printlogo


کد خبر: 158931تاریخ: 1395/3/24 00:00
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت شاعر نامدار حمید سبزواری
وفادارانه در کنار انقلاب ماند
سرودها و منظومه‌های بلند و غزل‌ها و قصیده‌های خوش‌ساخت و پر مضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد

گروه فرهنگ و هنر: در پی درگذشت حمید سبزواری، شاعر گرانقدر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پیام تسلیتی صادر کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمه تعالی
با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای حسین آقا ممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پرافتخار، یادآور تلاش ارزنده هنرمندی سختکوش و شجاع  در پشتیبانی از انقلاب در عرصه شعر و ادب است. حمید سبزواری، صریح و ثابت‌قدم و موقع‌شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه اثرگذار شعر روان و جذاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه‌های بلند و غزل‌ها و قصیده‌های خوش‌ساخت و پرمضمون او، ثروت ادبی درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد. مصیبت درگذشت او را به خاندان گرامی و همه دوستداران بویژه همشهریان قدردان سبزواریش تسلیت عرض می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۳ خرداد ماه
در مسیر سبزواری‌ها
حمید سبزواری بامداد شنبه 22 خردادماه دریادلانه راهی به مقصد ابدی یافت؛ آنگاه که «طبل رحیل از آسمان» شنیده شد. استاد حمید سبزواری با سروده‌هایی گرانقدر جریان‌ساز جنبشی در شعر انقلاب اسلامی بود و سروده‌هایش تا همیشه در یادها جوانه خواهد زد.  از آثار حمید سبزواری می‌‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد. این شاعر گرانقدر که شعر انقلاب مدیون اوست، زندگی و مرگش از جنس عاشقی بود و به گواه شاعران و دوستان همراه، شعرش همرنگ روحش زیبا بود و بلندبالا و این عشق و سبزینگی از سبزواری در گذر از 90 سالگی همچنان جوانی عاشق‌پیشه در مواجهه با جوانان شاعر می‌ساخت تا از معرکه اشتیاق راهی به سرای کشف واژه‌ها بجویند و این مسیر «سبزواری‌ها» همچنان پس از مرگش با تجلیل نگاهش و با پشتکار دوستدارانش ادامه خواهد داشت.  سخنان همیشه ارزشمند مقام معظم رهبری درباره شخصیت والای این شاعر گرانقدر مصداق بارزی از این تعاریف است که آقا در دیدار با اعضای ستاد نکوداشت استاد حمید سبزواری در سال 1391 فرمودند: «تجلیل از آقای حمید سبزواری کار بسیار شایسته‌‌ای است. هر کسی که این به ذهنش رسیده و مطرح کرده و هر کس که این کار را دنبال می‌‌کند بداند که کار بسیار خوب و مناسب و لازمی را دارد انجام می‌دهد.»
مراسم تشییع و تدفین استاد در سبزوار
قرار است دوشنبه (امروز) ساعت 10 صبح پیکر گرانقدر شاعر ماندگار انقلاب توسط دوستداران از حوزه هنری تا تالار وحدت تشییع شود و طبق برنامه‌ریزی ستاد ارتحال استاد حمید سبزواری، سپس  پیکر استاد سبزواری طی مراسمی دیگر ساعت 9 صبح چهارشنبه 26 خردادماه از محل مسجد جامع سبزوار تشییع خواهد شد که این مراسم تا محل آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری ادامه می‌یابد تا پیکر استاد در پارک بهمن سبزوار به‌ خاک سپرده ‌شود.  کاظم کرامت این خبر را در نشست ستاد ارتحال استاد حمید سبزواری عنوان داشت که با توجه به موافقت خانواده مرحوم استاد سبزواری و تصویب اعضای ستاد ارتحال، پیکر ایشان در محل پارک بهمن سبزوار به خاک سپرده می‌‌شود.  وی با بیان اینکه منزل کودکی استاد دارای مشکلات مختلفی برای خاکسپاری بود، تصریح کرد: وضعیت فعلی بنا و نامناسب بودن آن مهم‌ترین دلیل تدفین استاد در محل دیگری بود.  وی با اشاره به مصوبه ستاد ارتحال استاد سبزواری در زمینه مرمت و بهسازی منزل ایشان نیز گفت: «در همین زمینه مصوب شد تا با همکاری سایر ادارات شهرستان، استان و وزارتخانه‌های مرتبط اقدامات زیربنایی برای مرمت و بهسازی این مکان انجام شود تا بتوانیم موزه و فرهنگسرایی را برای شاعران و جوانان علاقه‌‌مند به ایشان و حوزه شعر انقلاب ایجاد کنیم و در حال مکاتبه با شورای انقلاب فرهنگی برای نامگذاری روز ارتحال استاد به نام روز شعر انقلاب هستیم».
یک نامگذاری به یاد استاد
شورای اسلامی شهر تهران با نامگذاری یکی از معابر یا بناهای شاخص شهر تهران به نام استاد حمید سبزواری موافقت کرد و مقرر شد کمیته نامگذاری شورا و شهرداری تهران نسبت به نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر تهران اقدام کند.  استاد حمید سبزواری امروز در میان خیل عظیم دلدادگان به شکوه انقلاب اسلامی و همرزمان مبارزه با طاغوت‌های دوران در خاک آرمیده خواهد شد اما روحش بسیار زودتر از اینها راه آرامش را جسته بود، چرا که موذن انقلاب را باید در میان گلستان معنا جست و زمین جایی برای زیستن قدسیان نیست. همو که سال‌ها پیش نوشته بود: «تنگ است ما را خانه، تنگ است‌ ای برادر» و سبزواری «منزل به منزل رفت باید تا سحرگاه» و باید دانست که «ما را گریزی جز که آهنگ سفر نیست».
 


Page Generated in 0/0083 sec