printlogo


کد خبر: 158081تاریخ: 1395/3/6 00:00
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:
«ذی‌نفع‌های بازدارنده» مانع اصلاحات بانکی شده‌اند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای کوچک و متوسط گفت: جریانی به ‌نام ذی‌نفع‌های بازدارنده در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد که نمی‌خواهد برنامه‌های نظام بانکی به‌خوبی اجرا شود.
به گزارش تسنیم، یحیی آل‌اسحاق با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با اشاره به اینکه اکنون رکود اقتصادی در کشور وجود دارد، افزود: مشکل اصلی فعالان اقتصادی نبود نقدینگی و ناتوانی آنان در پرداخت بدهی و هزینه‌های زیاد مالی، مالیات و تـأمین و فروش کالاست. وی با اشاره به اینکه بخش تولید کشور در سخت‌ترین شرایط است، افزود: حداکثر سود واحدهای تولیدی ‌8 تا 10 درصد است. آل‌اسحاق گفت: سود بین‌بانکی از
29 درصد به 18 درصد رسید اما سود واحدهای تولیدی 8 درصد است که کمتر از نصف سود فعالیت‌های بانکی است. وی به آمار بانک مرکزی مبنی بر وجود 1017 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: اگر ذخیره‌های قانونی را از این مبلغ کم کنیم حدود 900 هزار میلیارد تومان امکانات در دست شبکه بانکی است که به‌صورت روزشمار سود می‌گیرد. وی افزود: سودی را که نظام بانکی پرداخت کرده 4 برابر درآمد نفتی است. آل‌اسحاق تأکید کرد: مشکل اصلی بخش تولید نبود نقدینگی است. عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مدیریت توزیع تسهیلات به‌نحو مطلوب و مشکل‌گشا نبوده است و تسهیلاتی که به بخش واقعی تولید پرداخت شده نسبت به سایر بخش‌ها ناچیز بوده است. وی افزود: 14 هزار بنگاه‌ کوچک و متوسط تعطیل شده‌اند. آل‌اسحاق با ابراز اینکه «کشور ما بانک‌محور است» اضافه کرد: 70 درصد از فعالیت‌های اقتصادی به‌گونه‌ای به نظام بانکی وصل است. این کارشناس اقتصادی گفت: این خوب است که نظام بانکی کشورمان مشکلات را شناسایی کرده و برای حل آن برنامه دارد اما واقعیت این است که نظام بانکی مشکلات فراوانی دارد. وی افزود: یک جریانی در کشور در رده‌های مختلف از جمله سازمان‌ها، نهادهای حکومتی، غیرحکومتی، مردمی و اتاق‌های بازرگانی وجود دارند که منافع آنها در حفظ وضع موجود است. آل‌اسحاق گفت: اینها ذی‌نفع‌های بازدارنده هستند که نمی‌خواهند برنامه‌های نظام بانکی به‌خوبی اجرا شود و اینها کسانی هستند که به‌راحتی میلیاردها تومان تسهیلات می‌گیرند.


Page Generated in 0/0091 sec