printlogo


کد خبر: 158075تاریخ: 1395/3/6 00:00
چهارگوشه

حمله به پایتخت داعش در سوریه
ائتلافی از نیروهای نظامی کرد و عرب در سوریه اعلام کرد عملیاتی را برای بیرون راندن تروریست‌های گروه داعش از الرقه، پایگاه خودخوانده این گروه آغاز کرده است.  منابع کرد اعلام کردند در عملیات آزادسازی، 35 نفر از نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شدند. با این حال، نیروهای کرد کنترل این روستا را به دست آوردند و به این ترتیب موفق شده‌اند به 3 مزرعه از جمله مزرعه و منطقه قرطاجا و 2 مزرعه دیگر در جنوب عین‌عیسی مسلط شوند. معارضان (خارج‌نشین) سوریه می‌گویند هدف کردها وارد شدن به الرقه و افزایش نفوذ منطقه‌ای خود است.

لیبرمن رسماً وزیر جنگ شد
آویگدور لیبرمن، وزیر سابق خارجه رژیم صهیونیستی و حزب راستگرای افراطی «اسرائیل بیتنا» متعلق به وی براساس توافقی با کابینه این رژیم، به ائتلاف حاکم پیوستند و به این ترتیب گرایش‌های دست راستی در کابینه نتانیاهو بیشتر شد. این توافق، چهارشنبه از سوی وزیر گردشگری اسرائیل تایید شد. این توافق موجب می‌شود که دامنه ائتلاف حاکم متعلق به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر گسترش یافته و به 66 قانونگذار در پارلمان دست پیدا کند و براساس این توافق لیبرمن، رسما وزیر جنگ در دولت نتانیاهو شد.

سازمان ملل با داعش مذاکره می‌کند
نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه آمادگی تیم سازمان ملل برای گفت‌وگو با تمام گروه‌های مسلح از جمله داعش با هدف ارسال کمک‌های انسانی برای خانواده‌های تحت محاصره در سوریه و عراق را اعلام کرد. یان ایگلند که مشاور استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز است، عنوان داشت: در حال حاضر در مناطق تحت کنترل داعش نزدیک به 7 میلیون غیرنظامی حضور دارند که در این میان ما از وضعیت 500 هزار تن در شهر فلوجه واقع در غرب عراق هیچ اطلاعی نداریم.

مراکش: آمریکا شایسته اظهار نظر درباره حقوق بشر نیست
وزیر دادگستری مغرب در واکنش به صدور گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور گفت که واشنگتن شایسته اظهار نظر درباره حقوق بشر در مغرب نیست. به گزارش تسنیم به نقل از روسیا الیوم، مصطفی الرمید گفت که موارد نقض حقوق بشر آمریکا به حدی زیاد است که برای شایسته نبودن آمریکا در این زمینه کفایت می‌کند. او  تاکید کرد که پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای رسیدگی به گزارش دولت آمریکا را به وکلا داده است. وزارت خارجه مراکش هفته گذشته در اعتراض به گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور، دوآیت بوش، سفیر واشنگتن در رباط را احضار کرده و درباره دستکاری در حقایق موجود و ارتکاب اشتباهات آشکار در بازگو کردن حقایق  اعتراض کرده است.

تسویه حساب سیاسی در شبکه  العربیه
شبکه تلویزیونی العربیه، ارگان تبلیغاتی سعودی‌ها 50 کارمند خود را به بهانه مشکلات مالی اخراج کرده است. به گزارش تارنمای اسرائیلی اخبار 24، شماری از افراد اخراج شده از کارکنان ارشد و باسابقه العربیه بوده‌اند که  درآمد بالایی هم داشتند اما این تسویه حساب‌ها در حقیقت به دلیل اختلافات سیاسی داخل العربیه است که نشان می‌دهد، محمد بن‌سلمان پسر پادشاه و مدعی تاج و تخت در اینجا هم مشغول تحمیل عناصر و سیاست‌های خود است. روزنامه هافینگتون‌پست آمریکا نوشت اخراج کارکنان العربیه در سکوت محض اجرا شد و افراد اخراجی حقوق و مزایای 6 ماهه دریافت کرده‌اند! اغلب اخراجی‌ها از کارمندان نزدیک به نویسنده عربستانی عبدالرحمن راشد، مدیر اسبق این شبکه هستند. از جمله افراد با سابقه اخراجی العربیه می‌توان به جیزیل جبیب ابوجوده، مجری لبنانی برنامه «روزنامه‌های روز» و ناصر الصرامی اشاره کرد که از زمان تاسیس شبکه ام‌بی‌سی در اوایل دهه 1990 میلادی در آن مشغول به کار بودند و سپس به شبکه العربیه منتقل شدند. غالب درویش، مسؤول بخش اقتصادی وبسایت العربیه و نیکول تنوری گوینده معروف نیز از جمله دیگر چهره‌های سرشناس برکنار شده هستند. شبکه العربیه که وابسته به گروه رسانه‌ای ام‌بی‌سی (شرکت رسانه‌ای متعلق به آل‌سعود) است در سال 2003 برای پوشش اخبار در راستای سیاست‌های ریاض تاسیس شد.
 


Page Generated in 0/0122 sec