printlogo


کد خبر: 15967تاریخ: 1388/3/3 00:00
حاشیه‌های ترافیکی این هفته
مدیران شهری در اجرای BRT ناموفق بوده‌اند

روز گذشته اظهارات منتشر شده یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره موضوع داغ ترافیک پایتخت از سوی خودش تکذیب شد. سایتی که این گفت‌وگو را منتشر کرده بود خیلی زود مشتش باز شد و معلوم شد در انتخابات آتی، مسائل اجتماعی بیش از آنکه به بوته تحلیل برود، هیزم آتش هجمه سیاسی این روزهاست. بر اساس گزارش‌های رسیده، در هفته اخیر در سامانه ارتباطات شهرداری تهران (سما) خبری از قول مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس منتشر شد که بر اساس آن خبر، مسؤولان وزارت کشور باید توضیح می‌دادند که چرا تعهدات جلسه‌های مشترک دولت و شهرداری توسط آنها اجرایی نشده است. البته همین گفت‌وگوی کذب هم از سوی نهاد مسؤول‌، بی‌پاسخ نماند و در پی اظهارات جلالی، سیدمجتبی شفیعی، دبیر شورایعالی ترافیک وزارت کشور به خبرنگار فارس اعلام کرد: همه توافقاتی که در جلسات بین رئیس‌جمهور و شهردار تهران صورت گرفته، عملیاتی شده است. با این همه خبرگزاری مذکور همچنان از تکذیب مصاحبه منتشر شده‌اش خبری نداده و در سکوت خبری به دنبال یافتن موضعی دیگر برای ایجاد جنجالی تازه با برداشتی سیاسی از مسائل اجتماعی است. این در حالی است که با گرم شدن تنور انتخابات، مدیرکل ‌حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌های کشور در گفت‌وگویی خواستار سیاسی نکردن بعضی از موضوع‌های حوزه حمل و نقل شهری شد. رسول عباسی در اظهارات خود تاکید کرده که مشکلات ترافیک تهران با تقلید از کشورهای اروپایی حل نمی‌شود. گفته‌ای که به نظر می‌رسد بیش از هر چیز طعنه به بعضی از کارشناس‌نماهایی باشد که این روزها با جعل مطالبی غیرعلمی، راهکارهای حل مشکل ترافیک پایتخت را در الگوهای وارداتی و ناکارآمد خود می‌دانند تا از صدقه سر آن به نوایی برسند. وی اعلام کرده است که شرایط تهران با شهرهایی چون لندن و پاریس متفاوت است و نباید برای رفع مشکل هر آنچه در کشورهاي غربی دیده‌ایم را تقلید کنیم. وی با بیان اینکه مدیران شهری تهران با سیاسی کردن مساله منوریل مردم تهران را از داشتن آن محروم ساخته‌اند، تصریح کرد: منوریل سیستم حمل‌ و نقل ریلی ارزان‌قیمت و زودبازدهی است که بدون مزاحمت و ایجاد اختلال در تردد شهروندان و حذف دسترسی‌های محلی، تقاطع‌ها را پشت سر می‌گذارد. مدیرکل حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه آنچه امروز به عنوان BRT در تهران یاد می‌شود، با آنچه در دیگر کشور‌ها به اجرا در می‌آید، متفاوت است، اظهار داشت: سیستم اتوبوس‌های تندرو در دیگر کشورهای جهان با سرعت بالا، توقف در ایستگاه‌های محدود و بدون انتظار در پشت تقاطع‌ها حرکت می‌کنند که مدیران شهری تهران در اجرایی کردن آن ناموفق عمل کرده‌اند. عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا LRT در تهران مؤثر است یا خیر، نیز خاطرنشان کرده است: کارآیی و شیوه فعالیت LRT همانند BRT است، با این تفاوت که به جای اتوبوس از قطار برقی برای جابه‌جایی مسافران استفاده می‌شود. اجرای سیستمLRT در تهران به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب با مشکلات بسیاری از قبیل آنچه اتوبوس‌های BRT با آن دست به گریبان هستند، روبه‌رو است.

Page Generated in 0/0071 sec