printlogo


کد خبر: 155202تاریخ: 1394/12/25 00:00
رأی AFC درباره مناقشه ایران و عربستان اعلام می‌شود
روز سرنوشت

علیرضا اشرف: کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز (سه‌شنبه) حکم نهایی مناقشه فوتبالی ایران و عربستان را اعلام می‌کند، اعلامی که شاید به نفع فوتبال ایران نباشد اما واقعا واکنش فوتبال ایران به این رای چه خواهد بود؟
کش و قوس‌های فراوان درباره میزبانی ایران از تیم‌های عربستانی در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد و AFC رای نهایی خود را در این باره اعلام می‌کند. جنجال برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران با تیم‌های عربستانی بعد از اعدام شیخ نمر آغاز شد و مسؤولان این کشور عربی با ادعای ناامنی در ایران، به صورت رسمی خواهان برگزاری بازی‌های تیم‌شان و تیم‌های ایرانی در کشوری بی‌طرف شدند.  
تیم‌های عربستانی در این مدت با جوسازی شدید علیه ایران تلاش کردند AFC را مجاب کنند به نظر آنها رای دهد، در همین راستا ورزشگاه‌هایی از کشور امارات و قطر را هم به عنوان زمین برگزاری بازی‌های نمایندگان‌شان با نماینده‌های فوتبال ایران معرفی کردند.
در این میان مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران بعد از موضع انفعالی‌ای که در نشست کنفدراسیون فوتبال آسیا در قطر داشتند، پس از هفته‌ها سکوت و ادعای پیروزی در مذاکرات! با فشار افکار عمومی وارد رایزنی جهت حل این مشکل شدند.  آنها مکاتباتی را جهت تضعیف نگاه عربستانی‌ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام دادند، در این بین تیم‌های ایرانی هم با میزبانی بی‌نظیر از سایر تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا تلاش کردند توطئه عربستانی‌ها را خنثی کنند.  اینکه اگر AFC حکم به برگزاری بازی در کشور ثالث بدهد، آیا تیم‌های ایرانی حاضر می‌شوند تن به این تصمیم بدهند یا نه، هنوز مشخص نیست ولی در آن سو تیم‌های عربستانی بارها اعلام کرده‌اند تنها در شرایطی به مصاف تیم‌های ایرانی می‌روند که این دیدارها در زمینی بی‌طرف برگزار شود. گزینه خروج از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز تهدیدی است که ابتدا عربستانی‌ها و بعد‌ها باشگاه‌های ایرانی مطرح کردند ولی اکنون باید دید که آیا مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران می‌توانند بازی سیاسی آل‌سعود در زمین فوتبال را به بازی برد برای ایران تبدیل کنند یا اینکه مطیع تصمیم و فشار عرب‌ها برای برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان با نمایندگان عربستان در کشور ثالث خواهند شد.  گفته شده در صورتی که رای AFC به ضرر تیم‌های ایرانی باشد، مسؤولان فدراسیون ایران کار را به فیفا می‌کشانند، هرچند اکنون برای قضاوت زود است اما بی‌شک مسؤولان فدراسیون و دلسوخته‌های اعتبار و حیثیت ملی ایران بر این امر اتفاق‌نظر دارند که برگزاری بازی با عربستانی‌ها در زمینی بی‌طرف آن هم به ادعای ناامنی در ایران به هیچ‌وجه با منافع ملی همخوانی ندارد.
تغییر موضع عجیب سعودی‌ها
یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال عربستان تاکید کرد تهدید به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا و دیگر رقابت‌های بزرگ، تصیمم درستی نیست و این اتفاق به سود فوتبال ایران خواهد بود.
کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز جواب نهایی خود را درباره اختلاف فوتبالی ایران با عربستان اعلام نکرده است.  سعودی‌ها اصرار دارند بازی در کشور ثالث برگزار شود، در غیر این صورت از لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری خواهند کرد.
عماد الصقیر که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال عربستان است، تاکید کرده کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا و دیگر رقابت‌ها به سود ایران است و نباید فدراسیون فوتبال عربستان چنین موضع‌گیری‌هایی را بر زبان آورد.
او در گفت‌وگویی که با الریاضیه داشت، اظهار کرد: فدراسیون فوتبال عربستان نباید به نامه‌نگاری به AFC اکتفا کند بلکه باید نشست خصوصی با شیخ سلمان و دیگر اعضای کمیته برگزاری رقابت‌ها داشته باشد.  باید هرچه سریع‌تر این موضوع را حل کنیم چون این احتمال بسیار زیاد است که ایران با عربستان در انتخابی جام جهانی همگروه شود.  نباید اجازه دهیم که با هم در یک گروه قرار گیریم.  این نامزد ریاست فدراسیون فوتبال عربستان ادامه داد: عربستان یکی از تیم‌های پرافتخار آسیا در زمینه صعود به جام‌جهانی است و کناره‌گیری ما از این رقابت به بهانه ایران، تنها به سود آنها خواهد بود.  
فدراسیون فوتبال عربستان باید با دیگر کشورهای عربی نشست برگزار کند تا در صورت مخالفت AFC موضع‌گیری واحدی داشته باشند.
 


Page Generated in 0/0066 sec