printlogo


کد خبر: 158136تاریخ: 1395/3/8 00:00
العبادی در دیدار با سفیران کشورهای اسلامی: بسیج مردمی از همه اتهام‌ها مبراست
نیروهای عراقی آماده ورود به فلوجه

گروه بین‌الملل: فرماندهی عملیات عراق، بامداد جمعه اعلام کرد شهر فلوجه، دومین شهر بزرگ استان الانبار هم‌اکنون در محاصره کامل نیروهای عراقی است و آنها برای ورود به داخل شهر و بیرون راندن کامل داعش از آن تلاش می‌کنند. به گفته این فرماندهی، نیروهای عراقی 65 خانواده را از شرق این شهر خارج کردند. داعش در حال حاضر از ساکنان فلوجه به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و هم‌اکنون این شهر اوضاع وخیمی دارد.
از سوی دیگر، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق هم در گفت‌وگویی مطبوعاتی، با تاکید بر اینکه نیروهای بسیج مردمی هیچ راه فراری برای تروریست‌های داعش از فلوجه باقی نگذاشته‌اند، از قطع راه‌های کمک‌رسانی به داعش برای آغاز قریب‌الوقوع حمله به داخل شهر خبر داده است. ستاد تبلیغات جنگ وابسته به وزارت دفاع عراق، صبح پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد طی ۳ روز از عملیات آزادسازی فلوجه در الانبار، ۱۹ منطقه از اشغال داعش آزاد شده‌اند و در جریان این عملیات‌‌ها ده‌ها تروریست از جمله معاون «والی داعش» در این شهر به هلاکت رسیده‌اند.
عملیات آزادسازی شهر فلوجه از اواخر شب یکشنبه گذشته به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراقی، آغاز شده است. در این عملیات، نیروهای پلیس ضد تروریسم عراق، الحشد الشعبی و عشایر اهل سنت استان الانبار حضور دارند.
آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی
همزمان، وزارت دفاع عراق، عصر پنجشنبه از پایان مرحله نخست عملیات آزادسازی شهر فلوجه در استان الانبار از سیطره گروه تروریستی داعش خبر داد و اعلام کرد نیروهای عراقی به اهداف ترسیم شده خود رسیده‌اند. وزارت دفاع عراق اعلام کرد:  مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه آغاز شده است، جایی که نیروها به دروازه این شهر رسیده‌اند. در همین راستا، ابومهدی المهندس، از فرماندهان بلندپایه نیروهای بسیج مردمی با اعلام اینکه همواره با حضور آمریکا در عملیات‌ها مخالف بوده‌ایم، تأکید کرد عملیات آزادسازی فلوجه تاکنون به اهداف خود رسیده است. این شخصیت سیاسی و نظامی عراقی همچنین اعلام کرد مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه، طی ساعات آینده آغاز می‌شود. وی درباره کیفیت حضور حشدالشعبی در عملیات‌ آزادسازی فلوجه توضیح داد: اگر از ما برای ورود به شهر درخواست شود وارد شهر خواهیم شد اما وظیفه ما حمایت از نیروهای امنیتی و ارتش عراق در اطراف شهر است و اگر احساس کنیم ورود ما به درگیری شهر فلوجه نیاز است، از نیروهای امنیتی و ارتش پشتیبانی خواهیم کرد و صرفا به اطراف شهر اکتفا نخواهیم کرد.
اهتزاز پرچم عراق در 16 کیلومتری فلوجه
نیروهای عراقی پرچم این کشور را بر فراز ساختمان‌های شهر الکرمه در 16 کیلومتری شمال شرقی فلوجه به اهتزاز درآوردند. شهر الکرمه عصر پنجشنبه پس از درگیری‌های سنگین نیروهای ارتش و بسیج مردمی با عناصر داعش، آزاد شد. نیروهای عراقی پس از ورود به شهر الکرمه پرچم‌های داعش را از بالای ساختمان‌ها و مغازه‌ها پایین کشیدند و پیروزی بزرگی را در مسیر عملیات آزادسازی فلوجه رقم زدند.
العبادی خواهان توقف تظاهرات
همزمان با اجرای عملیات آزادسازی فلوجه، نخست‌وزیر عراق از معترضان در بغداد خواست از تظاهرات دست بکشند.  حیدر العبادی خاطرنشان کرد تظاهرات مداوم در بغداد و دیگر نقاط به نیروهای عراقی در حال جنگ با داعش فشار می‌آورد. وی افزود: «تمام نیروهای امنیتی ما درگیر آزادسازی فلوجه و مناطق اطراف هستند» و مردم عراق باید «هوشیار و محتاط باشند زیرا آنها (تروریست‌های داعش) سعی خواهند کرد جنایات و کشتارهایی را علیه غیرنظامیان انجام دهند». درخواست نخست‌وزیر عراق برای توقف اعتراض‌ها معطوف به هواداران مقتدا صدر، روحانی برجسته عراقی بود که در هفته‌های اخیر در بغداد و دیگر شهرها تظاهرات کرده‌اند. در پی این اعتراض‌ها حیدر العبادی کابینه جدیدی را پیشنهاد کرد اما اختلاف میان احزاب سیاسی مخالف بر شدت تظاهرات افزود. در جریان تظاهرات هفته گذشته نیز که به درگیری میان پلیس و معترضان انجامید، 4 تن از معترضان کشته شدند.
بسیج مردمی از همه اتهام‌ها مبراست
در پی آغاز حملات تخریبی شبکه‌های عربستانی و قطری علیه بسیج مردمی در عملیات فلوجه نخست‌وزیر عراق در دیدار با سفیران کشورهای اسلامی در این کشور، با تاکید بر اهمیت اجتناب از تفرقه‌افکنی، اعلام کرد بسیج مردمی جزئی از دولت عراق بوده و از همه اتهام‌ها مبراست. العبادی گفت: بسیج مردمی زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق قرار دارد و دولت عراق هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.
سرنگونی پهپاد داعش در جنوب کرکوک
نیروهای پیشمرگ کردستان عراق از سرنگونی پهپاد عناصر داعش در جنوب کرکوک خبر دادند. سرتیپ محمد قادر، مسؤول محور شهر داقوق گفت: نیروهای پیشمرگ توانستند روز پنجشنبه یک فروند پهپاد داعش را در محور داقوق هدف قرار دهند و سرنگون کنند.  محمد قادر به شبکه سومریه نیوز تأکید کرد پهپاد سرنگون شده در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای استفاده از اطلاعات نظامی آن به مسؤولان امنیتی تحویل داده شد.  وی خاطرنشان کرد: این سومین باری است که نیروهای پیشمرگ پهپاد عناصر داعش را سرنگون می‌کنند.


Page Generated in 0/0154 sec