printlogo


کد خبر: 155196تاریخ: 1394/12/25 00:00
رویدادها

 بازتاب گسترده مسابقه کاریکاتور «هولوکاست» در رسانه‌های جهان
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی از برگزاری نمایشگاه آثار مسابقه کاریکاتور «هولوکاست»، دوسالانه کاریکاتور تهران و 2مسابقه با موضوع معضلات شهری و مدیریت پسماند در سال ۹۵ خبر داد.  به گزارش مهر، رئیس خانه کاریکاتور درباره رویدادهای بین‌المللی کاریکاتور در سال جاری گفت: امسال بسیار فعال بودیم و یکی از این رویدادها که به صورت بین‌المللی برگزار شد و بازخورد بسیار خوبی داشت، مسابقه کاریکاتور «داعش» بود که بانی آن موسسه اوج با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس و حوزه هنری بود. اتفاق بسیار خوبی را شاهد بودیم و این مسابقه در فضای مجازی بسیار مخاطب داشت.  وی درباره ثمرات این جشنواره افزود: اکثر رسانه‌های معتبر دنیا به این موضوع پرداختند و آثار آن را ارائه کردند که از آن جمله می‌توان به سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، نشریات تایمز، نیوزویک، گاردین و فیگارو اشاره کرد.  وی درباره دیگر برنامه‌های بخش کاریکاتور در سال جاری افزود: در مسابقه کاریکاتور یمن به سکوت رسانه‌های بین‌المللی نسبت به این اتفاق پرداختیم که اتفاقا شامل این مسابقه هم شد هر چند مانند جایزه داعش مورد استقبال قرار نگرفت.  این هنرمند همچنین از برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست دوم به‌عنوان یکی دیگر از این رویدادهای بین‌المللی یاد کرد و افزود: بعد از انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز مجله شارلی ابدو درباره پیامبر گرامی اسلام ما به این موضوع اشاره کردیم که اگر شما به آزادی بیان معتقدید چرا درباره موضوع هولوکاست برآشفته می‌شوید و اجازه نمی‌دهید به این موضوع پرداخته شود همچنین 3 مساله دیگر را هم مطرح کردیم که چرا تاوان هولوکاست را باید مردم مظلوم فلسطین پس دهند. ما نگران هولوکاست‌های معاصر در عراق، یمن و... هستیم و این موضوع هم مورد استقبال قرار گرفت و از ۵۰ کشور دنیا حدود ۶۶۴ اثر به دست ما رسید که امیدواریم بتوانیم نمایشگاه خوبی از آثار ارائه شده به این مسابقه در بهار سال آینده برگزار کنیم.

انتشار «به سپیدی یک رؤیا»  روایتی از زندگی حضرت معصومه(س)
کتاب «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی‌اندرزیانی با موضوع بخشی از زندگی حضرت معصومه(س) از سوی انتشارات نیستان منتشر شد. رمان «به سپیدی یک رویا» تازه‌ترین اثر فاطمه سلیمانی‌اندرزیانی نیز با چنین شیوه‌ای سراغ مخاطب خود رفته است. این رمان در وهله نخست از داستانی بهره می‌برد که تا پیش از این کمتر پرداختی از آن صورت گرفته است. او در داستان خود فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) را از دوره پس از هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو روایت می‌کند که در پی آن ایشان به درخواست امام قدم در راه سفر از مدینه به مرو می‌گذارند و در نهایت نیز در اثر بیماری در شهر قم به رحمت خداوند می‌روند. از سوی دیگر این داستان از یک زاویه دید بسیار بدیع بهره برده است. راوی داستان یکی از کنیزان حضرت فاطمه معصومه(س) است که در داستان به شکل و شمایلی تازه و واقعی به روایت داستانی پرداخته است. اما سومین ویژگی این داستان را باید در زبان خلق‌شده توسط نویسنده جست‌وجو کرد. سلیمانی در روایت خود از زبانی بهره می‌برد که هم تاریخی است و هم کشش داستانی دارد. به عبارت دیگر نویسنده با توانایی و هوشیاری از عبارات، افعال و کلمات به شکلی بهره برده که مخاطب ناخودآگاه احساس کند در فضایی تاریخی و کهن در حال مواجه شدن با داستان است.

«فتنه‌ها» در بازار
انتشارات سبط اکبر، کتاب «فتنه‌ها» به قلم اسدالله محمدی‌نیا را منتشر کرد. این اثر به بررسی فتنه‌های نفوذ، رابطه با آمریکا، تحریف شخصیتی امام خمینی(ره) و فتنه 88 و نقش بصیرت در کلام رهبری معظم انقلاب اسلامی پرداخته است. «فتنه‌ها» در 6 فصل تدوین شده که در فصل اول معانی فتنه مورد اشاره قرار گرفته و خواننده با آنها آشنا می‌شود. بررسی تاریخی فتنه‌های نفوذ در فصل دوم دیگر موضوع تشکیل‌دهنده این کتاب است که نگارنده از صدر اسلام تا عصر کنونی به این موضوع پرداخته و خواننده را با خطر این مساله آشنا کرده است. تحریف مکتب حضرت امام خمینی(ره) و بصیرت، 2 موضوعی است که در فصل‌های سوم و چهارم مورد اشاره قرار گرفته است. نویسنده کتاب «فتنه‌ها» در فصل پنجم به اهداف سران فتنه 88 در منظر سخنان رهبر انقلاب پرداخته و از آغاز رهبری ایشان تا امروز به نقش آنها اشاره کرده است. در فصل ششم خواننده با 2 دیدگاه پیرامون مساله رابطه با آمریکا روبه‌رو می‌شود؛ یکی ایجاد رابطه و سلطه‌پذیری و دیگری بر قطع رابطه در سایه مقاومت تاکید می‌کند.
 


Page Generated in 0/0268 sec