printlogo


کد خبر: 158936تاریخ: 1395/3/24 00:00
روز برجامی مجلس با اظهارات سیاسی جواد ظریف و توصیه های دوستانه علی لاریجانی
دقت کنید!

گروه سیاسی: در ایران ماجرای برجام و ماهیت آن برای افکار عمومی تقریبا آشکار شده است. سیمان سخت مدت‌هاست قلب رآکتور اراک را از کار انداخته است و این در حالی است که هنوز آقایان «یک دلار» هم نتوانسته‌اند از اموال ایران را از طریق سیستم بانکی وارد کشور کنند. پسابرجام این روزها مصادف است با شنیدن اخبار مصادره‌های زنجیره‌ای اموال مردم ایران در خارج از کشور. بانک‌های آمریکایی که هیچ، هنوز حتی یک بانک معتبر اروپایی حاضر به همکاری با ایران نشده است. تحریم دلار سر جای خود باقی است و براساس اظهارات مقامات مسؤول، مجاری مراوده با بانک‌های کوچک، آن هم با سایر ارزها مانند یورو، قفل است. به گزارش «وطن امروز»، در چنین روزهایی که امیدها از برجام برداشته شده و جامعه ایرانی معنای واقعی «خسارت محض» را فهمیده ‌است، جلسه‌ای در مجلس برگزار شد تا وزیر امور خارجه، یعنی همان کسی که در مقام اجرا، مسؤول وضعیت فعلی است، پاسخگوی این نابسامانی‌ها باشد.  با این حال اما او نه تنها ابعاد این خسارت محض را نپذیرفت، بلکه با نیش و کنایه به منتقدان وضعیت فعلی جواب داد.  ظریف که در میانه مذاکرات هسته‌ای، به دفعات و به وضوح منافع حزبی جریان متبوع خود را پیگیری می‌کرد، دیروز در صحن علنی مجلس بار دیگر در مقام وزیر امور خارجه، کنایه‌های سیاسی مطرح کرد. او اگرچه آماری درباره آنچه اثرگذاری برجام بر وضعیت اقتصادی کشور دانسته، ارائه کرد اما در نهایت درباره مهم‌ترین قفل پسابرجامی یعنی امتناع بانک‌های معتبر دنیا از مراوده با ایران گفت «ان‌شاءالله» درست می‌شود! او دیروز در مجلس شرایط کشور در پسابرجام را «مبارک» دانست! و گفت نباید اجازه دهیم این فضای مبارک دستخوش اختلافات جناحی شود.  با این حال اما در ادامه اظهاراتش کنایه‌های سیاسی خطاب به منتقدان مطرح کرد! او در ابتدای اظهاراتش به جای آنکه درباره تاثیرگذاری برجام بر اقتصاد کشور بگوید، درباره شرایط کشور در صورت نبود برجام ادعاهایی مطرح کرد.ظریف گفت: اگر مذاکرات نبود و قرار بود تحریم‌ها افزوده شود و حتی اگر روند تحریم‌های گذشته در فروش نفت ایران ادامه می‌یافت، امروز فروش نفت به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه رسیده بود و به تدریج به صفر می‌رسید. به گزارش مهر، وزیر امور خارجه گفت: فروش نفت در سال ۹۰ به میزان 5/2 بشکه بود که در سال ۹۲ به زیر یک میلیون بشکه کاهش یافت و به برکت مقاومت ملت ایران، این روند متوقف شد و امروز تولید و صادرات نفت ایران به بالاتر از ۲ میلیون بشکه رسیده است.  او پس از این اظهارات گفت: چنین تصور نشود که اگر وضعیت قبلی ادامه داشت، امروز شرایط اینگونه بود.  ظریف تصریح کرد: ما خوشحالیم که پیشرفت‌ها و دستاوردها به حدی است که دوستان ما ۳ سال گذشته را فراموش کرده‌اند و فراموش کردند که چه تحریم‌ها و فشارهایی به ملت ایران تحمیل می‌شد اما مردم مقاومت کردند و این فرصت را فراهم کردند که امروز با آرامش و امنیت به سمت پیشرفت و اقتصاد مقاومتی برویم.
پول به سمت ایران سرازیر شده!
