printlogo


کد خبر: 160501تاریخ: 1395/4/26 00:00
تاکنون راه‌حلی برای رفع معضل گرد و غبار اندیشیده نشده است
ریزگردها نفس کرمانشاه را برید

مردم کرمانشاه چندین سال است که درد و رنج ناشی از ورود ریزگردها به استان را تحمل می‌کنند و در انتظار تدبیری اساسی در این باره هستند.
کرمانشاه به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور چندین سال است که همچون دیگر استان‌های غربی با معضلی به نام ریزگردها روبه‌رو است، میهمانان ناخوانده‌ای که حال دیگر گاه‌وبیگاه وارد هوای استان می‌شوند و نفس را بر انسان تنگ می‌کنند. مردم استان کرمانشاه بویژه در مناطق مرزی و از جمله قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب امسال بسیاری از روزها را در هوای آلوده ناشی از ورود ریزگردها تنفس کرده و این مساله زندگی را به کامشان بیش‌ از پیش تلخ کرده است. این پدیده که عمدتاً منشأ خارجی دارد و از بیابان‌های کشورهایی نظیر عراق و سوریه وارد می‌شود بویژه با آغاز فصل گرما تشدید شده و مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود می‌آورد.به‌رغم وعده‌های داده‌ شده برای رفع این معضل طی سال‌های اخیر اما متأسفانه شاهد هستیم که برای رفع آن راهکاری اندیشیده نشده و هر ساله نیز این معضل تشدید می‌شود. هوای کرمانشاه امسال تنها در فصل بهار ۲۰ روز در وضعیت ناسالم و غیراستاندارد قرار داشت و همین مساله منجر به برگزاری نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با ریزگردها در کرمانشاه با حضور رئیس سازمان  حفاظت محیط‌زیست، نماینده سازمان ملل در تهران و دیگر مسؤولان شد. رئیس سازمان محیط‌زیست در این جلسه عنوان کرد که دولت به مساله گردوغبار حساس و همراه مردم بوده و به دنبال حل این مشکل است.  ابتکار با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم این موضوع را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با قوت پیگیری کنیم، گفت: متأسفانه افزایش و شدت گردوغبار در سال‌های اخیر باعث مشکلات زیادی شد که منشأ آن در تغییر کاربری‌ها چون سدسازی‌ها، خشکسالی‌ها و ... است. ابتکار با اشاره به اینکه قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله راهکارهای مقابله با این وضعیت است، گفت: به‌رغم مشکلات موجود در عراق ما از مذاکره کوتاه نیامدیم و بحث نهال‌کاری را پیش گرفتیم اما به دلیل مشکلات به وجود آمده ممکن نشد. رئیس سازمان محیط‌زیست افزود: در سفر اخیر، آقای جهانگیری مذاکراتی با عراق داشت و پیگیری کرد اما بنا به گفته طرفین عراقی، بخش اصلی کانون گردوغبار در تصرف داعش است.  وی تصریح کرد: اما به دنبال راهکارهای دیگر هستیم و مدام این موضوع را رصد می‌کنیم و امیدواریم در سمت بصره کارهایی را بکنیم و در این زمینه اربعین فرصت خوبی است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه نیز در این رابطه گفت: سال گذشته هوای کرمانشاه در مجموع
۳۶ روز در وضعیت ناسالم بود و امسال با وجود اینکه در ابتدای فصل تابستان هستیم ۲۴ روز در این وضعیت  قرار داشته است. غلامحسین کاظمی تصریح کرد: براساس آمارها و داده‌های موجود، میزان آلودگی هوا طی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به شکلی چشمگیر افزایش ‌یافته است. کاظمی با اشاره به وجود ۹ ایستگاه پایش آلودگی هوا در استان، گفت: پس از پیش‌بینی‌ها درباره ورود ریزگردها به استان کمیته اضطرار در اداره کل محیط‌زیست تشکیل و هشدارهای لازم در این زمینه داده می‌شود. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز بر پیگیری هر چه بیشتر در راستای رفع معضل ریزگردها تأکید کرد و گفت: این مشکل چندین سال است که گریبانگیر مردم مناطق غربی کشور شده و باید تدابیر لازم برای رفع آن صورت گیرد. سید قاسم جاسمی با بیان اینکه ریزگردها عمدتاً منشأ خارجی دارند، تصریح کرد: این موضوع پدیده ریزگردها را به یک موضوع فراملی تبدیل کرده و برای انجام اقدامات اساسی مشارکت و همراهی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد. جاسمی همچنین به برگزاری جلسه مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با رئیس مجلس درباره مساله ریزگردها اشاره کرد و افزود: در این جلسه نمایندگان خواستار ارائه دستور جدی از سوی رئیس مجلس برای پیگیری جدی این مساله شدند. وی با بیان آثار زیانبار گردوغبار بر سلامتی و اقتصاد مردم اظهار داشت: بخش زیادی از معضل ریزگردها به حوزه کاری وزارت بهداشت مربوط بوده که کمترین آن تهیه ماسک رایگان برای مردم است که متأسفانه در این باره نیز غفلت شده است. جاسمی با بیان اینکه تاکنون برای رفع این معضل راه‌حلی اندیشیده نشده است، گفت: مردم استان کرمانشاه سال‌های سال است  که در کنار مشکلات دیگر درد و رنج ریزگردها را نیز تحمل کرده و نیازمند توجه در این باره هستند. به گزارش مهر، رفع مشکل ریزگردها که سلامت مردم را به مخاطره انداخته طی سال‌های اخیر از مطالبات کرمانشاهیان بوده و مردم این استان خواهان انجام اقدامی اساسی برای رفع این مشکل هستند.


Page Generated in 0/0097 sec