printlogo


کد خبر: 155209تاریخ: 1394/12/25 00:00
چهارگوشه

ناپدید شدن جنگنده اماراتی در یمن
 امارات که از نیروهای همپیمان عربستان در ائتلاف تجاوز به یمن است، تاکنون تعداد قابل‌توجهی از نظامیان خود را در این حملات تجاوزکارانه از دست داده است. فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات، روز دوشنبه با اعلام قطع ارتباط با یک جنگنده خود، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. انصارالله در مه 2015 اعلام کرد نیروهای قبایل یمنی یک جنگنده اف 16 مغربی را سرنگون کرده‌اند. نیروهای یمنی از آغاز حملات تجاوزکارانه ائتلاف عربستان، تاکنون چندین پهپاد این ائتلاف را نیز سرنگون کرده‌اند.

تدابیر امنیتی در استان‌های مسلمان‌نشین تایلند
نخست‌وزیر تایلند دوشنبه‌ به ارتش این کشور دستور داد تدابیر امنیتی را در استان‌های جنوبی که اکثرا مسلمان‌نشین هستند، افزایش دهد. یکشنبه 7 سرباز تایلندی در استان ناراتهیوات یکی از 3 استان جنوبی این کشور واقع در مرز با مالزی در جریان چند حمله مسلحانه و انفجار زخمی شدند و درخواست نخست‌وزیر هم به این دلیل صورت گرفته است. از سال 2004 تاکنون 3 استان جنوبی تایلند که یک کشور بیشتر بودایی‌نشین محسوب می‌شود، درگیر خشونت‌های خونینی شده‌اند که بیش از 6500 کشته برجای گذاشته است.

محموله موشک در هواپیمای مسافری صربستان
 یک کانال تلویزیونی در صربستان مدعی کشف موشک‌های جنگی در یک فروند هواپیمای مسافری این کشور که عازم آمریکا بود، شده است. مقامات صربستان در حال تحقیق درباره گزارش‌هایی هستند که ادعا می‌کنند در هواپیمای مسافری شرکت «ایر صربیا» محموله‌ای حاوی 2 موشک دارای کلاهک انفجاری یافت شده است. این اتفاق روز شنبه در فرودگاه «بلگراد» رخ داده اما کانال تلویزیونی N1 صربستان یکشنبه آن را گزارش داده است. این گزارش حاکی است سگ‌های بمب‌یاب روز شنبه 2 فروند موشک ساخت آمریکا را در هواپیمای مسافری برخاسته از فرودگاه بیروت یافتند.

تظاهرات بزرگ برزیل علیه روسف
یک هفته پس از بازداشت رئیس‌جمهور سابق برزیل از حزب حاکم کارگران به جرم فساد، مردم  در 326 شهر این کشور تظاهراتی گسترده علیه دیلما روسف، رئیس‌جمهور فعلی برپا کردند. روز یکشنبه نزدیک به 3 میلیون برزیلی در تظاهراتی که به نظر می‌رسد گسترده‌تر از سال گذشته بود، خشم خود را نسبت به آنچه «بدترین رکود اقتصادی» و «بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ کشورشان» توصیف می‌کنند، ابراز کردند. بزرگ‌ترین تظاهرات این هفته در شهر سائوپائولو با حضور 450 هزار معترض یعنی  2 برابر حاضران  تظاهرات پارسال بود. ریودوژانیرو نیز صحنه تظاهرات گسترده علیه روسف بود و معترضان پیراهن‌های زرد رنگ تیم‌ملی فوتبال کشورشان را بر تن داشتند.

تجاوز نظامی آمریکایی
در جزیره ژاپنی بحران آفرید
تجاوز یک نظامی آمریکایی مستقر در اوکیناوا به یک زن محلی خشم مردم را در این جزیره ژاپنی برانگیخت. به گزارش رویترز، پلیس ژاپن دیروز اعلام کرد، یک ملوان آمریکایی 24 ساله مستقر در اردوگاه «شواب» را روز یکشنبه به اتهام تجاوز جنسی به یک زن 40 ساله در هتلی در «ناها» در جنوب اوکیناوا بازداشت کرده است.  البته با وجود دستگیری این نظامی توسط پلیس، او به خاطر تحمیل قانون کاپیتولاسیون به ژاپنی‌ها در دادگاه‌های این کشور محاکمه نخواهد شد و به کنسولگری ایالات متحده تحویل داده می‌شود. در حالی که فرماندار اوکیناوا این تجاوز را «نابخشودنی» توصیف کرده است، «یوشیهیده سوگا»، سخنگوی دولت ژاپن تنها از این بابت اظهار تأسف کرد و خواستار اتخاذ قوانین سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از وقوع دوباره حوادثی از این دست شد اما مقامات آمریکایی هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.  در حالی که مقامات اوکیناوا و ساکنان محلی این استان خواهان برچیده شدن پایگاه‌های نظامیان آمریکایی هستند، دولت توکیو بر باقی ماندن این پایگاه‌ها در این جزیره اصرار می‌ورزد. بین سال‌های 2005 تا 2013 میلادی، بیش از یکهزار مورد جرائم جنسی از سوی نظامیان آمریکایی در مراکز قضایی جزیره اوکیناوا ثبت شده است.


Page Generated in 0/0067 sec