printlogo


کد خبر: 160937تاریخ: 1395/5/2 00:00
اعضای شورای شهر نسبت به سخنان کنایه‌آمیز رئیس‌جمهور در اجلاس جهانی شهرداران واکنش نشان دادند
خودزنی مقابل میهمانان خارجی

گروه اجتماعی: اظهارات کنایه‌آمیز رئیس‌جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 مبنی بر تمرکز شهرداری به کسب درآمد از تراکم‌فروشی، آن هم در مقابل میهمانان خارجی حاضر در این اجلاس موجی از انتقادات را به دنبال داشت.
پرویز سروری، محسن پیرهادی، معصومه آباد، ابوالفضل قناعتی و اقبال شاکری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن انتقاد از موضع‌گیری رئیس‌جمهور در مقابل شهرداری تهران و شکل‌گیری فضای رقابت سیاسی و انتخاباتی زودهنگام از پرداخت نشدن مطالبات شهرداری و نادیده گرفتن خدمات گسترده مدیریت شهری گلایه کردند و آن را از مصادیق بی‌انصافی و نقد با چشمان بسته دانستند.
خودزنی در برابر میهمانان خارجی
عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور در همایش شوراها و شهرداران، این اقدام رئیس‌جمهور را خودزنی مقابل میهمانان خارجی توصیف کرد که با حفظ آبروی کشور در تضاد است.
ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در همایش شوراها و شهرداران به فارس عنوان کرد: یک مدیر آن هم در جایگاه ریاست جمهوری باید در جمع افرادی که از خارج از کشور آمده‌اند،‌ حفظ آبرو کند و مسائل درونی کشور را به بیرونی‌ها نگوید. وی با بیان اینکه حرکت رئیس‌جمهور یک نوع خودزنی بود، افزود:‌ آیا همین دولت که انتقاد می‌کند به تعهدات خود عمل کرده است؟ آیا دولت به تفاهمنامه‌هایی که با سازمان مدیریت شهری به امضا رسانده،‌ عمل کرده است؟
قناعتی با تأکید بر اینکه نباید اینگونه موضوعات در جمعی مطرح شود که محرم ما نیستند،‌ خاطرنشان کرد: با این کار ارمغانی که میهمانان خارجی با خود می‌برند، اختلاف بین مدیران نظام است که این موضوع به نفع کشور نیست. این عضو شورای شهر با اشاره به بلندمرتبه‌سازی‌ها در کمیسیون ماده 5 تصریح کرد: در این کمیسیون 8 نفر دولتی هستند و تنها یک نفر شهری است و اگر اشتباهی صورت گرفته رئیس‌جمهور باید از آن 8 نفر بازخواست کند.
ورود عجولانه به فضای رقابت
همچنین رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز از مطرح کردن نقاط منفی و ورود رئیس‌جمهور به فضای رقابت‌های انتخاباتی از طریق نقد شهرداری انتقاد کرد.
پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ‌در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور در همایش شوراها و شهرداران، اظهار داشت:‌ به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور خیلی زود وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و ماشین نقد شهرداری را به حرکت درآورده است و چنین تلقی می‌کند که شهردار تهران رقیب وی است. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور مکان‌یابی و زمان‌یابی مناسبی را برای اینگونه صحبت‌ها نداشته است، خاطرنشان کرد: توقع ما این بود که در یک همایش بین‌المللی، رئیس‌جمهور به جای نقد مدیریت شهری که بازتاب خوبی در مجامع بین‌المللی ندارد به نکات مثبت شهر تهران اشاره کند.
تبدیل یک فرصت طلایی به تهدید
