printlogo


کد خبر: 155279تاریخ: 1394/12/27 00:00
مروری بر مهم‌ترین رویداد‌های اجتماعی در سال 94
ورود تراریخته و سقوط رشد علمی

گروه اجتماعی: سال 94 در شرایطی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که عمر دولت یازدهم از نیمه گذشته و فرصت مناسبی برای بازگشت به گذشته و مرور رویدادها، مصوبات و تصمیم‌هایی است که در این بازه زمانی در حوزه اجتماعی به وقوع پیوسته است.
نگاهی کوتاه از نخستین روز تا واپسین هفته سال جاری یادآور موضوعاتی مانند حراج 970 مدرسه دولتی، افت علمی کشور، تلنبار بدهی‌های دولت به مترو، اجرای دست و پاشکسته مرخصی زایمان، افزایش نرخ جرایم رانندگی، ورود محصولات تراریخته و البته فاجعه غمبار مناست که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.
حراج 970 مدرسه دولتی
یکی از موضوعاتی که با قدرت هرچه تمام‌تر از سوی وزارت آموزش‌وپرورش مورد پیگیری قرار داشت، واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بود. هرچند در قانون به آموزش‌وپرورش اجازه داده شده که در مناطقی که تعداد دانش‌آموزان کم است و ساخت مدرسه به صرفه نیست از مدارس غیردولتی به شرط پرداخت شهریه دانش‌آموزان بهره‌برداری کند اما تفسیر غلط این قانون کار را به جایی رساند که طی مدت 9 ماه 970 مدرسه دولتی به بخش خصوصی واگذار شد اما نمایندگان مجلس تمام‌قد جلوی طرح پرحاشیه وزارت آموزش‌وپرورش ایستادند و در جریان تصویب بودجه 94 هرگونه واگذاری مدارس به بخش خصوصی را ممنوع اعلام کردند. این در حالی است که این جریان بار دیگر در قالب لایحه برنامه ششم توسعه از سوی وزارت آموزش‌وپرورش پیگیری شده است.
سلام ریزگردهای 94 به اهوازی‌ها
روزهای آغازین سال 94 دوباره ریزگردهای عربی به آسمان خوزستان هجوم آوردند و سریال غم‌انگیز روزهای خاکستری این استان به همراه دیگر نواحی غربی کشور وارد مرحله تکرار چندباره خود شد! گرد و خاک که در سایه کم‌کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست مجال یکه‌تازی در آسمان ایران را به‌دست آورد گاهی تا پایتخت هم پیشروی کرد. علاوه بر این آلودگی هوای کلانشهرها نیز از دیگر مشکلات زیست‌محیطی است که تا روزهای پایانی سال جاری همراه شهروندان بود. علاوه بر این قتل‌عام پلنگ ایرانی یا صدور مجوزهای رنگارنگ شکار نیز از دیگر حواشی زیست‌محیطی به حساب می‌آید که تا روزهای پایانی سال استمرار یافت.
جنجال‌آفرینی معاونت امور زنان
یکی از معاونان رئیس‌جمهور که ید طولایی در حاشیه‌سازی دارد شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است. وی در قالب اجرای برنامه‌های حمایت از حقوق زنان پیشنهاد ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها را مطرح کرد که حواشی فراوانی به دنبال داشت. البته این تمام ماجرا نبود و طی سال 94 مباحث دیگری مانند حذف اجازه همسر برای مسافرت بانوان، پیشنهاد جنجالی کاندیداتوری زنان در انتخابات، طفره رفتن از ارائه گزارش عملکرد به مجلس و طرح قبح‌زدایی از تجرد دختران را نیز از این معاونت شاهد بودیم.
نبض سلامت در نوسان
در همین حال سلامت و بهداشت و درمان یکی از حوزه‌هایی به حساب می‌آید که طی سال 94 فراز و فرودهای بسیاری را پشت‌سر گذشت. یکبار تجمیع نشدن بیمه‌ها با وجود تصویب قانون 4 ساله و بار دیگر ایجاد 1100 واحد تخصصی زایمان طبیعی یا تناقض درباره خمیر مرغ و دگر بار عبور از مرز 540 هزار زایمان طبیعی در این حوزه خبرساز شد.
ایست پلیس به 850 خودروی لوکس مزاحم
پس از افزایش دوردورهای شبانه و مانور لوکس‌سواران در خیابان‌های شهر اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه به صورت جدی دنبال شد و در اردیبهشت‌ماه سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران خبر توقیف 850 خودروی لوکس مزاحم را در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد.
افت علمی کشور پس از 8 سال
خردادماه سال جاری همزمان شد با بررسی وضعیت رشد علمی کشور براساس اطلاعات پایگاه‌های علمی مرجعی که در این زمینه وجود دارد اما متاسفانه طبق آخرین اطلاعات موجود در سایت اسکوپوس، رتبه ایران در تولید علم از رتبه ۱۵ به رتبه ۱۷ رسید و ایران در زمینه تولید علم از تایوان و فدراسیون روسیه عقب افتاد. از این رو نگرانی ناشی از این رخداد در قالب نامه بیش از
