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد، تاکنون اعتباری پرداخت نشده است». مجاوری عنوان کرد: البته از بودجه عمومی، ۷۵ درصد بودجه‌ای که قرار بود به توزیع شیر مدارس اختصاص یابد، تخصیص داده شده است. مشاور اجرایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی به بدهکاری آموزش‌وپرورش به کارخانجات شیر اشاره کرد و افزود: با ۱۵۰ کارخانه شیر قرارداد داریم و زمانی که اعتبار اختصاص نیابد، نمی‌توانیم پاسخگوی کارخانجات باشیم. وی همچنین توزیع ۵۰۰ میلیون پاکت شیر از ابتدای مهر ۹۴ در مدارس را اقدام بی‌سابقه‌ای عنوان کرد و یادآورشد: امسال بی‌سابقه‌ترین برنامه توزیع شیر را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.


Page Generated in 0/0162 sec