printlogo


کد خبر: 154953تاریخ: 1394/12/18 00:00
واکنش‌ اقتصاددانان به سخنان رئیس‌جمهور
اظهارات اقتصادی روحانی متناقض و غیرمستند است

اسدالله خسروی: رئیس‌جمهور کشورمان درحالی به نیابت از مردم شرایط اقتصادی کشور را پس از برجام خوب توصیف می‌کند که برخلاف این اظهار نظر مردم اکنون در تنگنای اقتصادی قرار دارند و سفره آنها روز به روز کوچک‌تر می‌شود. در چنین شرایطی برخلاف صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور، اقتصاددانان معتقدند برجام هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور نداشته است و این امکان وجود دارد که  با تمرکز عمیق بر پسابرجام و کم‌توجهی به داشته‌های خود و توان داخلی، بحث اقتصاد مقاومتی نیز زیر سوال رود. از طرفی با وجود گذشت 46 روز از اجرای برجام هیچ تغییری در اقتصاد کشور ایجاد نشده است. این جمله‌ای است که منتقدان حسن روحانی این روزها به طور گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل مختلف مطرح می‌کنند اما رئیس‌جمهور آن را قبول ندارد. رئیس دولت یازدهم یکشنبه هفته جاری در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار یک رسانه انگلیسی که گفته بود برجام تاثیری بر اقتصاد کشور نگذاشته و به نظر می‌رسد فقط محدوده اثرگذاری آن بر خیابان پاستور بوده است، گفت: «مردمی که سوار هواپیما می‌شوند، برجام را لمس می‌کنند. مردم ما برجام را در قطار هم حس می‌کنند. مردم به خوبی برجام را لمس می‌کنند. هم سانتریفیوژ در فردو و نطنز می‌چرخد و هم بانک مرکزی می‌چرخد؛ وزارت صنعت در آخرین گزارش خود اعلام کرده با 102 شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری مذاکرات را به اتمام رساندیم و همه چیز آشکار است؛ برجام یک مثل آفتاب تابان است چشم‌ها را باید باز کرد.»
حرف‌های رئیس‌جمهور درباره بهبود اقتصاد کشور ابهام دارد
معاون اسبق بانک مرکزی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر رضایت مردم از شرایط اقتصادی پسابرجام به «وطن‌امروز» گفت: به جرأت می‌توان گفت هنوز هیچ تحرکی در اقتصاد کشور ایجاد نشده است و ورود هیات‌های تجاری از اروپا و آسیا به کشور امری طبیعی است که فقط برای محک زدن اقتصاد ایران به اینجا سفر می‌کنند. حیدر مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه زیرساخت‌های اقتصادی کشور هنوز تامین نشده است، افزود: رئیس‌جمهور به جای امید و نویدهایی دور از ذهن درباره رونق‌بخشی اقتصاد کشور باید به فکر اصلاح ساختارها و تامین زیرساخت‌های اقتصادی باشد، چرا که اکنون از ظرفیت‌های تولیدی کشور فقط 30 درصد استفاده می‌شود و مابقی تعطیل است. این اقتصاددان بر توجه به تولید داخل و بهره‌گیری از نیروی کار کشور تاکید کرد و گفت: امید به قول و قرارها یا سرمایه‌گذاری‌های خارجی رویکردی است که باید کمتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا فقط با تحرک‌بخشی تولید در داخل و برنامه‌‌ریزی‌های درست می‌توان رونق را به اقتصاد بازگرداند. وی اظهارات رئیس‌جمهور درباره رضایت مردم از شرایط اقتصادی را مبهم عنوان کرد و گفت: اگر آقای روحانی می‌گوید مردم اکنون در شرایط خوب اقتصادی قرار دارند، پس چرا اخیرا اعلام کرد برای خروج از رکود حاکم بر کشور باید بسته جدیدی تدوین و اجرایی شود. با این وجود اگر رونق اقتصادی وجود دارد پس ارائه بسته اقتصادی برای خروج از رکود به چه معناست؟! مستخدمین‌حسینی اضافه کرد: تا زمانی که اقتصاد بر ریل ترقی قرار نگیرد و مردم به عینه رونق را لمس نکنند نباید چنین اظهاراتی ارائه شود، زیرا اکنون اقتصاد کشور در پسابرجام شکل اجرایی به خود نگرفته و مشکلات فراوانی در بخش‌های مبادلات پولی با دنیا و مشکل ارز در کشور وجود دارد. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران یا فعالان اقتصادی خارجی که در قالب هیأت‌هایی به ایران می‌آیند اکنون مردد هستند که در فعالیت‌های اقتصادی خود باید چه نرخ ارزی را در نظر بگیرند. اینها ابهاماتی است که دولت آن را شفاف نکرده است، پس نباید در این شرایط سخت اقتصادی اعلام شود اقتصاد کشور در مسیر رونق قرار گرفته است.
ناتوانی دولت در اجرای برنامه‌های اقتصادی
عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز درباره سخنان رئیس جمهور در ارتباط با بهبود شرایط اقتصادی کشور پس از برجام گفت: دولت متاسفانه به جای تکیه بر توان داخل و ایجاد برنامه‌ریزی در راستای تحول و تحرک اقتصاد کشور دل به خارجی‌ها بسته است و به امید سرمایه‌گذاری‌های آنها و بازگشت سرمایه به کشور به مردم نوید روزهای خوش را می‌دهد. محمدباقر صدری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه حرکت در مسیر توسعه بر اساس توجه به امکانات و توان داخلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که باید مدنظر قرار گیرد، افزود: فرصت‌ها نباید از دست رود و دولت چنانچه می‌خواهد اقتصاد کشور را با ورود سرمایه‌گذاران خارجی متحول کند نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه است تا موضوع اقتصاد مقاومتی زیر سوال نرود. این کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد: برای تحول اقتصاد کشور و رونق‌بخشی آن بهترین کار اجرای 2 برنامه همزمان کوتاه‌مدت و میان‌مدت از سوی مسؤولان و مدیران اجرایی کشور است. در برنامه کوتاه‌مدت باید خروج مردم بویژه افراد کم‌درآمد و متوسط جامعه از تنگناهای اقتصادی و وسیع شدن سفره آنها مدنظر قرار گیرد. در برنامه دوم نیز باید توجه به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باشد که البته بازدهی این بخش زمانبر بوده و حداقل باید 3 تا 6 سال منتظر بازگشت سرمایه بود. صدری به ناتوانی دولت یازدهم در اجرای برنامه‌های اقتصادی چون فروش خودرو و کارت اعتباری خرید کالا (لوازم خانگی) اشاره کرد و افزود: متاسفانه دولت تاکنون در اجرای برنامه‌های اقتصادی موفق عمل نکرده و حتی اشتباه نیز کرده است. وی افزود: با توجه به شرایط بازپرداخت اقساط کسی از طرح کارت اعتباری خرید لوازم خانگی استقبال نکرد و در بحث خودرو نیز مردم به امید اینکه با دسترسی به خودرو هزینه‌های‌شان کاهش یابد یا کمک‌هزینه زندگی شود اقدام به مشارکت کردند که نتیجه آن جز زیان چیز دیگری نیست. عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: متاسفانه مدیران و مسؤولان کشور از امورات زندگی مردم بویژه کم‌درآمدها خبر ندارند و فشار زندگی را لمس نکرده‌اند تا ببینند سفره این قشر چقدر کوچک و محقر شده است و افرادی که با چند سر عائله زندگی را به سختی می‌گذرانند چگونه می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.


Page Generated in 0/0109 sec