printlogo


کد خبر: 154894تاریخ: 1394/12/18 00:00
روحانی با رو کردن آمار جدید، میزان اشتغالزایی در دولت گذشته را صفر اعلام کرد
000/ 1/179شغل ایجاد کردیم

گروه اقتصادی: در حالی‌که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شرایط سخت حفظ مشاغل و اشتغالزایی واحدهای تولیدی و خدماتی در کشور خبر می‌دهد، رئیس‌جمهوری در تازه‌ترین اظهارات خود در جمع مردم یزد با بیان اینکه امروز مقایسه آمار ایجاد شغل در پاییز 94 با پاییز 92، عملکرد دولت یازدهم را مشخص می‌کند، گفت: یک‌میلیون و 179 هزار شغل در کشور اضافه شده و ما نیاز به رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر داریم. من به شما قول می‌دهم سال 95، سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.  حسن روحانی با برشمردن آمار کاهش صادرات نفت در کشورهای مختلف از جمله ایران عنوان کرد: از همه محققان و اساتید و افراد منصف جامعه می‌خواهم آمارها را در روزهایی که تا پایان سال فرصت داریم، برای جوانان توضیح دهند و آنها را نسبت به شرایط اقتصادی کشور آگاه کنند.  وی خاطرنشان کرد: سال 94 با رکود جهانی و کاهش قیمت نفت که سابقه نداشته است، روبه‌رو شدیم و آنها که می‌گویند دولت یازدهم چه کار کرده است، به این نکته توجه کنند که دولت یازدهم، کشور را با نفت 25 دلاری اداره کرده است.  وی افزود: درست است که جوانان ما برای اشتغال نگاهشان به دولت آینده است اما آنهایی که انصاف را در این روزهای انتخابات با بوق‌هایی که در دست داشتند فراموش کردند، به آنها می‌گویم در دوران رکورد قیمت نفت، در سال‌های گذشته با توجه به اینکه درآمدهای نفتی ما در سال ۹۰، ۱۲۰ میلیارد دلار بود هیچ اشتغالی برای جوانان ما ایجاد نکردند. وی در ادامه با اشاره به رکود جهانی و کاهش بی‌نظیر قیمت نفت در سال ۹۴ گفت: همه کشورهای نفتخیز دچار مشکل شدند. ارزش پول ملی در طول یک‌سال و نیم گذشته در روسیه ۹۸ درصد، در آذربایجان ۱۰۴ درصد، در ترکیه ۳۱ درصد، در ترکمنستان ۲۲ درصد و قزاقستان ۸۸ درصد کاهش یافته است.  روحانی  تاکید کرد: این دولت ارزش پول ملی را به‌رغم کاهش بهای نفت حفظ کرده است. ثبات و آرامش بازار و روند کاهنده تورم را حفظ کرده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید کار زیادی برای اشتغال جوانان انجام دهیم، گفت: من از اقتصاددانان، محققان و اساتید دانشگاه می‌خواهم آمار اشتغال پاییز ۹۴ در مقایسه با اشتغال پاییز ۹۲ را نگاه کنند. در فاصله این دو سال تعداد شاغلان در کشور یک میلیون و ۱۷۹ هزار نفر افزایش یافته است یعنی تقریبا در 2 سال گذشته، سالی ۶۰۰ هزار شغل درست شده البته ما نیاز به اشتغال یک‌میلیون نفر و رونق اقتصادی داریم. به‌رغم همه مشکلات من به شما مردم عزیز ایران و مردم بزرگ یزد قول می‌دهم سال ۹۵، سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود. روحانی با اشاره به کسری دولت‌هایی که صادرکننده نفت در جهان هستند، ادامه داد: عربستان ۲۱ درصد، عراق ۲۳ درصد، الجزایر 9/13 درصد، امارات متحده ۵/۵ درصد و قطر 5/4 درصد نسبت به آمار تولید ناخالص داخلی‌شان کاهش داشته‌اند و در ایران این کاهش 9/2 بوده است.  