printlogo


کد خبر: 154623تاریخ: 1394/12/12 00:00
رئیس سازمان هدفمندی آمار جدید رو کرد
آمارهای غیرواقعی حذفیات یارانه نقدی!

گروه اقتصادی: مسؤولان دولت یازدهم برای چندمین بار آمار حذفیات یارانه نقدی را تغییر دادند و این بار از 3 میلیون و 300 هزار نفر سخن گفتند.
به گزارش «وطن‌امروز» تاکنون چندین آمار مختلف درباره حذف‌شدگان از لیست یارانه‌ها اعلام شده که از 2 میلیون نفر تا 3 میلیون و 300 هزار نفر متغیر بوده است.  روز گذشته رئیس سازمان هدفمندی در گفت‌وگو با ایرنا، آمار 3 میلیون و 300 هزار نفر را تایید کرد و درباره اینکه چرا آمارها اینقدر با هم متفاوت و متغیر است سخنی نگفت. رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، آمار هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم را برای نخستین‌بار اعلام کرد و گفت: علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال برای کمک به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی و ارتقای نظام سلامت و خدمات پرداخت شده است.
اکبر ایزدی گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در اواخر سال ۱۳۸۹ تا پایان بهمن ماه امسال نزدیک به ۲ تریلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به مردم پرداخت شده و این رقم نزدیک به بودجه عمرانی 5 سال کشور است. ایزدی اظهار داشت: یک‌تریلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال یارانه پرداختی از محل اصلاح قیمت‌ها و ۵۳۰ هزار میلیارد ریال نیز از محل بودجه عمومی مصوب توسط مجلس شورای اسلامی بوده است، ۵۷ هزار میلیارد ریال نیز توسط دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شد ضمن اینکه بهمن ماه امسال به تعداد ۷۵ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۸۲۹ نفر یارانه پرداخت شده است. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دولت معمولا برای تامین منابع مالی پرداخت نقدی با مشکل روبه‌رو است، چرا برای حذف افراد غیرنیازمند اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است؟ گفت: هر چند بدون اغراق پایگاه‌های اطلاعاتی موجود در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از جمله بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعاتی در کشور است که همواره مورد استناد بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در کشور قرار می‌گیرد اما قابل اتکا نبودن اطلاعات ارسالی از سوی برخی دستگاه‌ها و به روز نبودن برخی اطلاعات ارسالی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط بویژه سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد که از بانک‌های اطلاعاتی اصلی هستند، سبب شده کار با مشکل مواجه شود و میزان خطای ناشی از شناسایی را بالا ببرد. رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به تاکید رئیس‌جمهوری مبنی بر عدم حذف یارانه هیچ نیازمندی اشاره کرد و افزود: این امر سبب شد عملیات حذف با دقت و حساسیت خاصی انجام شود. وی ادامه داد: در همین زمینه تاکنون توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یارانه 3 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که به‌عنوان افراد غیرنیازمند تشخیص داده شدند از آمار یارانه‌بگیران حذف شده است که از این تعداد حدود ۸۷۰ هزار نفر به حذف یارانه خود اعتراض کردند که پس از بررسی، یارانه حدود ۵۶۱ هزار نفر از معترضان دوباره برقرار شده است.
 کدام آمار؟ کدام زمان؟
طبق اظهارات رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، حدود 25 درصد افراد به حذف خود اعتراض می‌کنند و یارانه حدود 20 درصد افراد حذف شده دوباره برقرار می‌شود. این بدان‌معناست که دولت در شناسایی افراد پردرآمد و تفکیک آنها از نیازمندان با خطای زیادی مواجه است. دولت ملاک مشخصی برای حذف ندارد اما طبق اخبار واصله افرادی که مالک  حتی یک واحد مسکونی هستند ثروتمند خوانده می‌شوند و یارانه‌شان قطع می‌شود! از طرفی حدود 6 ماه است که آمار حذفیات دولتی‌ها حول 3 میلیون نفر می‌چرخد در حالی که شاهد هستیم دولتی‌ها هر ماه تعداد زیادی از مردم را از لیست یارانه‌ها حذف می‌کنند. مشخص نیست این آماری که رئیس سازمان هدفمندی دیروز ارائه کرده تا چه زمانی بوده است.  طبق اعلام وی، 3 میلیون و 300 هزار نفر حذف شده‌اند اما آیا باید بپذیریم این آمار تا اسفند 94 است؟ در نیمه اول سال هم تقریبا آمار حذفیات همین تعداد بود پس آمار حذف سراسری و گسترده ماهانه افراد چرا به این 3 میلیون نفر اضافه نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد مسؤولان افراد بسیاری را حذف کرده‌اند اما برای اینکه تاثیر چندانی در جامعه نداشته باشد آمار غیرواقعی 3 میلیون نفر را همواره اعلام می‌کنند. شاهد این مدعا اظهارات یکی از کارشناسان سازمان هدفمندی است که به مردم می‌گوید تا پایان امسال 6 میلیون نفر حذف خواهند شد. یکی از مخاطبان «وطن امروز» در این باره گفت: «من تنها یک واحد مسکونی دارم و نمی‌دانم دولت با چه معیاری تشخیص داده آنهایی که یک خانه دارند ثروتمند محسوب می‌شوند. اگر این طور باشد اکثر قریب به اتفاق خانوارها ثروتمند هستند!» مخاطب دیگری گفت: در تماس با سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفتند چون شما یک خانه و خودرو دارید مشمول حذف قرار گرفته‌اید. به من گفتند قرار است تا پایان سال (تا یک ماه آینده) 6 میلیون نفر حذف شوند و سال آینده درصد زیادی از افراد از لیست یارانه‌ها حذف خواهند شد. اعلام نکردن ملاک‌ها و شاخص‌های حذف افراد از یارانه نقدی ابهام‌های زیادی را به وجود آورده است و این طور احساس می‌شود که دولتی‌ها به صورت سلیقه‌ای یا تصادفی هر تعدادی را که مد نظر دارند حذف می‌کنند. در این بین یارانه نقدی بسیاری از افراد نیازمند نیز حذف شده و آنها باید برای برقراری دوباره یارانه نقدی خود به زحمت بیفتند.
 رفتارهای عجیب دولت
رفتار چندگانه مسؤولان دولت یازدهم موجب شده ابهام‌های یارانه نقدی افزایش یابد و خیلی‌ها سرگردان شوند اما مسؤولان بر این پنهانکاری‌ها اصرار دارند، چراکه معتقدند با پنهانکاری استرس مردم کمتر می‌شود! برخی مسؤولان کابینه یازدهم، یارانه نقدی را مصیبت عظما، دردآور و عذاب‌آور می‌خوانند و برخی دیگر آن را یاور نیازمندان! دولتی‌ها از یک طرف برای حذف افراد بیشتر از لیست یارانه نقدی تلاش می‌کنند و از یک طرف دیگر قصد دارند با منت گذاشتن بر سر مردم و ارائه آمارهایی از میزان پرداخت یارانه نقدی، سوار بر موج تبلیغاتی آن شوند. آنها نمی‌دانند که همین رفتارهای چندگانه و عدم شفافیت، سرگردانی و استرس مردم را بیشتر می‌کند. با وجود اینکه آمار مسؤولان در قبال یارانه نقدی هر روز تغییر می‌کند اما روند حذفیات شدت بیشتری گرفته و طبق شنیده‌ها سال آینده حذف یارانه نقدی تشدید می‌شود. هدفمندی یارانه‌ها با آزادسازی نرخ‌ها و پرداخت یارانه نقدی همراه بود اما در دولت یازدهم چندین‌بار بر نرخ حامل‌های انرژی افزوده شده و هیچ‌گاه بر مبلغ یارانه نقدی اضافه نشده است. هدفمندی یارانه‌ها و قانون مربوط به یارانه نقدی هیچ‌گاه به درستی اجرا نشده و موش و گربه‌بازی دولتی‌ها و پنهانکاری آنها فقط به اعتبار دولت ضربه می‌زند؛ دولتی که نشان داده محرمانه‌سازی را به جای شفافیت در دستور کار خود قرار داده است. کسی که دستور به حذف بی‌سر و صدای یارانه نقدی افراد داده بود قطعا حامی این محرمانه‌سازی‌هاست و شاید همچنان فضای آلوده آمارها و اطلاعات غلط یارانه‌ای را به شفافیت ترجیح می‌دهد.
 