 4 هزار عضو رسمی هیات علمی دانشگاه‌ها به رئیس‌جمهور اعلام شد. همچنین در کنار پرونده بورسیه‌ها، قانونی بودن انتصاب 21 رئیس دانشگاه هم باتوجه به تغییر شیوه انتخاب رئیس دانشگاه با کمیته 5 نفره و غیبت یکی از اعضا زیر سوال رفت که از جنجالی‌ترین موضوعات وزارت علوم بود.
تشکیل نشدن جلسات شورای فضای مجازی
براساس حکم تشکیل شورایعالی فضای مجازی، برگزاری جلسات آن هر ۳ هفته یکبار مقرر شده است اما نبود اهتمام کافی در دولت برای انجام این کار، تشکیل جلسات را با بی‌نظمی همراه کرده است. برگزاری جلسات شورایعالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی تنها در چند ماه نخست آغاز کار دولت، به صورت منظم انجام شد.
اجرای دست‌وپا شکسته مرخصی زایمان
یکی از طرح‌هایی که در راستای سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شد افزایش مرخصی زایمان بود اما این طرح تشویقی به سد بدهی 320 میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی برخورد کرد و آن‌طور که باید اجرایی نشد. برخی سازمان‌ها و ادارات انجام دست و پاشکسته آن را در دستور کار قرار دادند و برخی دیگر نه تنها زیر بار این قانون نرفتند بلکه کارمندانی را که از این تسهیلات بهره بردند اخراج کردند.
بدهی تلنبارشده دولت به مترو
واریز نشدن سهم 310 میلیاردی شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی و انباشت طلب 1300 میلیاردی مرتبط با قانون مدیریت مصرف سوخت تنها بخشی از بدهی‌های دولت به متروی پایتخت است که سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مردادماه سال جاری از آن خبر داد.
هزار و 573 رشته بدون مجوز دانشگاه آزاد
از کنار گرانی شهریه یا افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد که بگذریم، اواخر مردادماه مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم هزار و 573 رشته دانشگاه آزاد را فاقد مجوز اعلام کرد تا بر دفتر حواشی این دانشگاه برگ دیگری افزوده شود.
فاجعه منا و 461 شهید
مهرماه سال جاری و در عید قربان کام مسلمانان جهان از سوءمدیریت دولت سعودی در انجام مناسک حج تلخ شد و فاجعه‌ای که در سرزمین منا برای حجاج اتفاق افتاد 461 خانواده ایرانی را داغدار کرد. اواسط مهرماه پس از انتقال پیکر برخی شهدای این فاجعه به کشور مردم مراسم بدرقه و وداع با شهدا را برگزار کردند و در تشییع پیکر قربانیان منا سنگ تمام گذاشتند.
تصویب کلیات طرح جمعیت و تعالی خانواده
11 آبان‌ماه پس از حرف و حدیث‌های گوناگون درباره طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نمایندگان مجلس با 144 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را به تصویب رساندند.
کوچ زیست‌محیطی مردم
همزمان با شروع فصل سرما و در آذرماه که مشکلاتی مانند آلودگی هوا و تهاجم ریزگردها در حال قدرتنمایی بود، کارشناسان حوزه جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی درباره پدیده‌ای با عنوان کوچ زیست‌محیطی هشدار دادند که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی متعددی را برای جامعه به ارمغان آورد.
ورود مشکوک محصولات تراریخته
یکی از موضوعات حاشیه‌سازی که در قالب برنامه ششم توسط دولت مطرح شد مجوز ورود محصولات کشاورزی تراریخته به کشور بود که با موجی از مخالفت‌ها مواجه شد، چرا که به باور کارشناسان ژنتیک مصرف چنین محصولاتی می‌تواند با خطرات جدی همراه باشد و به عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه در نظرگرفته شود. این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته برای مصرف چنین محصولاتی مجوز صادر نکرده‌اند اما این نگرانی درباره برنامه ششم به وجود آمده است.
نقره‌داغ رانندگان متخلف از 25 اسفند
اما در واپسین روزهای سال 94 و زمانی که پلیس راهور برنامه‌های نوروزی را به اجرا گذاشت اعمال نرخ جدید جرایم راهنمایی و رانندگی نیز در دستور کار قرار گرفت. پیشنهاد افرایش محسوس نرخ جرایم رانندگی که دی‌ماه مورد بررسی قرار گرفته بود، اسفندماه سال جاری توسط دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت داشتن با نرخ تورم سالانه باطل شد اما اصرار دولت برای انجام این کار باعث شد بار دیگر هیات دولت در 16 اسفندماه با کمی تغییر این موضوع را به تصویب برساند و از 25 اسفند رانندگان متخلف با نرخ‌های جدید جریمه شوند.


Page Generated in 0/0068 sec