printlogo


کد خبر: 154945تاریخ: 1394/12/18 00:00
حریری به ریاض نرفته بازگشت
دستور جدید سعودی‌ به سعد

گروه بین‌الملل: سعد الحریری، رئیس حزب جریان المستقبل و یکی از سران مطرح جریان غربگرا و دنباله‌روی آل‌سعود در لبنان شامگاه شنبه به بهانه انجام سفر خانوادگی، بیروت را به مقصد ریاض ترک کرد ولی دوشنبه خبرگزاری رسمی لبنان از بازگشت وی به بیروت خبر داد.
درباره علت سفر ناگهانی سعدالحریری به ریاض و بازگشت سریع وی از این سفر سوالات و ابهامات زیادی مطرح شده است. ناظران این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا الحریری با تصمیم خود به سرعت به بیروت بازگشته یا اینکه تحت فشار آل‌سعود بوده است بویژه اینکه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، یکشنبه در سخنرانی‌ای از موضع قدرتمندانه و مقتدرانه خود در قبال هجمه‌های سیاسی و رسانه‌ای و حتی تروریست خواندن حزب‌الله توسط شورای همکاری خلیج‌فارس و شورای وزیران کشور عرب (بدون اجماع) کوتاه نیامده است.  رئیس حزب جریان المستقبل در مدت 2 هفته‌ای که در لبنان به سر برد و این کشور شاهد هجمه‌های سیاسی و رسانه‌ای آل‌سعود علیه حزب‌الله بود هر بار از او سوال می‌شد که می‌ماند یا می‌رود، می‌گفت آمده‌ام تا بمانم و اگر بروم زود بازمی‌گردم.
در همین راستا، روزنامه لبنانی البناء به نقل از منابع پارلمانی نزدیک به جریان المستقبل، نوشته بود علت سفر الحریری به ریاض مسائل امنیتی نبوده است و برای ملاقات‌های برنامه‌ریزی شده با مقام‌های سعودی باید به سرعت به بیروت بازگردد.
یک روزنامه لبنانی از الحریری سوال کرده است: آیا بهتر می‌دانی برای همیشه به بیروت بازگردی یا اینکه همچنان بین ریاض و پاریس در تردد باشی؟
منابع آگاه به روزنامه الجمهوریه نیز گفته‌اند الحریری پس از نشست با ولید جنبلاط، رئیس تجمع دموکراتیک و وائل ابوفاعور، وزیر بهداشت لبنان تصمیم گرفت برای انجام تماس‌های لازم با رهبران سعودی به ریاض برود بویژه پس از دیداری که اخیرا با خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات سعودی انجام شد. این منابع گفتند ارزیابی نتایج سفر برخی مقامات سعودی به پاریس بویژه محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور و عادل الجبیر، وزیر خارجه رژیم، سفر الحریری به ریاض را ضروری کرد، چرا که قرار است ولید جنبلاط به پاریس برود و روز چهارشنبه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کند، به همین سبب الحریری به جنبلاط قول داد با سفر به ریاض، اطلاعاتی را از نتایج سفر اخیر مقامات سعودی به فرانسه به دست آورد و آن را در اختیار جنبلاط قرار دهد.
به گفته این منابع، سرنوشت هدیه سعودی که قرار بود به لبنان بدهد، یکی دیگر از دلایل سفر سریع الحریری به ریاض بود. الحریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان که 12 ژوئن 2010 حکومتش تنها حدود یک‌ سال دوام آورد، گزینه تبعید خودخواسته را انتخاب کرد و زندگی در کاخ‌هایش در ریاض و پاریس را بر ماندن در بیروت ترجیح داد  البته همین انتخاب موجب از دست رفتن پایگاه او در میان هوادارانش شد.
وی در این چند سال تنها 3-2 بار آن هم به مدتی کوتاه به بیروت آمده بود. در این مدت سعودی‌ها که متهم اصلی حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه و جهان هستند در حرکتی تبلیغاتی و نمایشی ادعا کردند 2 هبه 3 و یک‌میلیارد دلاری را برای تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی اختصاص داده‌اند. اما همزمان با سفر اخیر الحریری به لبنان، سعودی‌ها به طور رسمی و در چارچوب یک هجمه سیاسی و رسانه‌ای گسترده علیه محور مقاومت ضدتروریسم صهیونیستی و تکفیری بویژه حزب‌الله لبنان اعلام کردند پرداخت این 2 هبه کاملا متوقف شده است. سرانجام عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی اعلام کرد سلاح‌های خریداری شده با این هبه‌ها از فرانسه در اختیار ارتش سعودی، نه لبنانی قرار می‌گیرد.


Page Generated in 0/0070 sec