printlogo


کد خبر: 160550تاریخ: 1395/4/26 00:00
حمله تروریستی یک کامیون به اجتماع مردم در جشن ملی فرانسه 84 کشته و بیش از 100 زخمی بر جا گذاشت
رژه مرگ در نیس

گروه بین‌الملل: داعش جشن ملی 3 روزه فرانسوی‌ها را به عزای عمومی 3 روزه بدل کرد. فرانسوا اولاند پنجشنبه 13 ژوئیه در روز جشن باستیل پس از آنکه از رژه  نیروهای نظامی فرانسه در خیابان شانزه‌لیزه پاریس سان دید در مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد تمدید وضعیت اضطراری که 8 ماه است ادامه دارد مسخره است اما ساعاتی بعد جولان دیوانه‌وار کامیون مرگ در نیس، اولاند را حقیقتا به مسخره‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه تبدیل کرد. کامیون وحشت 19 تنی که سفیدرنگ و  مملو از نارنجک و اسلحه بود و به گفته پلیس فرانسه یک راننده تونسی‌تبار هدایتش می‌کرد، ساعت 11 شب همان پنجشنبه، آخرین بخش رژه روز باستیل را  در قالب بدترین حمله در توریستی‌ترین شهر فرانسه اجرا کرد و دیوانه‌وار به اجتماع مردمی که برای تماشای آتش‌بازی جشن ملی بر لب ساحل گرد آمده بودند تاخت، ده‌ها نفر را زیر گرفت و 84 شهروند و توریست از جمله 7 کودک را به قتل رساند و بیش از 100 نفر را مجروح کرد. این مرکب مرگ در مسیری در منطقه ساحلی نیس حدود 2 کیلومتری را بدون دخالت نیروهای امنیتی  در میان انبوه جمعیت وحشت‌زده طی کرد تا اینکه سرانجام با شلیک پلیس به شیشه جلویی آن، شخصی که گفته می‌شود «محمد لهوج بوهلال» 31 ساله بوده است، کشته شد و خودرو از حرکت بازایستاد. پلیس مدعی است چند ساعت جلوتر خانه این شهروند تونسی‌تبار را مورد تفتیش قرار داده بود اما او را نیافته بود و سرانجام او با این کامیون که چند روز پیش‌تر اجاره کرده بود زهر خود را ریخت. عجیب آنکه مدت کوتاهی پس از حمله تروریستی نیس، دود سیاه و غلیظی از برج ایفل در پاریس پایتخت به آسمان برخاست اما پلیس اعلام کرد این دود به دلیل آتش گرفتن مواد محترقه در کامیونی دیگر بوده است که گویا آن هم مثل کامیون مرگ نیس قصد خراب کردن  مراسم آتش‌بازی روز ملی فرانسه را داشته است اگرچه مقامات تاکید کردند 2 کامیون ارتباطی با هم نداشته‌اند. یکی از شاهدان عینی گفت: «کامیون وحشت، مردم را در خیابان قتل‌عام کرد. اجساد همه جا را پر کرده است». یکی از شاهدان عینی، حادثه را اینگونه برای شبکه یورونیوز روایت می‌کند: «کامیون داخل جمعیت شد، از روی مردم رد می‌شد، ماموران امنیتی نبودند،
۲۵ دقیقه تا نیم ساعت طول کشید تا نیروهای امداد رسیدند. بعد به سمت کامیون تیراندازی کردند». شاهد دیگری می‌گوید: «جمعیت تکان می‌خورد، مردم وحشتزده می‌دویدند و فرار می‌کردند و همدیگر را له می‌کردند. نفهمیده بودیم چه اتفاقی افتاده، همه فریاد می‌زدند و گریه می‌کردند».  اوج قساوت راننده تکفیری زمانی بود که به صورت متناوب توقف کرده و با خونسردی از روی کسانی که بر زمین افتاده بودند رد می‌شد. کریستین استروسی، شهردار پیشین نیس و استاندار کنونی پروانس آلپ-کوت دازور هم یکی دیگر از شاهدان رژه مرگ جشن باستیل بود: «کاملا مشخص بود که راننده کامیون از قبل برای این کار برنامه‌ریزی کرده بود. به نظر می‌رسد که از پنجره کامیون به بیرون تیراندازی می‌کرد. در چنین شرایطی بود که [توسط نیروهای امنیتی] از پا درآمد». این دومین شوک ملی به فرانسوی‌ها در کمتر از یک هفته بود چرا که از نظر بسیاری از مردم این کشور شکست یکشنبه پیش در مقابل پرتغال ضعیف‌شده در فینال یورو 2016 