اما بخوانید اظهارات ظریف را درباره وضعیت اقتصادی کشور در پسابرجام. او برداشته شدن تحریم‌های اتحادیه اروپایی را موجب سرازیر شدن هیات‌های خارجی به ایران خواند و گفت: امروز جهان، ایران را محلی امن برای سرمایه‌گذاری و گردشگری می‌داند.  ظریف اظهار داشت: از زمانی که برجام و توافق ژنو اجرا شد یعنی از آذر سال ۹۲ دست کشور برای دستیابی به منابع مالی باز شد. در شرایطی این گشایش ایجاد شد که خزانه کشور پول نقد زیادی نداشت.  وزیر امور خارجه کشورمان آزادی وجوه مسدود شده ایران را از دیگر دستاوردهای برجام خواند و گفت: ما امروز به منابع مالی خود دسترسی داریم.  وی ادامه داد: بانک‌ها امروز با جمهوری اسلامی به شکل فزاینده‌ای ارتباط دارند که این ارتباطات رو به افزایش است البته موانعی وجود دارد که یکی از این موانع موذیگری‌های بخش دولتی و غیردولتی آمریکا و دیگری ارتقای نظام بانکی جهانی است. ظریف از گشایش ۴ هزار و ۱۷۲ LC و اعتبار اسنادی پس از تصویب برجام خبر داد و گفت: ۵ میلیارد دلار بدهی یک شرکت اماراتی، ۲ میلیارد دلار بدهی شل و ۶ میلیارد دلار وجوه ایران نزد هند بتدریج به کشور بازگشته است.
استدلال‌های جواد
در ادامه جلسه دیروز مجلس، علی لاریجانی سوالات نمایندگان از جواد ظریف را قرائت کرد تا او به آنها پاسخ دهد. استدلال‌های ظریف در پاسخ به سوالات نمایندگان بسیار قابل تامل است. او در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در ایران در پسابرجام انجام داده‌اید، اظهار داشت: بانک‌های بزرگ دنیا حدود ۱۰ سال مورد تحریم و جریمه واقع شده‌اند و امروز که این تحریم از آنها برداشته شده است، باید این فضای روانی و ترس‌ بانک‌ها را بشکنیم. به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فشار می‌آوریم که این بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری در کشورمان راضی کنند. وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با قانون کنگره آمریکا معروف به «قانون ویزا» که اتباع ۳۸ کشور را در صورت سفر به ایران، برای سفر به آمریکا محدود می‌کند، عنوان کرد: وقتی این خبر را شنیدیم که جمعی چنین لایحه‌ای را آماده‌ کرده‌اند، فوراً با آقای جان کری تماس گرفتم و آنها نیز تعهد کردند مشکلی ایجاد نمی‌شود. وی گفت: براساس خبرهایی که داریم، بازرگانان اروپایی و کشورهای ۳۸ گانه که امکان سفر بدون روادید به آمریکا را داشته‌اند، امروز وضعیت بدتری ندارند و براساس آنچه از طرف‌های تجاری خود شنیده‌ایم، این مساله مانعی برای رفت‌وآمدها به ایران نخواهد بود. وی در ادامه در پاسخ به یکی از سوالات درباره وضع تحریم‌های جدید علیه برخی اشخاص و شرکت‌های ایرانی پس از برجام، اظهار داشت: در حوزه هسته‌ای حتی یک تحریم نیز ایجاد نشده است، در حوزه غیرهسته‌ای نیز تحریم جدیدی اضافه نشده بلکه افراد جدیدی به فهرست قبلی اضافه شده‌اند.  ظریف درباره سوال یکی از نمایندگان مبنی بر برداشت 2 میلیارد دلاری از اموال ایران توسط ایالات متحده آمریکا، تاکید کرد: ما اقدامات لازم را برای برخورد با دست‌اندازی به اموال ایران انجام داده‌ایم. برخی به ناروا گفته‌اند مردم ما را پس از برجام تحقیر کرده‌اند، لازم است در پاسخ بگوییم امروز تحقیر‌ها تمام شده است و این تحقیرها مربوط به دوران دیگری است.
