printlogo


کد خبر: 155304تاریخ: 1394/12/27 00:00
اخبار

 وزیر نفت مفت و محرمانه‌ها
نفت در سایه انفعال دیپلماسی انرژی ایران و با برنامه خصمانه عربستان و آمریکا به پایین‌ترین رقم در 6 سال گذشته رسید. نفت تا کانال 20 دلار سقوط کرد اما وزارت نفت ایران کار خاصی انجام نداد.  بر کسی پوشیده نیست که نزول قیمت نفت و مفت شدن آن جدا از عوامل اقتصادی و شرایط بازار جهانی وابستگی شدیدی به سیاسی‌بازی‌های عربستان و آمریکا داشته است. هدف عربستان در تنگنا قرار دادن ایران و عراق بود و آمریکا نیز از فشار به روسیه و ایران سود می‌جست. خود مسؤولان دولت یازدهم نیز به چنین تفسیری معترف هستند و حسن روحانی اواخر سال گذشته به آن اذعان کرد: «کاهش قیمت نفت خام صرفا یک موضوع اقتصادی نیست بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی کشورهاست. کاهش قیمت نفت توطئه‌ای علیه مردم منطقه و مسلمانان بوده که نفع آن صرفاً برای برخی دیگر از کشورهاست و مردم منطقه اینگونه توطئه‌ها و به تعبیری خیانت‌ها علیه جهان اسلام را از یاد نخواهند برد». با وجود همه این تحلیل‌ها و روشن شدن موضوع توطئه سعودی – آمریکایی، اظهارات زنگنه، وزیر نفت و تحلیل وی از اوضاع بازار جهانی همه را متعجب کرد؛ زنگنه در ایامی که قیمت نفت هنوز به مرز ۵۰ دلار در هربشکه نرسیده بوده اعلام کرد: کاهش قیمت نفت یک شیوه بازرگانی است و به شرایط موجود که منجر به کاهش قیمت نفت شده، جنگ کاهش قیمت نفت نمی‌گویند بلکه یک مدل بازرگانی نفت است! تحلیل‌های شگفت‌انگیز زنگنه از اوضاع بازار جهانی این سوال را در اذهان ایجاد می‌کند  که وزیر نفت ایران در مقابل چالش سقوط قیمت جهانی چه عملکردی داشته است؟ زنگنه که روحانی، وی را یکی از ژنرال‌های دولت یازدهم می‌داند در یک سال اخیر در مقابل بحران سقوط قیمت نفت کار خاصی نکرد تا کارنامه نفتی دولت نیز مانند سایر حوزه‌ها منفعلانه و خنثی باشد. وزیر نفت در مقابل موضوع کرسنت نیز سیاست سکوت را در پیش گرفت. وزارت نفت حتی برابر خبر محکومیت ایران در مجادله گازی با ترکیه حرفی برای گفتن نداشت و آن را محرمانه دانست.  یکی دیگر از محرمانه‌های دولت موضوع قراردادهای جدید نفتی بود. طبق شنیده‌ها قراردادهای نفتی زمینه‌ساز انعقاد قراردادهای مشابه کرسنت است که زیان فراوانی را متوجه کشور می‌کند اما دولت با محرمانه کردن جزئیات قراردادهای جدید نفتی مانع از اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه شد.

بنزین آزاد با کارت یا بی‌کارت
پس از چند روز بلاتکلیفی و سرگردانی مردم و جایگاهداران، دولت خیال همه را در 3 خرداد 94 راحت کرد و بنزین را آزاد کرد. از آن تاریخ دوره بنزین معمولی 700 تومانی به پایان رسید و با قیمت 1000 تومان تک‌نرخی شد. سهمیه بنزین 700 تومانی دیگر در کارت سوخت‌ها شارژ نشد، بنزین سوپر 1200 تومان شد و نرخ گازوئیل از لیتری 250 تومان به 300 تومان رسید. به‌راستی دولت یازدهم بازهم مردم را غافلگیر کرد. جالب اینکه دولت تا 3 روز پس از آغاز خرداد و روزی که باید کارت‌های سوخت شارژ می‌شدند نیز دست از پنهان‌کاری برنداشت و بدون دلیل و علت خاصی از اطلاع‌رسانی شفاف در زمینه سهمیه‌بندی بنزین خودداری کرد بنابراین سهمیه 60 لیتری ماهانه بنزین دیگر شارژ نشد اگرچه سهمیه بنزین 700 تومانی موجود در کارت‌ها تا پایان ماه آذر حفظ شد.  این آزادسازی، کارت‌های بنزین مالکان خودرو را از رونق انداخت. وزیر نفت نیز بر این موضوع صحه گذاشته و گفته است: موافق اجرای طرح توقف عرضه کارتی بنزین هستیم.


افزایش ضریب جینی در سال ۹۳
ضریب جینی از 3650/0 در سال 92 به 3788/0 در سال 93 افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش نابرابری درآمدی در سال 93 است. مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی عدد ضریب جینی در سال 93 را 3788/0 اعلام کرد و افزود این رقم در مقایسه با سال 1389 کاهش داشته است. این ضریب، عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع کاملاً برابر درآمد یا ثروت و یک به‌معنای نابرابری مطلق در توزیع است. براساس گزارش‌ سال قبل مرکز آمار ایران، ضریب جینی در سال 92، 3650/0 بوده و این شاخص در سال گذشته 0138/0 افزایش داشته و به همین میزان نابرابری‌های درآمدی بیشتر شده است.


Page Generated in 0/0084 sec