printlogo


کد خبر: 158909تاریخ: 1395/3/24 00:00
تیشه دلارهای عربستان بر داعیه‌داران مبارزه با افراطی‌گری
تبرئه تروریسم سعودی توسط آمریکا

گروه بین‌الملل:‌ در حالی‌که انتقادات و واکنش‌ها به تسلیم شرم‌آور بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به فشارها و تهدیدهای مالی عربستان سعودی و خارج کردن نام این رژیم از فهرست سیاه درباره کشتار کودکان و نادیده گرفتن حقوق آنها ادامه دارد، روز دوشنبه خبر دیگری از این دست منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا برای عقد قراردادهای جدید و جذب دلارهای عربستان حاضر شده چشم خود را روی محتوای محرمانه گزارش حملات 11 سپتامبر که بالغ بر 28 صفحه است، ببندد. این ۲۸ صفحه جنجالی با نام «نقش عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر» شناخته می‌شود و نکته جالب آن است که در ماه‌های گذشته، عربستان صراحتا واشنگتن را تهدید کرده بود اگر کنگره طرحی را تصویب کند صدها میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از آمریکا خارج خواهد کرد.
در واکنش به این تهدید، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد این به نفع عربستان سعودی نیست که در پی گزارش 11 سپتامبر اقتصاد جهان را بهم بزند. در حالی‌ که جان برنان، رئیس سازمان سیا، روز گذشته مدعی شد عربستان هیچ رابطه‌ای با حملات ۱۱ سپتامبر ندارد. برنان در گفت‌وگو با تلویزیون سعودی العربیه گفت: ۲۸ صفحه گزارشی که مورد بحث است بخشی از تحقیقی است که در سال ۲۰۰۲ بعد از حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شد. ما یک بازنگری اولیه برای جمع‌آوری اطلاعات درباره عاملان این حمله داشتیم و بعد از آن بازپرسان به تحقیقات و بررسی کامل پرداختند و در آن زمان مشخص شد عربستان در این حملات دست داشته اما بعدها براساس نتایج نهایی گزارش روشن شد هیچ دلیل و مدرکی درباره دست داشتن عربستان در این حملات و حتی دست داشتن نهادها یا مسؤولان ارشد عربستانی وجود ندارد. به عقیده من
۲۸ صفحه گزارش منتشر خواهد شد و من نیز انتشار آن را تایید می‌کنم. همگان بالاخره خواهند فهمید عربستان دستی در این ماجرا ندارد. تمام تحقیقات نشان داده القاعده و الظواهری و گروه‌هایی از این دست در حادثه ۱۱ سپتامبر دست داشته‌اند. رئیس سیا افزود: ما همکاری ممتاز با عربستان داریم و برای سال‌ها با شرکای عربستانی‌مان همکاری کرده‌ایم. من 5 سال در عربستان بودم و با محمد بن نایف، ولیعهد این کشور فعالیت داشته‌ام. در طول 5 سال گذشته عربستان یکی از بهترین همپیمانان ما در زمینه مبارزه با تروریسم بوده است. با وجود ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، وزیر دفاع این کشور ما احساس می‌کنیم شرکایی قوی و واقعی در جنگ علیه تروریسم داریم. حال پرسش این است که چرا پس از آنکه هیاهوی زیادی درباره این گزارش ۲۸ صفحه‌ای به پا و حتی عنوان شد با انتشار این گزارش امکان محاکمه عربستان در دادگاه‌ها فراهم می‌شود، جان برنان چنین اظهاراتی را بیان کرده است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد، وزیر دفاع و پسر پادشاه عربستان که قدرتمندترین فرد خاندان حاکم سعودی در حال حاضر است، روز یکشنبه برای انجام سفری چند روزه وارد واشنگتن شد.  آنگونه که مسؤولان ریاض اعلام کرده‌اند، وی در این سفر مهم ابتدا به واشنگتن می‌رود و در آنجا با تعدادی از مسؤولان برجسته دولت آمریکا به بررسی مسائل استراتژیک و مهم برای 2 طرف خواهد پرداخت. برخی محافل آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند بن سلمان احتمالا در این سفر با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و درباره مسائل منطقه بویژه یمن، سوریه، عراق، لیبی و امنیت منطقه خلیج‌فارس گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین در این دیدار درباره ائتلاف نظامی به رهبری عربستان با عضویت 40 کشور و نیز جنگ علیه داعش و القاعده گفت‌وگو خواهد شد.
گفته می‌شود محافل اقتصادی آمریکا به دنبال فرصت‌هایی برای آشنایی بیشتر با طرح تحول عربستان هستند که چندی پیش از سوی بن سلمان معرفی شد. احتمالا این موضوع محور جدی رایزنی‌های جانشین ولیعهد عربستان در واشنگتن و نیویورک با سرمایه‌گذاران آمریکایی خواهد بود. بن سلمان در سفر به نیویورک قرار است با بان کی‌مون و برخی رؤسای اجرایی شرکت‌های بزرگ نیز دیدار کند که می‌توانند در بلندپروازی‌های عربستان درباره اقتصاد غیرنفتی به این کشور کمک کنند.  شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز اعلام کرد دیدارهای محمد بن سلمان در واشنگتن شامل دیدار با تعدادی از مسؤولان کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و نیز رؤسای شرکت‌های بزرگ خواهد بود. این شبکه خبری با استناد به اظهارات برخی منابع اعلام کرد سفر جانشین ولیعهد عربستان به‌عنوان سفری سیاسی و اقتصادی از پیش برنامه‌ریزی شده است و احتمالا بن سلمان با توجه به روابط و امکانات خوبی که در اختیار دارد در جذب سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این سفر جهت اجرای طرح تحول اقتصادی عربستان موفق عمل کند.
انتشار گزارش محرمانه، پیامد تهدید عربستان؟
به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، اواسط ماه آوریل، عربستان به آمریکا هشدار داده اگر لایحه‌ای در کنگره این کشور، عربستان‌سعودی را از مسؤولان حمله‌های تروریستی 11 سپتامبر معرفی کند، حدود 750 میلیارد دلار دارایی‌های خود در آمریکا را خواهد فروخت. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گزارش‌هایی را که در این باره منتشر شده، نادرست خوانده است. بنا بر گزارش‌ها، از 19 عامل حملات 11  سپتامبر، 15 نفر از اتباع عربستان بودند. مقام‌های سعودی همواره دست داشتن در این حملات تروریستی را انکار کرده‌اند. در حال حاضر مدیرکل سازمان اطلاعات ملی آمریکا (DNI) که مشاور رئیس جمهور و شورای امنیت ملی آمریکا نیز هست، در حال بررسی امکان انتشار ۲۸ صفحه گزارش محرمانه است.  باب گراهام، سناتور پیشین و عضو ارشد کمیسیون بررسی حملات ۱۱ سپتامبر در کنگره آمریکا، ماه آوریل گفته بود کاخ سفید ممکن است در ماه ژوئن (ماه جاری میلادی) درباره انتشار مدارک محرمانه تصمیم‌گیری کند.
 


Page Generated in 0/0058 sec