لاریجانی: باید دقت کرد
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات محمدجواد ظریف در سخنانی ضمن قدردانی از محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده، با بیان اینکه طرف مقابل در اجرای برجام به‌دنبال مساله‌سازی برای ایران است، افزود: آنها به‌دنبال مساله‌سازی برای ایران هستند و ما باید حوادث و رخدادها را رصد کنیم.  رئیس مجلس تأکید کرد: مجلس، دولت و شورای نظارت با دقت باید پیگیری کنند که جلوی زیاده‌خواهی‌های آمریکا گرفته شود. لابی‌هایی در طرف مقابل وجود دارد  و در سوالاتی که در این زمینه پیش می‌آید، تقطیع ایجاد می‌کند. لاریجانی افزود: بعضی شواهد به وجود آمد که در آنها نشانه‌هایی وجود داشت که طرف مقابل فشارهایی را از کانال‌های دیگری به ایران وارد می‌کند که وزارت امور خارجه باید اقدام متقابل انجام دهد و در شورای هسته‌ای بحث‌هایی در این زمینه صورت گیرد. باید با دقت این اقدامات را رصد کرد که آنها فشار بلاوجهی به ایران
وارد نکنند.

علیه 48 میلیارد دلار اموال ایران حکم صادر شده است!
در جلسه روز گذشته مجلس، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود یکی از 5 نماینده‌ای بود که درباره وضعیت کشور در پسابرجام اظهارنظر کرد. لاهوتی در میانه اظهارات خود درباره مصادره اموال ایران در خارج از کشور در دوران پسابرجام، یک عدد عجیب را مطرح کرد. او گفت علیه 48 میلیارد دلار اموال ایران در خارج از کشور حکم صادر شده است. این اظهارنظر او باعث شد خبرنگار «وطن امروز» در گفت‌وگو با لاهوتی، جزئیات بیشتری از این ادعا را خواستار شود.  لاهوتی در این‌باره با تایید صدور چندین حکم قضایی در آمریکا علیه ایران به ارزش 48 میلیارد دلار گفت: 2 میلیارد دلاری که اخیرا با حکم دیوانعالی آمریکا از دارایی‌های ایران سرقت شد، به سرعت و در طول  2 روز اتفاق نیفتاد. این حکم طی یک روند قانونی که چند سال طول کشید، صادر شده است. مجلس شورای اسلامی به دنبال این نیست که بگوید این دولت یا آن دولت در ایران عامل این مصادره 2 میلیاردی بوده است. باید جلوی بقیه احکام را بگیریم. این تنها حکم آمریکایی‌ها علیه ایران نبوده و آنان در چند سال اخیر علیه ایران نزدیک به 48 میلیارد دلار علیه ما حکم گرفتند. وی درباره اینکه آیا رقم 48 میلیارد دلار رسمی است، گفت: بله! این رقم توسط نهادهای رسمی کشور تایید شده است.  نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند صدور حکم علیه دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا گفت: در ماجرای دستبرد 2 میلیارد دلار به دارایی‌های ایران، آمریکایی‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانستند از دارایی‌های بانک مرکزی برداشت کنند، 2 بار آن را به کنگره بردند و رای گرفتند. در ایران به جای پیگیری این موضوع، متاسفانه نشستیم و چشمان‌مان را بستیم و پس از اینکه این رقم را برداشتند، به دنبال مقصر گشتیم و گفتیم مقصر فلانی است. وی تصریح کرد: حرف مجلس این است که باید از حقوق خود دفاع کنیم. اخیرا مجلس شورای اسلامی برای پیگیری خسارت و جنایت‌های آمریکا علیه ایران طرح خوبی را تصویب کرد اما سوال این است که چرا اکنون که آنها نزدیک به 50 میلیارد دلار علیه ما حکم گرفتند، چنین طرحی مصوب شد؟ اکنون که 2 دهه از جنگ گذشته است، ما می‌خواهیم در مجامع بین‌المللی از آمریکا شکایت کنیم که در 8 سال دفاع‌مقدس چندده هزار شهید و جانباز و... دادیم. بنده روز گذشته هشدار دادم تا از حقوق خود در مجامع بین‌المللی دفاع کنیم. معتقدم ما نباید حرف‌های احساسی بزنیم بلکه باید با ادله کارشناسی در مجامع حقوقی دنیا از خودمان دفاع کنیم. لاهوتی درباره ضرورت واکنش دیپلماتیک مناسب به اقدام آمریکا و کانادا در دستبرد به دارایی‌های ایران گفت: متاسفانه با حجم وسیع جنایاتی که آمریکایی‌ها علیه مردم ایران مرتکب شدند، این ما هستیم که در مجامع حقوقی محکوم می‌شویم. این مساله نشان‌دهنده ضعف ما است که نمی‌توانیم از حقوق خود دفاع کنیم. تذکر من در مجلس ناظر به همین موضوع بود که باید به وزارت امور خارجه در احقاق حقوق‌مان کمک کنیم.


Page Generated in 0/0071 sec