printlogo


کد خبر: 158096تاریخ: 1395/3/6 00:00
واکنش‌ها به ریاست آیت‌الله جنتی بر خبرگان رهبری ادامه دارد
ناکامی دگراندیشان

گروه سیاسی: ریاست آیت‌الله احمد جنتی بر مجلس خبرگان رهبری با اکثریت آرا، در داخل و خارج کشور با واکنش‌هایی همراه بوده است. در داخل کشور جریان انقلابی، انتخاب آیت‌الله جنتی را نشانه شاخصه انقلابی بودن خبرگان پنجم دانستند و این انتخاب را سیلی محکم خبرگان به دخالت‌های بیگانگان و بویژه انگلستان تلقی کردند. در سوی دیگر این میدان جریان اصلاح‌طلب که سابقه روشنی در تمکین به آرا ندارد، قرار دارد. این جریان که از فردای انتخابات اسفند 94 تا صبح روز سه‌شنبه 4 خرداد 95 خود را پیروز قطعی انتخابات می‌خواند و  ریاست مجلس خبرگان پنجم را از آن خود می‌دانست، با ریاست آیت‌الله جنتی دچار انفعال و واکنش‌هایی از سر استیصال شد. چهره‌های این جریان سیاسی مسببان شکست در انتخابات هیأت رئیسه مجلس را دولت یازدهم و حجت‌الاسلام حسن روحانی دانستند. علاوه بر اصلاح‌طلبان، بدنه اجتماعی متعلق به این جریان نیز که پروپاگاندای رسانه‌ای جریان اصلاح‌طلب پیروزی در انتخابات را به آنان القا کرده بود، دچار سرخوردگی شدیدی از نتایج انتخابات خبرگان رهبری شدند براساس این گزارش، اگرچه جریان اصلاح‌طلب تلاش کرد با فضاسازی‌های غیرواقعی بر انتخابات خبرگان تاثیر بگذارد اما سابقه مجلس خبرگان رهبری که نشان از عدم تاثیرپذیری از جریان‌های سیاسی دارد، از این هیاهو تاثیر نگرفت و یک چهره انقلابی را بر جایگاه ریاست مجلس خبرگان نشاند. خبرگان ملت برای انتخاب آیت‌الله جنتی هر کدام معیارها و ملاک‌هایی داشتند. انقلابی بودن، دلسوز انقلاب بودن، در خط رهبری بودن و ساده‌زیستی بخشی از ویژگی‌هایی بود که آیت‌الله جنتی را بر صدر خبرگان رهبری نشاند. خبرگان ملت پس از انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست خبرگان به تشریح دلایل رای دادن به آیت‌الله جنتی پرداختند. آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، سوابق انقلابی آیت‌الله جنتی را ملاک انتخاب وی توسط خبرگان دانست. وی که با فارس گفت‌وگو می‌کرد، افزود: خبرگان با توجه به این سوابق و دلسوزی‌های ایشان برای نظام اسلامی در قبل و بعد از انقلاب، وی را به عنوان بهترین گزینه تشخیص دادند. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجلس خبرگان باید انقلابی باشد، یادآور شد: مجموع شاخصه‌ها باعث شد اعضای خبرگان به آیت‌الله جنتی رای بدهند. عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: فضای مجلس خبرگان در مجموع همین اقتضا را دارد و تک تک اعضا نیز در مسیر انقلاب قرار دارند. وی درباره جوسازی رسانه‌های معاند علیه آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: قطعا وقتی رسانه‌های بیگانه خبر انتخاب آیت‌الله جنتی به عنوان ریاست خبرگان را شنیدند پیام لازم آن را دریافت کرده‌اند.
بهترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان
آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری نیز آیت‌الله جنتی را بهترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان رهبری دانست. او با اشاره به سوابق انقلابی آیت‌الله جنتی گفت: انتخاب ایشان به ریاست مجلس خبرگان انتخاب بسیار خوبی بود. آیت‌الله جنتی با سوابقی که دارد از جمله سوابق حوزوی و انقلابی از اول انقلاب مسؤولیت‌های فراوانی داشتند و امیدواریم بتوانند این کاروان عظیم خبرگان رهبری را به یک مسیر انقلابی و صحیح رسانده و راهنمایی کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم در خط و حمایت رهبری با ریاست آیت‌الله جنتی به کار خود ادامه دهد. وی درباره جوسازی رسانه‌های بیگانه علیه آیت‌الله جنتی اظهار داشت: آنها دشمن هستند و دشمن طبیعتاً بهانه‌ای پیدا می‌کند تا دست به تخریب و توهین بزند و این طبیعتی است که دشمن دارد و مومنین و ملت ایران نباید به این سمپاشی‌ها توجه کنند.
