printlogo


کد خبر: 154947تاریخ: 1394/12/18 00:00
85 درصد استان لاذقیه از تروریست‌ها پاکسازی شده است
ارتش سوریه در دروازه شهر تاریخی تدمر

گروه بین‌الملل:‌ ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در محورهای اطراف استان حمص به شهر تاریخی تدمر (پالمیرا) نزدیک شد و درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و داعش حتی به اطراف قلعه تدمر نیز رسیده است. به نوشته روزنامه الاخبار، پس از ماه‌ها درگیری در بادیه سوریه نیروهای ارتش و همپیمانانشان به پیشروی در محورهای شهر تاریخی تدمر و شهر القریتین در حومه حمص دست یافتند. ارتش سوریه کنترل تپه‌های استراتژیکی در اطراف شهر القریتین را در دست گرفته و درگیری‌ها میان داعش و ارتش به اطراف قلعه تدمر نیز رسیده است. تدمر که در عمق بادیه سوریه واقع است پس از ماه‌ها بار دیگر در معرض توجه قرار گرفته است. عملیات سریع و غافلگیرانه ارتش سوریه آنها را در درگیری مستقیم با تروریست‌های داعش قرار داده که از 21 مه 2015 این شهر تاریخی و مناطق اطراف آن را اشغال کرده‌اند. یک منبع میدانی در جبهه تدمر، پیشروی نیروهای سوری در نزدیکی قلعه تدمر را به دلیل رکودی که در ماه‌های اخیر در عملیات این مناطق به وجود آمده بود «معجزه» دانست. افراد مسلح داعش برای ساکنان این شهر منع آمد و شد اعلام کردند و قلعه تدمر در حال حاضر صحنه جنگ و گریز میان ارتش سوریه و افراد مسلح داعش است. در حومه حسکه نیز تروریست‌های داعش با استفاده از خودروهای بمبگذاری‌شده برای ایجاد تنش در صف ارتش سوریه تلاش کردند. در استان الرقه نیز داعش تمام مسیرها را بسته و پایگاه‌های خود را از طریق ایجاد سنگرها تقویت کرده است. داعش نگران حمله ناگهانی ارتش سوریه برای بازپس‌گیری استان الرقه، مقر اصلی این گروه در سوریه است. روزنامه الوطن سوریه دوشنبه گزارش داد،  طی 3 روز گذشته این درگیری‌ها در منطقه الرمیله الرقه رخ داده است که سبب شده در چند منطقه از این شهر پرچم سوریه برافراشته شود. گزارش‌ها از استان لاذقیه نیز حاکی است که عملیات آزادسازی حومه شمالی استان وارد ششمین ماه خود شده و با وجود اینکه براساس آتش‌بس، حملات هوایی روسیه علیه تروریست‌ها تا حدودی زیادی قطع شده، ولی معادلات میدانی به سود نیروهای دولتی و رزمندگان مقاومت همچنان در حال تغییر است. بنا بر این گزارش، نیروهای ارتش سوریه تاکنون موفق شده‌اند بیش از 80 درصد مناطق تحت اشغال عناصر تروریستی را در استان لاذقیه آزاد کنند و خود را به فاصله‌ای کمتر از 3 کیلومتری مرز استان ادلب برسانند. طبق این گزارش، نبرد سنگین نیروهای سوری با عناصر تروریستی جبهه النصره در حومه شمالی لاذقیه در حالی ادامه دارد که گروه‌های تروریستی از محور الزیتونیه در مرز ترکیه و روستای الیونسیه در حال اعزام نیرو و تجهیزات هستند. این مناطق که مملو از تسلیحات سنگین است، آخرین پایگاه‌های اصلی تروریست‌ها در استان لاذقیه به شمار می‌آیند. بنا بر این گزارش، گروه‌های تروریستی پس از شکست‌های سنگین و متوالی در 6 ماه اخیر، در مقطع فعلی کنترل کمتر از 15 درصد استان لاذقیه را در دست دارند.
شورش مردم رقه علیه داعشی‌ها
منابع خبری روز یکشنبه اعلام کردند ساکنان شهر رقه مرکز استقرار گروه تروریستی داعش در شمال شرق سوریه علیه اشغالگران تکفیری شورش کرده‌اند. به گزارش اسکای‌نیوز عربی، درگیری‌های سنگین در رقه بین گروه‌هایی از ساکنان این استان و عناصر تروریستی – تکفیری گزارش شده که در جریان این درگیری‌ها، «ابوعلی التونسی» سرکرده داعش و محافظانش کشته شده‌اند. منابع نزدیک به عشایر شهر رقه به پایگاه خبری «رای الیوم» گفته‌اند درگیری‌ها در منطقه «الرمیله» و «الدرعیه» و پل رقه جریان دارد. از سوی دیگر درگیری بین ساکنان مناطق رقه و عناصر داعش به مناطق «العجیلی» و «البکری» و «الفردوس» رسیده و منجر به وحشت و نگرانی ساکنان این مناطق شده است. این تحولات در شرق سوریه، در حالی  صورت می‌گیرد که آمریکا اعلام کرد از دیروز عملیات آزادسازی موصل مرکز تروریست‌های داعش در عراق آغاز شده است. از سوی دیگر، منابع خبری از کشته شدن «عمرو العباسی» سرکرده داعش در حملات آمریکایی‌ها در حومه شهر حمص در مرکز سوریه خبر دادند. العباسی یکی از سرکردگان مطرح گروه تروریستی داعش به شمار می‌رفت که آمریکا، وی را متهم کرده بود روزنامه‌نگاران غربی را ربوده و روزنامه‌نگار آمریکایی و یک فعال انگلیسی را نیز اعدام کرده است.
نقض مجدد آتش‌بس توسط تروریست‌ها
حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به بازاری در شهر حلب سوریه، دست‌کم 14 کشته و 40 مجروح برجا گذاشت. به گزارش شبکه العالم، تلویزیون سوریه اعلام کرد در حمله تروریست‌ها به منطقه شیخ مقصود حلب، شماری از شهروندان کشته و زخمی شدند و خساراتی به اموال و ساختمان‌ها وارد شد. منطقه شیخ مقصود حلب که اغلب ساکنان آن را کردها تشکیل می‌دهند، در هفته‌های اخیر محل درگیری نیروهای مسلح کرد و تروریست‌های مخالف دولت سوریه است که بخش‌های شرقی شهر حلب را در تصرف خود دارند.
 


Page Generated in 0/0194 sec