یارانه نقدی اسفند زودتر پرداخت می‌شود
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که سهم وزارت نفت، نیرو و مالیات از درآمد هدفمندی یارانه‌ها چقدر است، گفت: سقف پرداخت یارانه‌ها در سال 95 بالغ بر 48 هزار میلیارد تومان است که باید از 2 محل تأمین شود، این منابع در وهله اول باید از محل افزایش قیمت‌هایی که از سال 89 تا 94 انجام شده تأمین شود. در وهله دوم نیز از ردیف‌های یارانه‌ای استفاده کنیم که در این زمینه سهم شرکت پالایش و پخش و گاز و توانیر حدود 35 تا 36 هزار میلیارد تومان است که تا الان تلاش کرده‌اند این مبالغ را پرداخت کنند. البته برای سال جاری نیز هنوز تمامی مبالغ پرداخت نشده و توافق‌هایی صورت گرفته تا پایان سال این منابع را تأمین کنند. نوبخت در پاسخ به این سوال که نظر دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده چیست، تأکید کرد: براساس تبصره‌ای که در لایحه بودجه 95 در نظر گرفتیم دولت تصمیم دارد قانون هدفمندی یارانه‌ها را همانند گذشته استمرار دهد. وی همچنین گفت: یارانه نقدی اسفندماه زودتر از ماه‌های قبل پرداخت می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که افزایش حقوق کارگران به کجا رسید، گفت: شورایعالی کار باید در این زمینه تصمیم بگیرد که در آینده‌ای نزدیک این شورا تشکیل جلسه خواهد داد و نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.


Page Generated in 0/0074 sec