آن هم در ورزشگاه استاد دو فرانس، یک شکست بزرگ ملی محسوب می‌شد. این در حالی است که وقوع این حادثه پرتلفات که دومین حمله تروریستی بزرگ معاصر در  فرانسه پس از کشتار 13 نوامبر سال گذشته محسوب می‌شود، به فاصله چند روز پس از پایان میزبانی فرانسه در جام ملت‌های اروپا به معنای پیام تروریست‌ها به شکست امنیتی این مسابقات بود چرا که این اتفاق به‌سادگی می‌توانست در تجمع هواداران در یکی از شب‌های مسابقات رخ دهد. طبق معمول و به همان شیوه تقریبا کمدی حملات 2 سال اخیر داعش به پاریس، باز هم تروریست مزبور کارت هویتش را در محل حادثه جا گذاشته بود. به گزارش شبکه ‌ای‌تله، هویت او که ساکن نیس و صاحب یک پسر بوده است از روی کارت ملی فرانسوی‌اش که داخل کامیون پیدا شد مشخص شده است. ضمنا پلیس یک کارت هویت دیگر هم در خودروی مزبور پیدا کرده اما درباره آن سکوت کرده است. با وجود تحت تعقیب بودن محمد لهوج بوهلال، مقامات امنیتی پاریس هنوز هیچ اشاره‌ای به خط و ربط او با هیچ یک از سازمان‌های تروریستی نکرده‌اند.  پس از این حمله خونین پلیس فرانسه 10 هزار نیروی ذخیره را نیز فراخوانده و مقامات امنیتی از مردم خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند.فرانسوا اولاند که چند ساعت جلوتر گفته بود دیگر وضعیت فوق‌العاده در فرانسه را که از زمان حملات خونین نوامبر گذشته به پاریس به مدت 8 ماه  برقرار بوده تمدید نخواهد کرد مجبور شد پس از حمله 13 ژوئیه به بدیهی بودن  ماهیت  تروریستی آن اعتراف کرده و وضعیت اضطراری در کشور را تا 3 ماه دیگر تمدید کند. دفتر دادستانی پاریس نیز اگرچه اشاره‌ای به ردپای مظنون همیشگی یعنی داعش نکرد اما  اعلام کرد پس از این واقعه تحقیقات درباره «اقدام به قتل توسط یک گروه سازمان یافته وابسته به سازمان‌های تروریستی» آغاز شده است.
ترور در خانه تروریسم
اولاند در نطقی که نیمه‌شب همان شب از شبکه‌های فرانسه پخش شد این اقدام را دیوصفتانه خواند و گفت به تروریسم در لانه‌اش حمله خواهد کرد که شاید به معنای بهانه‌جویی او برای دخالت مستقیم در اوضاع لیبی، سوریه یا عراق باشد. سپس مانوئل والس، نخست‌وزیر کابینه اولاند با اعلام 3 روز عزای عمومی در همان ایامی که قرار بود به جشن ملی و آتش‌بازی فرانسویان اختصاص پیدا کند، بار دیگر به همان شیوه مضحک 2 سال اخیر حکومت فرانسه، علیه تروریسم در هرجا که باشد اعلان جنگ کرد. این ژست‌های ضد تروریستی توسط عالی‌ترین مقامات الیزه در حالی است که سازمان تروریستی موسوم به «مجاهدین خلق» یا همان منافقین توسط دولت فرانسه پناه داده شده است. این گروهک تنها چند روز جلوتر زیر سایه حمایت‌های کاخ الیزه در پاریس همایش سالانه‌اش را با حضور یک شخصیت سعودی متهم به حمایت سازمان‌یافته از داعش و القاعده برگزار کرده بود. ترکی الفیصل، فرزند پادشاه سابق سعودی و رئیس پیشین اداره استخبارات عربستان جنجالی‌ترین میهمان سرکرده منافقین، مریم رجوی در نشست روز شنبه گذشته در پایتخت فرانسه بود. یک تحلیلگر آمریکایی  با دخیل دانستن سازمان مجاهدین خلق به ترور سازمان‌یافته در طول ده‌ها سال فاش کرده بسیاری از شرکت‌کنندگان سرشناس در این نشست از جمله نوت گینگریچ، رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا مبالغ هنگفتی پول دریافت کرده‌اند. جف استاینبرگ که مدیر مجله هفتگی اینتلیجنس ریویو است، گفت: «من فکر می‌کنم این اقدام نمایندگان مجلس مصر بیشتر حرکتی ناشیانه و نوعی حرص و طمع از سوی آنها بوده