printlogo


کد خبر: 158876تاریخ: 1395/3/24 00:00
پشت پرده برنامه‌های آموزشی سفارتخانه‌ها در ایران چیست؟
پروژه ویژه نفوذ این‌بار برای نوجوانان

گروه اجتماعی: نفوذ این‌بار کودکان و نوجوانان کشور را هدف قرار داده است تا نسل جدید ایرانی با فرهنگ و ریشه‌های خود بیگانه و تاریخ یک‌بار دیگر تکرار شود یعنی نسلی از ایرانیان تربیت شوند که به غرب‌زدگی خود می‌بالند. زمانی که صحبت از «نفوذ» می‌‌شود، این موضوع و روش‌های آن برای بسیاری از شهروندان جامعه ناشناخته است اما واقعیتی که در کشور در حال وقوع است و در گیرودار مسائل اقتصادی و سیاسی کمتر ذهن مردم و مدیران را به خود جلب کرده، «پروژه نفوذ فرهنگی» است.
کلاس‌های آموزشی در سفارتخانه‌ها
یکی از تهدیدات اصلی در پروژه نفوذ، نفوذ فرهنگی است به گونه‌ای که دشمن با سیاست‌گذاری‌های متعدد، در طول سالیان متمادی، نسل جدید ایرانیان را مطابق با فرهنگ و خواسته خود تربیت می‌کند و اینگونه می‌شود که نوجوان و جوان ایرانی دیگر به فرهنگ و ارزش‌های ملی خود افتخار نمی‌کند و تمام آمال و آرزوهایش در غرب خلاصه می‌شود و‌ تحصیل در غرب و سکونت در کشورهای غربی منتهای آرزوهایش است. نفوذ فرهنگی آنگاه معنا می‌یابد که پدر و مادر از همان سنین پایین حتی قبل از دبستان، فرزند خردسال خود را برای فراگیری زبان به مؤسسات گوناگون می‌فرستند و گاه با صرف هزینه‌های کلان، فرزندشان را در دوره‌های آموزشی سفارتخانه‌ یکی از کشورهای غربی ثبت‌نام می‌کنند و از اینکه وی هر روز بهتر از قبل زبان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه را حتی بهتر از زبان فارسی صحبت می‌کند به خود می‌بالند و از همین سنین کودکی در این اندیشه هستند تا فرزندشان را برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای غربی بفرستند.
کودکان و نوجوانان در کانون توجه
به گزارش تسنیم، پروژه نفوذ فرهنگی این‌بار کودکان و نوجوانان ایرانی را هدف قرار داده است به گونه‌ای که سفارتخانه‌های برخی کشورهای خارجی در ایران برای کودکان کشور از سن 4 سالگی ویژه‌برنامه‌های آموزشی گوناگونی دارند که در صدر آنها آموزش زبان است البته می‌توان به آموزش‌های دیگری همچون آموزش موسیقی و آموزش‌های هنری دیگر اشاره کرد. با مراجعه به سایت یکی از مؤسسات آموزش زبان مشاهده می‌کنیم این مؤسسه آموزش زبان انگلیسی به سبک سیستم آموزشی کانادا را ویژه کودکان 4 سال به بالای ایرانی ارائه می‌دهد. این مؤسسه برای این گروه سنی کتاب‌هایی را در نظر گرفته که مطابق سیستم بریتانیایی «British Accent» است؛ در حقیقت از همان سنین پایین به جای اینکه کودک با فرهنگ و ادبیات خود آشنا شود با مفاهیم و متون انگلیسی آن هم براساس سیستم بریتانیایی آشنا می‌شود.
آموزش دانش‌آموزان توسط غریبه‌ها
این در حالی است که مستنداتی از برنامه‌های آموزشی سفارتخانه کشورهای گوناگون برای کودکان و نوجوانان ایرانی وجود دارد که نکته قابل توجه درباره آنها هدف‌گذاری این سفارتخانه‌ها برای دانش‌آموزان ایرانی است. یکی از این موارد تصویر دیدار گری لوییس، نماینده سازمان ملل در ایران با دانش‌آموزان مدرسه‌ای در تهران است. نکته‌ای که در این‌باره وجود دارد ارتباط‌گیری نماینده سازمان ملل با مدارس و دانش‌آموزان کشور است که به نظر می‌رسد این موضوع خارج از عرف دیپلماتیک باشد.
افتتاح ساختمان مرکز آموزش زبان سفارت آلمان در بهمن 93 با حضور سفیر آلمان و نایب‌رئیس مجلس آلمان در تهران و حضور سفیر آلمان در جمع نوجوانان ایرانی شرکت‌کننده در کلاس‌های زبان سفارت آلمان از دیگر مستندات برنامه‌ریزی سفارتخانه‌ها برای برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان است. در همین حال بخش فرهنگی سفارت ساحل عاج در تهران فعالیت‌های متعددی در آموزش زبان و موسیقی برای کودکان و نوجوانان ایرانی دارد.
فعالیت عجیب سفارتخانه‌ها در ایران
بیشتر سفارتخانه‌های کشورهای خارجی با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی با فرهنگ و زبان کشور متبوع‌شان برنامه‌های آموزشی خود را اجرا می‌کنند و نکته جالب این است نماینده سازمان ملل نیز با دانش‌آموزان ایرانی دیدار می‌کند.
اگرچه ایران نیز در سایر کشورها خانه‌های فرهنگ به منظور ترویج زبان فارسی دارد اما فعالیت کشورهای خارجی برای دانش‌آموزان ایرانی عجیب است و نهادهای مسؤول باید در این‌باره حساسیت لازم را به خرج دهند اما متأسفانه توجه چندانی به این موضوع نمی‌شود.


Page Generated in 0/0124 sec