سروری بیان داشت: رئیس‌جمهور می‌توانست با سخنان خود از ویژگی‌های مثبت شهر تهران زمینه جذب توریسم را فراهم کند، نه اینکه با بیان مطالبی که زمینه‌های منفی داشت،‌ گردشگری در ایران را کاهش دهد. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر با تأکید بر اینکه شتاب رئیس‌جمهوری برای نقد مدیریت شهری، فکر اینکه کجا و با چه کسانی صحبت می‌کند را از وی سلب کرد، ‌یادآور شد: رئیس‌جمهور با این صحبت‌ها همایش را به یک جلسه چالشی و داخلی تبدیل کرد و در واقع یک فرصت طلایی به یک تهدید تبدیل شد. این عضو شورای شهر تأکید کرد: رئیس‌جمهور که عادت کرده همیشه نکات منفی را مطرح کند و آن را به دولت قبلی ربط دهد خوب است بداند بسیاری از نابسامانی‌های شهری در دوره همفکران وی به وجود آمده است.
دولت بدهکار و انتقاد از تراکم‌فروشی
«دولت اگر نگران فروش تراکم است بدهی خود به شهرداری را پرداخت کند». اقبال شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب عنوان کرد: یکی از بهترین راهکارها برای اینکه درآمد شهرداری‌ها متکی به فروش تراکم نباشد، در واقع پرداخت بدهی شهرداری از جانب دولت است.
وی  با اشاره به اینکه 50 درصد هزینه ساخت مترو و یک‌سوم هزینه‌های بلیت مترو را دولت باید پرداخت کند، تصریح کرد: متأسفانه دولت تاکنون سهم شهرداری را از مالیات بر ارزش افزوه و جرایم رانندگی  پرداخت نکرده و شهرداری تهران از دولت‌های فعلی و قبلی در این زمینه طلب دارد.
به گفته شاکری، 7 تا 8 سال است دولت بدهی خود را به شهرداری پرداخت نکرده و این موضوع باعث شده درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد نشود.
دولت بدهکار حق انتقاد ندارد
علاوه بر این، محسن پیرهادی، دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن انتقاد از رنگ و بوی سیاسی اظهارات رئیس‌جمهور در این اجلاس، عنوان کرده است که دولت با بدهی
14هزار میلیاردی به شهرداری، حق انتقاد از این مجموعه را ندارد. محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران درباره سخنان رئیس‌جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، گفت: باید از رئیس‌جمهور پرسید چرا 14 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری را پیگیری نمی‌کند. دولت زمانی می‌تواند انتقاد کند که حداقل به تکلیف قانونی خود درباره شهرداری عمل کرده باشد. به گفته پیرهادی، دولت نه‌تنها کمک مضاعفی به شهرداری نمی‌کند بلکه کمک قانونی قبلی خود را هم پرداخت نکرده و منتقد هم هست. این رفتار به طور کامل  سیاسی است و متأسفانه رفتار رئیس‌جمهور و برخی وزرا ناشی از رقابت سیاسی با شهردار تهران است.
وی عنوان کرد:‌ به عقیده من وقتی دولت 14 هزار میلیارد تومان حقوق مردم را نمی‌دهد و حق‌الناس به گردنش است، ‌نباید انتقاد کند. اینکه در هر جلسه‌ای به مدیریت شهری انتقاد شود، در شأن رئیس‌جمهور نیست.
نقد با چشمان بسته
در همین حال، معصومه آباد، از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز به سخنان رئیس‌جمهور و انتقادات مطرح شده درباره عملکرد شهرداری تهران واکنش نشان داد. وی درباره سخنان رئیس‌جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 مبنی بر اینکه اتکای درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم مضرتر از اتکا به درآمدهای نفتی است، اظهارداشت: شهرداری تهران از طریق منابع پایدار غیر از فروش تراکم و صدور جواز نیز تامین منابع کرده است و انتقاد کردن با چشمان بسته خیلی راحت است. ما می‌توانیم چشمان‌مان را روی همه چیز ببندیم و انتقاد کنیم. عضو شورای شهر تهران افزود: اگر در جایی اشکالی پیدا شد نباید همه عملکردها زیر سوال برود  و این انصاف نیست. در بحث حمل‌ونقل عمومی نیز اگر دولت بدهی‌هایش را پرداخت کند شهرداری جرات بهتر و بیشتری پیدا خواهد کرد.


Page Generated in 0/0199 sec