printlogo


کد خبر: 155288تاریخ: 1394/12/27 00:00
اخبار

احوال هنرهای تجسمی در سالی که گذشت
جیغ بنفش!
گروه فرهنگ و هنر: وضعیت هنرهای تجسمی با وجود ظواهری به نقش درآمده از سوی متولیان امر در لایه‌های زیرین همراه با ابهامات بسیاری بود و اتفاقاتی خاص در این حوزه رخ داد که به دلیل عدم گرایش رسانه‌ها به فعالیت در بخش تجسمی چندان صدایی به پا نکرد. از سرقت آثار هنری ایران تا برگزاری پر حرف‌وحدیث جشنواره هشتم تجسمی فجر و بازگشایی دیدگان به تابلوهایی بی‌هویت بسیار می‌توان به نقد درآورد مسؤولان مربوطه را؛ سالی که 27 اثر از آثار هنرمندان شاخص از دفتر موزه هنرهای معاصر به شکل عجیبی خروج یافت! به طور مختصر رفتار مدیران تجسمی در این سال به سبک آثار نقاشی ادوارد مونک در سبک اکسپرسیونیستی بود که تنها هیجان مجری در نگاه اولیه مخاطبان می‌ماند! و البته ماندگاری آثاری درخشان چون «جیغ» این هنرمند نروژی را ندارد. از حراج کریستی دوبی تا برپایی نمایش‌هایی از بازدید میان هنرمندان و مسؤولان ارشد فرهنگ و هنر، نمونه‌هایی از همین ظواهر به نقش در آمده در سال 94 است. اما اوج انتقادات در بخش تجسمی همراه با حضور هنرمندانی به نمایندگی از ایران در دوسالانه ونیز بود که حضور نمایندگان بنیاد فیض‌‌نیا و مارکو منگوتزو به‌عنوان کیوریتوهای غرفه ایران در این دوسالانه حسابی خبرساز شد. ادعای یک کارشناس هنری مبنی بر فروش اثری تقلبی از بهمن محصص در حراج کریستی 28 مهرماه از دیگر حواشی امسال بود. از سویی غارت جواهرات هنری سرزمین ایران توسط کشورهای دیگر و به ثبت درآوردن آن حکایت دیگری از قافله دورماندن مسؤولان فرهنگی و متولیان تجسمی بود، چنانکه در اکسپوی 2015 میلان خط نستعلیق در پاویون امارات متحده‌ عربی به‌ عنوان هنر این کشور معرفی شد و جمهوری آذربایجان با انتشار کتاب نفیسی، هنر مینیاتور اصیل ایرانی را از آن خود دانست! این سال همراه با پرکشیدن هنرمندانی در عرصه تجسمی هم بود که درگذشت پرویز مویدعهد، طراح خوشفکر مصلای تهران در 8 بهمن‌ماه یکی از آنهاست.


پیشنهاد  کتاب برای مطالعه
 در ایام نوروز
ایام نوروز، فرصت مناسبی برای مطالعه آثار، تماشای فیلم و گوش سپردن به آثار موسیقایی ارزنده بوده و بسیاری از اهالی هنر و ادب به دنبال پیشنهادی برای مطالعه مخاطبان در این ایام هستند.  در این میان اسماعیل امینی برای علاقه‌مندان به ادبیات، کتاب‌های «نامه‌های عین‌القضات»، «طنز در زبان عرفان» و «مدیر باش، رئیس» را پیشنهاد کرد. این شاعر و منتقد ادبی درباره مطالعه کتاب در ایام تعطیل نوروز اظهار کرد: مجموعه «نامه‌های عین‌القضات» را به‌تازگی خوانده‌ام و پیشنهاد می‌کنم اگر کسی فرصت دارد، این اثر را مطالعه کند. کتاب شامل نامه‌هایی‌ است که ابوالمعالی محمد بن عبدالله میانجی همدانی ملقب به عین‌القضات همدانی، به دوستان و بزرگان عصر خود نوشته است.  این مدرس ادبیات گفت: کتاب «طنز در زبان عرفان» نوشته علیرضا فولادی نیز متن ساده‌ای دارد و خواندنی است و برای کسانی که خیلی اهل مطالعه نیستند اثر خواندنی و جذابی خواهد بود.  امینی با اشاره به اثر تازه‌ای از ساعد باقری با عنوان «مدیر باش، رئیس» نیز گفت: این کتاب درباره شناخت امکانات و توانایی‌های افراد است و باقری نمونه‌های مرتبط را از متون نظم و نثر ادبیات کهن کشورمان آورده است.

خانه‌تکانی رسانه ملی
صداوسیما در فاصله چند روز مانده به پایان سال، همچنان با تغییراتی در شبکه‌ها و اعلام مجموعه‌های نوروزی همراه خواهد بود و پس از حذف «پادری» از چرخه پخش، ادغام شبکه‌هایی چون بازار در شبکه اقتصاد سیما یا (شبکه 5) و شبکه شما در شبکه آموزش از جمله آنها است. نبود بودجه لازم برای تولید آثار به انتظار مانده برای ساخت و عدم حمایت دولت در اختصاص بودجه موجب ایجاد وضعیت بغرنجی برای رسانه ارزشمند ملی شده است. البته مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما، دلایل ادغام شبکه‌ها را جدا از مشکلات مالی، مواردی چون نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات و موازی کاری شبکه‌ها دانست و در ادامه قرار است شبکه سراسری سیمای مستند از SD به HD تبدیل شود.


Page Generated in 0/0233 sec