مغالطه دشمنان برای ناامیدی انقلابیون باطل شد
آیت‌الله عبدالمحمود عبداللهی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله جنتی را دارای ویژگی‌های مهمی خواند و افزود: ایشان از شاگردان قدیم مرحوم امام(ره) و آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) بوده‌اند، از همرزمان و همراهان از آغاز انقلاب بوده‌اند، هم در مسائل سیاسی فعالیت گسترده‌ای قبل از انقلاب داشتند، هم در فعالیت‌های فرهنگی با مرحوم شهید دکتر بهشتی و آیت‌الله مصباح  همکاری می‌کردند. در مبارزات هم تحت تعقیب بودند، و ولایتمداری ایشان بعد از انقلاب هم امتداد پیدا کرد. وی که با بسیج گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: بعد از انقلاب هم در مسؤولیت‌های بسیار حساس مورد توجه امام(ره) قرار داشتند و پس از ایشان هم مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفتند. از مدافعان سرسخت انقلاب بودند و در شورای نگهبان در برابر گروهک‌ منافقین و کسانی که اهداف خاصی را پیگیری می‌کردند، مقاومت ویژه‌ای داشتند.
آیت‌الله عبداللهی با اشاره به حضور طولانی‌مدت آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان، تاکید کرد: از جمله ویژگی‌های ایشان، علاوه بر مبارز بودن، مساله زهد و ساده‌زیستی و عدم وابستگی به دنیا است. در کنار این مسائل، معنویت ایشان نیز قابل توجه  است، همچنین دشمن‌شناسی آیت‌الله جنتی باعث ایجاد جامعیت خاص برای او شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی که توصیه کرده‌اند مجلس خبرگان باید انقلابی بماند، اظهار داشت: ریاست آیت‌الله جنتی در واقع می‌تواند یکی از پشتوانه‌های مجلس خبرگان برای حفظ حالت انقلابی آن باشد. خوشبختانه اعضای خبرگان هم با توجه به آن ویژگی‌ها و جامعیت، بویژه با توجه به رهنمودهای رهبری، خوب تشخیص دادند. آیت‌الله عبداللهی نظام مدیرگرایی را از دیگر ویژگی‌های متمایز آیت‌الله جنتی دانست و اظهار امیدواری کرد مجلس خبرگان بتواند از ظرفیت مدیریتی ایشان استفاده کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: پیام دیگر این انتخاب، رد مغالطه‌ای بود که برخی برای ناامیدکردن نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی مرتکب شده بودند؛ در واقع اثبات شد همیشه این‌طور نیست که این مغالطه‌ها بتوانند موج‌های منفی ایجاد کنند.
دگراندیشان ناکام شدند
آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتخاب آیت‌الله جنتی را بی‌اعتنایی به خواسته‌های ناحق دگراندیشان خواند. وی با بیان اینکه انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست خبرگان اتفاق خیلی خوبی افتاد، گفت: آنچه آنها می‌خواستند شکل نگرفت؛ آنها در زمان انتخابات کارهای خلاف کرده و اذیت کردند و باعث شدند برخی هم از ورود به مجلس خبرگان بازمانند.
آیت‌الله ممدوحی در پایان تاکید کرد: آنها برای مجلس خبرگان خیلی تلاش کردند تا کسانی را که مدنظر خودشان است در راس کار بیاورند اما بحمدالله آن چیزی که آنها می‌خواستند نشد.
