printlogo


کد خبر: 155018تاریخ: 1394/12/19 00:00
چهارگوشه

باج‌گیری 20 میلیارد یورویی ترکیه از اروپا
ترکیه در جریان نشست فوق‌العاده با سران اتحادیه اروپایی در 7 ماه مارس در بروکسل از اروپایی‌ها خواست
20 میلیارد یورو به آنکارا بدهند. ترکیه اعلام کرد آماده پذیرش بی‌قید و شرط همه پناهجویان در خاک خود در صورت دریافت این مبلغ است. خبرگزاری رویترز با اعلام این موضوع افزود: احمد داوود‌اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه خواستار اجرای برنامه ورود بدون ویزای اتباع ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپایی در تابستان آینده شده است.

پایان آتش‌بس در حلب
تروریست‌ها، دوشنبه‌شب به منطقه العیس در حومه جنوبی شهر حلب در شمال‌غرب سوریه حمله کردند و توافق آتش‌بس را شکستند. با توجه به پایبند نبودن تروریست‌ها به آتش‌بس، ارتش سوریه اعلام کرد از روز 8 مارس(18 اسفند) برای دفاع از خود و مردم عملیات را در سراسر استان حلب از سر گرفته است. خبرگزاری سانا نیز از شهادت 13 تن و مجروح شدن بیش از 40 نفر در حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به شهرک شیخ مقصود در حلب خبر داد.

وزیر دفاع عراق ادعای ژنرال آمریکایی را تکذیب کرد
وزیر دفاع عراق با تکذیب اظهارات متناقض فرمانده آمریکایی ائتلاف درباره آغاز عملیات آزادسازی موصل اعلام کرد این عملیات هنوز در مرحله تدارک اولیه است. به گفته خالد العبیدی، سخنان سخنگوی فرماندهی نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش فاقد واقع‌گرایی بوده است. کریستوفر کارور گفته بود ائتلاف بین‌المللی روز دوشنبه عملیات آزادسازی شهر موصل  را آغاز کرده‌اند و از حمله نیروهای پیشمرگ کرد به مواضع داعش خبر داده بود. نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش همچنین از حضور حدود 30 هزار نیروی عراقی در پایگاه‌های نزدیک به موصل مرکز استان نینوا که حدود 10 هزار داعشی در آنجا حضور دارند، سخن گفته بود.

تلاش داعش برای ربودن نخست‌وزیر مالزی
معاون نخست‌وزیر مالزی، سه‌شنبه اعلام کرد، پلیس مالزی توطئه گروه تروریستی داعش برای ربودن نجیب رزاق، نخست‌وزیر و چند وزیر بلندپایه این کشور را خنثی کرده است. طبق اعلام این منبع، این توطئه داعش در 30 ژانویه 2015 خنثی شد. کشور اکثرا مسلمان‌نشین مالزی اگر چه تجربه حمله تروریستی چشمگیری از سوی داعش در خاک خود نداشته اما از ژانویه 2015 تاکنون دست‌کم 160 تن را به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های مرتبط با این گروه تروریستی بازداشت کرده است.

ترکیه خبرگزاری جهان را نیز مصادره کرد
خبرگزاری جهان اواخر روز دوشنبه در وب‌سایت خود اعلام کرد، تنها چند روز پس از مصادره روزنامه «زمان» توسط مقامات ترکیه، یکی از دادگاه‌های استانبول به درخواست یکی از دادستان‌های دولت مدیری را برای اداره این خبرگزاری منصوب می‌کند. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه فتح‌الله گولن، رهبر ساختار موازی و روحانی ترکیه‌ای که در آمریکا در تبعید خودخواسته به سر می‌برد را به توطئه‌چینی برای سرنگونی دولت آنکارا توسط ایجاد شبکه‌ای از طرفداران در قوه‌قضائیه، اداره پلیس و رسانه‌های ترکیه متهم می‌کند؛ اتهاماتی که گولن تمام آنها را رد می‌کند.

جلوگیری از ورود مبلغ وهابی به الجزایر
الجزایر از ورود محمد العریفی، مبلغ وهابی عربستان به خاک خود جلوگیری کرد. وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر اعلام کرد: محمد العریفی از ورود به الجزایر برای مشارکت در اجلاسی مذهبی در یکی از استان‌های شرقی این کشور منع شد. وی افزود: العریفی از گروه تروریستی جبهه النصره حمایت می‌کند. طبق این گزارش، العریفی از دولت الجزایر خواسته بود با مشارکت وی در اجلاسی مذهبی در شرق این کشور موافقت کند ولی دولت به علل امنیتی و سیاسی با ورود وی به کشور شدیداً مخالفت کرد.
 


Page Generated in 0/0051 sec