است». این نشست واکنش تهران و انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی خارج‌نشین را درباره رسوایی توأمان  دولت تروریست‌پرور سعودی و منافقین در حمایت از یکدیگر به همراه داشت. اما آجاما باراکا، فعال حقوق بشر درباره علت و زمینه بروز حملات تروریستی در فرانسه در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «آنچه در فرانسه در حال روی دادن است در واقع بازتاب و عواقب سیاست‌های فرانسه در کشورهایی مانند عراق و سوریه است. داعش نمی‌توانست قدرتی را که امروز دارد، داشته باشد، نمی‌توانست مناطقی را که امروز تحت کنترل دارد، داشته باشد، آنها نمی‌توانستند توطئه کنند، نیرو جذب کنند و آنها را آموزش دهند. همه اینها عواقب مداخله قدرت‌های غربی از جمله فرانسه (در منطقه خاورمیانه) است».
برخورد دوگانه پاریس با تروریسم
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز حادثه جنایتکارانه تروریستی در نیس فرانسه را بشدت محکوم کرد و گفت: «هرگونه سهل‌انگاری و برخورد دوگانه در برخورد با تروریسم امری مذموم و محکوم به شکست است». باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: «از طرف مردم آمریکا، من این حمله را که به نظر می‌آید حمله تروریستی وحشتناک در نیس فرانسه است و ده‌ها غیرنظامی بیگناه را کشت و مجروح کرد، محکوم می‌کنم». سپس جان کری، وزیر خارجه آمریکا که به مسکو رفته بود سعی کرد به بهانه حمله نیس برای برنامه‌های نظامی واشنگتن در سوریه متحد جمع کند. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی، اروپا را در کنار مردم و دولت فرانسه در مبارزه علیه خشونت و نفرت دانست. وزارت خارجه انگلیس نیز در نخستین بیانیه وزیر جدید فرانسه‌ستیزش، بوریس جانسون به شهروندانش که در شهر نیس حضور دارند هشدار داد. سخنگوی کرملین نیز پیام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری  روسیه به اولاند را ابلاغ کرد و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به این حمله تروریستی گفت آلمان در کنار فرانسه به «مبارزه علیه تروریسم» ادامه می‌دهد. در همین حال از شامگاه پنجشنبه آلمان و ایتالیا تدابیر امنیتی در مناطق مرزی خود را افزایش داده‌اند.
هویت قربانیان
دیروز منابع مختلف خبری به طور پراکنده اقدام به تعیین ملیت قربانیان حمله نیس کردند. طبق اعلام وزارت خارجه استرالیا در این حادثه دست‌کم 3 استرالیایی کشته شده‌اند. از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد تاکنون مشخص شده است 2 نفر از قربانیان آمریکایی هستند. در چند فایل تصویری در شبکه‌های اجتماعی نیز صدای زنی عرب‌زبان شنیده می‌شود که با گریه صدا می‌زند «دختر من کجاست؟» البته رسانه‌ها بعدا اعلام کردند این زن دختر خود را سالم پیدا کرده است.

 

تبعیض وهابیون در واکنش به کشتار مردم فرانسه و عراق
یکی از نمایندگان مجلس کویت عبدالحمید الدشتی، نماینده مجلس کویت تبعیض شیوخ وهابی در واکنش به حمله تروریستی نیس فرانسه با عملیات تروریستی اخیر داعش در الکراده بغداد را فاش کرده و در صفحه توئیتر خود نوشت: «همه شیوخ وهابی در توئیتر حمله در شهر نیس فرانسه را که کشوری  مسیحی است، محکوم کردند اما انفجارهای منطقه کراده در عراق را که کشوری عربی و اسلامی است، محکوم نکردند. عرب‌ها در محکوم کردن حمله نیس به سرعت وارد عمل می‌شوند اما به انفجار در منطقه کراده که در آن 300 نفر شهید شدند، اهمیتی نمی‌دهند».


Page Generated in 0/0068 sec