printlogo


کد خبر: 155296تاریخ: 1394/12/27 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی در سال 94
سالی برای فراموشی

گروه بین‌الملل: در سال 94 جهان همچنان روی آرامش به خود ندید و بیش از اینکه خبر صلح، آرامش و آسایش شنیده شود، جنگ، خونریزی و کشتار تیتر اخبار جهان بود. هرچند شاید انتظار شنیدن خبر صلح و ثبات چندان مرسوم نباشد اما به هر ترتیب با اوج‌گیری افراط‌گرایی داعش در خاورمیانه و آفریقا و گسترش جنایات وهابیون سعودی در منطقه که با سکوت و در عین حال چراغ سبز آمریکا و غرب همراه شده است می‌توان سال ۹4 شمسی را سالی پر از کشتار و تراژدی دانست. روزنامه «وطن امروز» سعی دارد تحولات حوزه بین‌الملل در سال 94 را مرور ‌کند:
فروردین:  جنگ تحمیلی به یمن
از ششم فروردین 1394 رژیم سعودی که حالا حاکمانی جدید و ماجراجو را با جانشینی سلمان به جای عبدالله در راس هرم قدرت داشت، تجاوز به کشور مظلوم یمن را در قالب ائتلافی از کشورهای متحد عربی و آفریقایی‌اش و همین‌طور با حمایت پنهان اما بی‌حد و حصر آمریکا، ناتو و اسرائیل آغاز کرد. در این تجاوز علاوه بر محاصره کامل دریایی و هوایی یمن، جنایات متعدد علیه بشریت به بهانه بازگرداندن دولت رئیس‌جمهور مستعفی و فراری عبدربه منصور هادی به صنعا صورت گرفت اما سعودی‌ها و متحدانشان پس از قریب به یک سال به هیچ دستاوردی در این کشور نرسیدند. پس از آنکه پاکستان و مصر از مشارکت در ائتلاف تحت هدایت سعودی انصراف دادند، عربستان، امارات و سودان به عنوان طرف‌های اصلی این جنگ متحمل تلفات و خسارات نظامی بسیاری شده‌اند که ناکارآمدی نظامی شیخ‌نشین‌ها را عیان کرده است. کشورهای متجاوز به یمن دست آخر زیر فشار بین‌المللی مجبور به مذاکره با انصارالله شده‌اند. طی قریب به یک سال  بمباران‌های متعدد شهرهای یمن بویژه مناطق تحت کنترل انصارالله شامل صنعا پایتخت یمن و تعز، تقریبا تمام زیرساخت‌های کشور نابود شده و  دست‌کم 10 هزار غیرنظامی شامل تعداد زیادی زن و کودک بی‌گناه قربانی شده‌اند.
اردیبهشت: زلزله در هیمالیا
ماه اردیبهشت 94 بر مردم نپال و بسیاری از هیمالیانشینان در کشورهای هند، چین و بنگلادش جهنم شد چرا که ظرف 18 روز 2 زلزله مهیب
7/8 ریشتری و 3/7 ریشتری قلب هیمالیا را لرزاند. بویژه زلزله نخست بخش بزرگی از پایتخت تاریخی نپال یعنی شهر کاتماندو را ویران کرده و باعث مرگ قریب به  9 هزار نفر در 4 کشور شد.
مهر: قتل‌عام حجاج در منا
آل‌سعود با سوءمدیریت آمیخته با سوءنیت زمینه قتل عام مظلومانه حدود 7000 زائر بیت‌الله‌الحرام را در لباس احرام در صحرای منا نزدیک مکه فراهم کرده و عنوان جنایتکار سال 94 را از آن خود کردند. این فاجعه که تلخ‌ترین رویداد حج ابراهیمی سده اخیر پس از کشتار سال 1366 حجاج در مکه به دست دژخیمان سعودی محسوب می‌شود، دوم مهرماه، روز عید قربان را عزا کرد. در حالی که صبح عید قربان هزاران حاجی از میان خیمه‌های منا به سوی رمی جمرات می‌رفتند، بسته شدن عمدی 2 محور اصلی توسط شرطه‌ها باعث ازدحام بیش از اندازه و ماندن چند هزار حاجی زیر دست و پای جمعیت شد. متاسفانه بیش از 400 نفر از هموطنانمان نیز در زمره قربانیان بودند. البته این تنها حادثه در حج امسال نبود. واقعه سقوط جرثقیل در نزدیکی خانه کعبه و جان باختن بیش از 100 زائر، آتش‌سوزی در چادر زائران، محبوس شدن حجاج در قطار، آتش‌سوزی هتل‌ها و حوادث دیگر همگی حاکی از بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسؤولان عربستان در اداره امور حج بودند. دردناک‌تر آنکه مفتی‌های وهابی با عذری بدتر از گناه در کمال بی‌شرمی، خود حجاج را مقصر اعلام کردند. این در حالی است که شواهد پررنگی از دست داشتن تعمدی محمد بن سلمان، پسر جنایتکار پادشاه و  وزیر دفاع عربستان به منظور تخریب چهره رقیبش و ولیعهد سعودی یعنی محمد بن‌نایف به عنوان مسؤول مستقیم شرطه‌ها در این فاجعه وجود دارد.