وقایع داخل ایران را از نزدیک زیر نظر داریم
انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان رهبری در خارج از کشور نیز با واکنش‌هایی همراه بود. علاوه بر رسانه‌های غربی که بر ماهیت ضدغربی آیت‌الله جنتی تاکید داشتند، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به این انتخاب واکنش نشان داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «آیت‌الله احمد جنتی که یک روحانی ضدغرب است به ریاست مجلس خبرگان ایران که مسؤولیت تعیین رهبر این کشور را بر عهده دارد، رسیده است آیا این از نظر شما موضوع خوبی است؛ یا اینکه موضوع بدی است؟» گفت: ما وقایع داخل ایران را از نزدیک پیگیری می‌کنیم اما در حال حاضر هیچ اظهارنظری درباره انتخاب رئیس مجلس خبرگان ایران نداریم.
رهبر انقلاب پا جاپای امام(ره) گذاشتند
براساس این گزارش، شامگاه سه‌شنبه، خبرگان ملت در ضیافت شامی که در محل مجلس خبرگان رهبری  برگزار شد شرکت کردند. در این مراسم، آیت‌الله احمد جنتی از کسانی که به وی رأی داده‌اند، تشکر کرد. او مسؤولیت هیأت‌رئیسه خبرگان رهبری را سنگین‌تر از سایر اعضا دانست و گفت: امیدوارم خدا بصیرتی بدهد که حق را بشناسیم و به آن عمل کنیم. من شخصا دوست دارم وضعیت‌ بهتر از این باشد و با توجه به برگزاری انتخابات ما از بررسی صلاحیت‌ها و از حضور مردم و همچنین آرایی که به ما دادند، راضی هستیم. رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امیدوارم ما بتوانیم دین خود را به خدا، اولیای خدا و مردم عزیزی که با علاقه به ما رأی دادند، ادا کنیم. وی با بیان اینکه انتخابات خبرگان خصوصیاتی دارد که انتخابات مجلس اینگونه نیست، افزود: یک قسمت از انتخابات مجلس مربوط به فعالیت‌ها و نوع رقابت‌هاست که این کارها در شأن علما نیست و مردم در انتخابات خبرگان با توجه به شناخت‌شان به افراد رأی می‌دهند که این مساله جای تقدیر از مردم دارد. دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه ما از لحاظ قانونی و شرعی درباره ولایت فقیه وظایفی را برعهده داریم، تصریح کرد: اینطور نیست که اتفاقی بیفتد و بعد عزل و نصبی صورت بگیرد، این کم است، لذا ما باید بنیان ولایت فقیه را تقویت کنیم.
وی یکی دیگر از وظایف اعضای خبرگان را پاسخگویی به مشکلات و شبهات عنوان کرد و گفت: برخی افراد با حرف‌های شبهه‌ناک مردم را دچار شبهه می‌کنند که وظایف ما پاسخ گفتن به این شبهات و معرفی رهبر است.
آیت‌الله جنتی تأکید کرد: من معتقدم مقام معظم رهبری پا جای پای امام گذاشته‌اند و با آن قدرت، شجاعت و تدبیر در مقابل همه دشمنان داخلی و خارجی ایستاده‌اند و خدا نیز به ایشان کمک کرده است و بخشی از کمک خدا نیز توسط مردم است، لذا امیدواریم خداوند به ایشان طول عمر، عزت، قدرت و شوکت روزافزون بدهد.
انتقاد از هاشمی در نخستین نشست خبرگان
انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست خبرگان رهبری، این پالس را به جریان حامی غرب در داخل کشور فرستاد که انقلابی بودن شاخصه اصلی خبرگان پنجم است. این ملاک کمتر از 24 ساعت از انتخاب انقلابی خبرگان ملت در روز سه‌شنبه، خود را نشان داد و یک عضو خبرگان رهبری، ضمن انتقاد از مواضع دوگانه دولت، به دیدار دختر هاشمی‌رفسنجانی با بهاییان نیز واکنش نشان داد. آیت‌الله حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نطق خود از دستگاه قضایی خواست موضوع دیدار فرزند یکی از مقامات نظام با بهاییان را پیگیری و طبق قانون با وی برخورد کند. نماینده مجلس خبرگان همچنین نسبت به اتخاذ برخی مواضع رئیس‌جمهور بویژه در مواردی که موجب القای حاکمیت دوگانه در کشور می‌شود انتقاد کرد.


Page Generated in 0/0182 sec