printlogo


کد خبر: 16003تاریخ: 1388/3/3 00:00
یادداشت

تلویزیون جای ورزشگاه ها را گرفته سقوط سکوهای لالیگا با اینکه این فصل شاهد تاجگذاری بهترین فوتبال در لالیگای اسپانیا بودیم اما فوتبال رؤیایی بارسا هم مانع از ریزش تماشاگران نشد، مگر در چند هفته پایانی که بر اثر حساسیت ال‌کلاسیکو و همینطور دو کورس قهرمانی و بقا در دو سر جدول، لالیگا داغ‌تر از قبل پیگیری شد. نوامبر 2008 بود که نخستین نشانه‌های نگرانی به‌خاطر سقوط میانگین تماشاگران در ورزشگاه‌ها، موجی از نگرانی در فوتبال اسپانیا را به‌وجود آورد. در حالی که غالب تیم‌های اسپانیایی در رسیدن به اهدافشان با مشکل مواجه شده‌اند، هواداران هم مثل گذشته نسبت به مسابقات خانگی اقبال نشان نمی‌دهند و حالا شاهد کچلی روزافزون سکوها هستیم. بارسلونا، بهترین فصلی را که در تاریخ خود به یاد دارد پشت سر گذاشت ولی با بازی جذابش توأم با گل‌های فراوان، پیروزی‌های فراموش‌نشدنی و هنرنمایی ستاره‌ها هم در نوکمپ نشانی از واکنش درخور هواداران کاتالان به دستاوردهای بزرگ بارسا دیده نمی‌شد مگر در آخرین سکانس‌های فصل که بالاخره تمام صندلی‌های نوکمپ پر شد. باشگاه معظم کاتالان یک برنامه اورژانسی را برای واداشتن مردم به حضور در نوکمپ تمهید دیده است، برنامه‌ای که بتواند مشکل کمبود پارکینگ، ساعت‌های طولانی مسابقات و تبعات بحران اقتصادی را برطرف سازد. شاید این عامل آخری مهم‌ترین دلیل کاهش تعداد تماشاگرانی باشد که در حالت طبیعی برای هر مسابقه خانگی باشگاه محبوبشان به ورزشگاه می‌آمدند، اما آمار نشان می‌دهد که کاهش اقبال تماشاگران بر آنهایی که بازی‌ها را توسط تلویزیون و از روی مبل خانه‌شان دنبال می‌کردند هم تاثیر داشته است. خرید تلویزیونی بازی‌های لالیگا در یک‌چهارم آخر سال 2008 ، 39 درصد کاهش داشته است و بنا به مطالعاتی که از سوی کمیسیون تجارت «ارتباطات بصری» انجام شده است، مابین ماه‌های اکتبر و دسامبر 2008، فروش تلویزیونی بازی‌های لالیگا 2498531 نفر/ مسابقه بوده است در حالی که در فاصله مشابه در سال 2007 این تعداد به 4097195 می‌رسیده است. چه این مساله به بحران اقتصادی مربوط باشد یا نه، دیگر عامل مهم که ممکن است بتواند دلیل کاهش اقبال به سکوها در بازی‌های خانگی را توجیه کند این است که تا امروز هرگز این همه فوتبال مجانی (یا ارزان) از تلویزیون‌ها پخش نمی‌شده است. از زمانی که گروه رسانه‌ای «مدیا پرو» حق پخش تلویزیونی 38 باشگاه از 42 باشگاه لالیگا و سگوندای اسپانیا (دسته اول و دسته دوم) را خریداری کرده، تنها قطعه کوچکی از این کیک خوشمزه برای «گروه پریسا» باقی مانده است. بعضی‌ هفته‌ها می‌شود که شبکه «لاسکستا» وابسته به گروه مدیا پرو تا شش بازی را به‌طور آزاد برای مشترکانش پخش می‌کند و اینگونه است که «گروه پریسا» حدود 35 هزار مشترک دیجیتالی خود را در سال 2008 از دست داده است و مشترکانش به همان 2034000 نفری که تا اواسط فصل عضو شده بودند محدود شده است. این دعوت آزادانه به فوتبال مجانی موجب شده عاشقان ورزش بتوانند راحت و آسوده در خانه‌هایشان لم بدهند و بدون پرداخت پول بلیت، پارکینگ، نوشیدنی و ساندویچ فوتبال ببینند. رئیس «مدیا پرو»، «خاومه رورس» در پاسخ به کارآیی شبکه «یک پرداخت- یک تماشا» در زمینه فوتبال می‌گوید که حتی پیشنهادی به مشترکانش داده تا هر بازی را در ازای تنها یک یورو بفروشند تا بدین‌ترتیب تماشاگران تلویزیونی نسبت به خرید بازی‌ها ترغیب شوند. «رورس» یک برنامه دیگر هم برای فصل جدید دارد که شبکه‌های زیرمجموعه گروه مدیا پرو می‌توانند از پخش بازی‌ها در سینما سود سرشاری کسب کنند: «فوتبال نمایشی بزرگ است که می‌توان برای بالاترین سطح پخش بر پرده‌ای بزرگ و همراه با سیستم صوتی فراگیر دالبی پیشنهادش داد، درست انگار که یک فیلم را می‌بینیم». در حقیقت «مدیا پرو» این ایده رنگینش را در حاشیه دیدار این فصل رئال‌مادرید و سویا در مادرید عملی کرد. با چنین استراتژی‌هایی برای ایجاد اشتها نسبت به فوتبال، صاحبان مدیا پرو حالا برنامه‌ای مفصل برای لیگ قهرمانان اروپا تدارک می‌بینند و حتی به فرمول یک هم به عنوان راهی جدید برای جذب بیشترین تعداد تماشاگران تلویزیونی می‌نگرند. در مقابل زنگ خطر برای ورزشگاه‌ها به صدا درآمده‌است. هرچند بارسلونا از این قاعده مستثناست اما سوال اینجاست که آیا بارسا می‌تواند همیشه روی ابرها سیر کند؟ نوکمپ با تنها 46 هزار تماشاگر در بازی آغازین فصل مقابل نومانسیا خلوت‌ترین روز خود را سپری کرد ولی در هفته 35 مقابل ویارئال شاهد حضور 95 هزار نفر بود. در ماه اکتبر لاپورتا به دنبال راه‌حل‌هایی می‌گشت تا بلکه چیزی به حضور 62 هزار نفری هواداران بیفزاید در حالی که امروز در پایان فصل بارسا به میانگین 75235 تماشاگر در هر بازی خانگی رسیده که حتی از میانگین فصل 8-2007 که 67428 نفر بود نیز فراتر رفته است. پیروزی‌ها به همراه فوتبال رؤیایی کار خودشان را کرده‌اند. حالا هواداران آبی‌واناری‌ها نمی‌خواهند تجربه لمس بهترین لحظات تاریخ باشگاه را از دست بدهند و این موجب از بین رفتن کچلی هشت ماه پیش سکوها شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این جهش به دیدار بارسا- چلسی در لیگ قهرمانان مربوط می‌شود که 28/8 میلیون تماشاچی تلویزیونی به دست آورد و همینطور فینال جام پادشاهی که 12 میلیون نفر آن را تماشا کردند که با این حساب پربیننده‌ترین فینال جام‌حذفی اسپانیا تا به امروز بوده است. منبع: Soccernet

Page Generated in 0/0069 sec