آبان: سقوط سینا
9 آبان یک هواپیمای مسافری روسیه در صحرای سینای مصر سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. این هواپیما مسافری بود و 217 مسافر و
 7 خدمه داشت که از منطقه گردشگری شرم‌الشیخ در جنوب شبه‌جزیره سینا به سمت روسیه در حال پرواز بود و سقوط کرد. داعش مسؤولیت سرنگونی این هواپیمای مسافری ایرباس روسیه را بر فراز صحرای سینا بر عهده گرفت.
پاریس در آتش: 22 آبان 3 حمله هماهنگ شده نه‌تنها پاریس قربانی که تمام اروپا را لرزاند. تنها در یکی از این حملات که گروگانگیری در یک سالن کنسرت بود 89 تن کشته شدند. چند ده نفر دیگر در حمله به یک رستوران و یک تن در حمله انتحاری به استادیوم فوتبال همزمان با بازی 2 تیم فرانسه و آلمان جان‌باختند. داعش مسؤولیت این حملات را پذیرفت. این حملات باعث حضور گسترده‌تر اروپایی‌ها در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه شد.
آذر: کشتار شیعیان نیجریه
 21 آذر ارتش صهیونیستی نیجریه جنایت کشتار شیعیان این کشور را رقم زد. نیروهای ارتش با حمله به حسینیه شیعیان در زاریا، حداقل ۳۰۰ نفر را کشته و شماری از جمله شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان را زندانی کردند. ارتش ادعا کرد: درگیری هنگامی شروع شد که یک گروه شیعه به کاروانی که حامل فرمانده ارتش نیجریه بود حمله کردند و نیروهای نظامی«چاره‌ای» جز تیراندازی نداشتند. برخی منابع نیز فاش کردند نیروهای ارتش یک حسینیه را که مرکز تجمع این گروه شیعه بود محاصره کردند و دقایقی بعد صدای تیراندازی شنیده شد.
دی: اعدام رهبر شیعیان عربستان
 رژیم سعودی، 12 دی 7 تن از مخالفان را به اتهام ارتکاب «جرائم تروریستی» اعدام کرد. در میان اعدامی‌ها نام شیخ نمر باقرالنمر، روحانی شیعه نیز دیده می‌شد. در حالی که اتهامات وارد شده به شیخ نمر مربوط به فعالیت‌های سیاسی و حقوق‌بشری او بوده ریاض با قرار دادن نام او در کنار نام افرادی که دست به فعالیت‌های تروریستی زده‌ بودند مدعی شد که او یک تروریست بوده است. در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل‌سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام بویژه شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.
بهمن: فجر پیروزی در شام
14 بهمن، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت محاصره شهرک‌های راهبردی نبل و الزهرا در حومه حلب و در نزدیکی مرزهای ترکیه را پس از 4 سال و نیم شکستند. شهرک‌های نبل و الزهرا، 2 شهرک شیعه‌نشین در سوریه هستند که در 4 سال و نیم گذشته مردم این 2 شهرک به‌خاطر محاصره از سوی تروریست‌های تکفیری با مشقات فراوانی روبه‌رو بودند.
اسفند: آغاز علنی جنگ روانی سعودی‌ها علیه حزب‌الله
رژیم سعودی با همکاری برخی رژیم‌های مرتجع عربی در راستای منافع صهیونیست‌ها در منطقه، اقدامات خصمانه علیه حزب‌الله لبنان را که با اشغالگری رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند، آغاز کرد. 12 اسفند، اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس تحت فشار عربستان سعودی، حزب‌الله را یک «سازمان تروریستی» خواندند. 21 اسفند نیز اتحادیه عرب در اقدامی مشابه، جنبش مقاومت لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.


Page Generated in 0/0395 sec