printlogo


کد خبر: 155184تاریخ: 1394/12/25 00:00
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی:
خشکی دریاچه ارومیه زمین‌ها را بیابان کرد!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طی 2 سال اخیر به دلیل خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه 80 تا 100 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به بیابان تبدیل شده است.  رحمان وهاب‌زاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی و دومین دریاچه آب شور دنیا بوده، اظهار داشت: مساحت آبریز دریاچه ارومیه 51 هزار و 876 کیلومترمربع است.  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه ارتفاع دریاچه ارومیه از سطح آب‌های آزاد یکهزار و 267 متر بوده، ادامه داد: مساحت آبریز دریاچه ارومیه حدود 3 درصد مساحت کل کشور را در بر می‌گیرد و طول آن 140 کیلومتر و عرض آن 55 کیلومتر بوده و مساحت دریاچه 4 هزار و 705 کیلومترمربع است.وهاب‌زاده با بیان اینکه آب دریاچه ارومیه عمدتا از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود، متذکر شد: طی 2 سال اخیر به دلیل خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه 80 تا 100 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به بیابان تبدیل شده است.
وی با اعلام اینکه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، 7 گونه دوزیست و 26 گونه ماهی حیات وحش این دریاچه را تشکیل داده‌اند، ادامه داد: در اثر کمبود آب و تغییر اقلیم به دلیل خشکی دریاچه ارومیه گونه‌های حیات وحش آن در معرض خطر جدی قرار گرفته و این موضوع مسؤولیت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان را دوچندان می‌کند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: دریاچه ارومیه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و طی 13 سال گذشته حداقل بیش از 6 متر کاهش عمق داشته است.وهاب‌زاده ادامه داد: اختصاص 90 درصد منابع آبی منطقه به بخش کشاورزی، تغییر کاربری‌های کشاورزی، تبخیر زیاد در اثر گرم شدن هوا و برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی در نتیجه حفر چاه از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار می‌رود. وی خاطرنشان کرد: خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه را تبدیل به هوای گرمسیری توام با وزش بادهای نمکی کرده و محیط زیست منطقه را تغییر داده و هر ساله با افزایش خشکی آن وضعیت بدتر خواهد شد. وهاب‌زاده با اعلام اینکه اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در حدود 45 هزار هکتار از کانون‌های تولید گرد و غبار نمکی محسوب می‌شود، ادامه داد: درپی وزش بادهای فصلی بافت‌های کریستالی نمک‌های موجود در این اراضی به دلیل از دست دادن رطوبت از بین می‌رود که جدا از خسارت جبران‎ناپذیر آن زیستن در منطقه را به مخاطره می‌اندازد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی به اقدامات انجام شده در این راستا اشاره کرد و ابراز داشت: اداره کل منابع طبیعی استان در راستای اجرای وظایف و تخصص سازمانی مسؤولیت کنترل کانون‌های تولید گرد و غبار و ریزگردهای نمکی را عهده‌دار شد. وی ادامه داد: در سال اول اجرای طرح کنترل کانون‌های تولید گرد و غبار و ریزگردهای نمکی اقداماتی با اعتبار 80 میلیارد و 989 میلیون ریال در 3 منطقه از کانون‌های بحرانی واقع در شهرستان‌های سلماس، ارومیه و میاندوآب آغاز شده است. وهاب‌زاده در پایان به عملیات مراقبت و احیای جنگل‎های حاشیه دریاچه ارومیه اشاره کرد و یادآور شد: عملیات مراقبت و احیای جنگل‎های حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت 300 هکتار اجرایی و عملیاتی شده است.


Page Generated in 0/0059 sec