وی با بیان اینکه ما قدم به قدم به سمت رونق اقتصادی و اشتغال حرکت خواهیم کرد، گفت: ما نیاز به اتحاد، وحدت، انسجام، همدلی و همزبانی داریم. ما نیاز به دولت و مجلس همزبان داریم.  رئیس‌جمهور با اشاره به امنیت کشور و با تاکید بر اینکه باید به امنیت کشورمان افتخار کنیم، افزود: در طول سال ۹۴ در این کشور امنیت بود اما ببینید در کشورهای همسایه ما وضع امنیت چگونه است. ما باید از همه قهرمانان‌مان؛ از سپاه‌، بسیج‌، ارتش، نیروی انتظامی‌ و دستگاه‌های اطلاعاتی تشکر کنیم که این امنیت و ثبات را در سایه تلاش و فداکاری آنان شاهد هستیم.
ریزش ۳۲۰ هزار شغل در سال ۹۳
پیش از این معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: امسال براساس سیری که از سال‌های گذشته داریم پیش‌بینی این است که ۴۰۰ هزار اشتغال داشته باشیم. به گزارش تسنیم، عیسی منصوری، در این‌باره افزود: در دولت یازدهم فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد شده است اما پایداری این فرصت‌های شغلی، مهم است. وی ادامه داد: در سال 93 حدود 700 هزار شغل ایجاد کردیم که در عمل یک مقدار از آنها ریزش کرد و حدود 380 هزار شغل به صورت خالص و پایدار باقی ماند. منصوری اضافه کرد: فرض ما این بود که تا پایان برنامه پنجم توسعه به نرخ بیکاری 7 درصد برسیم که اکنون براساس گزارش مرکز آمار در پاییز امسال به عدد 7/10 درصد رسیده‌ایم. وی افزود: در سال 91 نرخ بیکاری عددی حدود 1/12 درصد بود.
تعیین «دستوری» دستمزد ۹۵ کارگران
در کنار آمار متناقض اشتغالزایی، تعیین دستمزد کارگران حکایت دیگری دارد. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با انتقاد از عدم‌ حضور تشکلات کارگری در کمیته‌های دستمزد گفت: احتمال تعیین نرخ نهایی دستمزد در سه‌شنبه هفته آینده وجود دارد اما قرار است دستمزد کارگران بدون حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و به صورت دستوری تعیین ‌شود. هادی ابوی در گفت‌وگو با تسنیم، ادامه داد: حقوق و دستمزدی که کارگران با شرایط فعلی می‌گیرند یک هفته دوام نمی‌آورد و فقط صرف هزینه‌های خوراک، ایاب و ذهاب،‌ تحصیل و مسکن آنها می‌شود.  ابوی افزود: آخرین رقمی که در کمیته‌های دستمزد برای هزینه‌های سال آینده کارگران تعیین شد، رقم 3 میلیون و 200 هزار تومان بود. در همین حال علی خدایی، مسؤول کمیته مزد شوراهای عالی کار سراسر کشور با اشاره به اینکه با افزایش ۳۱۶ هزار تومانی به دریافتی خالص دستمزد قدرت خرید ازدست‌رفته کارگران در سال ۹۴ بازمی‌گردد، گفت: دولت با وعده جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران رأی آورد اما عمل نکرد. خدایی افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم قدرت خرید کارگران را حفظ کنیم باید 316 هزار تومان به دریافتی خالص کارگران اضافه شود. کارگران در سال 93 به میزان 366 هزار تومان عقب‌ماندگی مزدی داشتند که  سال گذشته افزایش مزد با همه مزایا به 200 هزار تومان هم نرسید. همچنین رئیس کمیته دستمزد مجمع عالی نمایندگان کارگران با اشاره به اینکه افزایش قدرت خرید باعث رونق صنعت می‌شود، گفت: وزارت اقتصاد مانع افزایش دستمزد کارگران می‌شود.
 


Page Generated in 0/0138 sec