printlogo


کد خبر: 159616تاریخ: 1395/4/6 00:00
تعدادی از کارشناسان حوزه ژنتیک مفاد تفاهمنامه را تکذیب کردند و عوامفریبی دانستند
نارضایتی از تفاهمنامه ملی تراریخته

گروه اجتماعی: طی چند روز گذشته متنی با عنوان «تفاهمنامه ملی تراریخته ایران 1400-1395» منتشر شده است و این در حالی است که بسیاری از فعالان و اساتید برجسته حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از این موضوع بی‌اطلاع بوده و تایید مفاد این تفاهمنامه را تکذیب می‌کنند. محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران ضمن رد مفاد این تفاهمنامه، اظهار داشت: مشخص نیست کدام مجمع علمی در پشت این پیشنهاد قرار گرفته است؛ بهتر است پیشنهاددهندگان نام و مشخصات خود را نیز ارائه کنند تا میزان وثوق و تعهد به این مطالب قابل ارزیابی باشد. وی خاطرنشان کرد: بنده با توقف واردات محصولات تراریخته موافقم اما اینکه محصول ارگانیک بتواند جبران‌کننده نیاز کشور به حجم انبوه روغن و غلات و انواع نیازهای وارداتی فعلی باشد، فرضیه‌ای باطل است. رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: به محصولی ارگانیک اطلاق می‌شود که بذر آن خالص و سالم و دست نخورده باشد. همچنین در زمینی کشت شود که طی 3 سال گذشته در آن کود و سم شیمیایی استفاده نشده باشد و آب آن مزرعه هم نباید از زمینی عبور کند که در آن کود شیمیایی و سم مصرف شده باشد.
ادعایی با عنوان کشت ارگانیک
تولایی به تسنیم بیان داشت: چنین زمین و شرایطی در کجای ایران و با چه مساحتی پیدا می‌شود؟ به‌نظر می‌رسد که عنوان ارگانیک بیشتر ادعاست تا واقعیت؛ با این حال در بهترین شرایط، تامین بیش از 10 درصد نیاز از این طریق محال است. کشاورزی سنتی هم با لحاظ همه شرایط به‌نژادی و اصلاح نباتات کلاسیک حداکثر 50 درصد نیاز کشور را تامین خواهد کرد، بنابر‌این برای تامین مابقی نیاز، استفاده از فنون بیوتکنولوژی بویژه اصلاح ژنتیکی‌، تولید گیاهان مقاوم به شوری، مقاوم به خشکی و مقاوم به آفات برای مهار مصرف سموم خطرناک اجتناب‌ناپذیر است.
تخریب بیوتکنولوژی در کشاورزی
رئیس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به تفاهمنامه ملی تراریخته یادآور شد: در متن تفاهمنامه موهوم، عبارات به ظاهر خوبی است که مرا به‌یاد کلمه حقی می‌اندازد که پشت سر آن، اراده باطل و ناحقی برای تعطیل کردن بیوتکنولوژی در کشاورزی است؛ این پیشنهاد از نظر انجمن ژنتیک ایران چیزی جز عوامفریبی نیست.
تکذیب مفاد تفاهمنامه
علاوه بر این معاون پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک نیز در واکنش به انتشار تفاهمنامه ملی تراریخته ایران تایید شدن مفاد این تفاهمنامه را تکذیب کرد.  محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با صدور پیامی به انتشار این تفاهمنامه واکنش نشان داد و اظهار داشت: متنی تحت عنوان تفاهمنامه ملی تراریخته بدون نظر‌خواهی از متخصصان امر منتشر شده است که با توجه به برخی دلایل نمی‌تواند موضوعی تفاهمی باشد. کشور ما 20 سال است که به‌دلیل همین مباحث بیهوده و بدون اساس علمی در استفاده از فناوری ‎تراریختی عقب‌ماندگی دارد. به‌علاوه، بسیاری از این مباحث هنگام تدوین و تصویب قانون ایمنی زیستی در سال 1388 مطرح  بوده که نتیجه آن قانون مزبور بوده است.
حال چرا وقتی که احتمال قانونمند شدن واردات یا تولید داخل (محصولات تراریخته)  قوی‌تر شده است، به‌ فکر تعلیق و توقف ‌افتاده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب بنده تفاهم با چنین مواضع غیرعلمی را بشدت تکذیب می‌کنم».
 


Page Generated in 0/0064 sec