printlogo


کد خبر: 161901تاریخ: 1395/5/21 00:00
ادامه انتقاد کارشناسان به اصرار وزارت نفت برای خرید فرآورده‌های نفتی
بنزین داخلی با کیفیت‌تر از بنزین وارداتی است

گروه اقتصادی: سکوت نمایندگان مجلس دهم درباره بنزین‌های آلوده وارداتی ادامه دارد اما نمایندگان سابق مجلس که قبلا پیگیر پشت پرده این بنزین‌ها بودند، هر از گاهی نگرانی خود را از خفقان دولتی در این باره اعلام می‌کنند. به گزارش «وطن امروز» با روی کار آمدن دولت یازدهم و جوسازی و هجمه علیه تولید داخل، فضای مناسبی برای واردات بنزین‌های وارداتی آلوده و بی‌شناسنامه آغاز شد؛ تا جایی که طبق اسنادی که در «وطن‌امروز»، فارس و تسنیم منتشر شد و البته از سوی دولت بی‌پاسخ ماند، فقط در فاصله زمانی زمستان 1392 تا تابستان 1393 بیش از یک‌میلیارد لیتر بنزین بی‌کیفیت وارد کشور شده و شرکت بازرسی بین‌المللی SGS این موضوع را تایید کرده که بنزین‌های وارداتی حاوی مواد سرطانزا و خطرناک همچون مشتقات الکلی، فروسین، ام‌ام‌تی و یک نوع حلال آلی بوده است. سید‌مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم نیز از دست داشتن برخی ایرانی‌های به‌ظاهر خارجی(!) در واردات بنزین آلوده پرده برداشته بود: «یک شرکت ایرانی با همکاری یک ایرانی و یک آلمانی در کشور امارات ثبت شده است. این شرکت نفتای سبک و سنگین ایران را به امارات می‌برد و با مواد خطرناک و غیراستاندارد ترکیب و دوباره وارد کشور می‌کرد! چند شرکت دیگر نیز همین اقدام نادرست، غیراصولی و غیرانسانی را انجام می‌دادند. آنها در امارات و آلمان ثبت شده‌اند و به ظاهر خارجی هستند اما از سوی مدیران ایرانی هدایت می‌شدند! اما واقعیت این است که «بنزین آلوده تولید داخل» آدرس غلطی بود که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور به مردم داد و هرچند برخی نمایندگان پیگیر مجلس نهم، تلاش کردند پرده از برخی حقایق تلخ بردارند اما فشارهای سیاسی و رانت‌ها و لابی‌ها این اجازه را به آنها نداد و آن افراد امروز صدای اعتراض خود را از بیرون مجلس به گوش مردم و نمایندگان می‌رسانند و به‌رغم وجود ابهامات فراوان در کیفیت بنزین‌های وارداتی، عزم دولت برای واردات بیشتر آن جزم شده است.
مجلس نهم تلاش کرد اما...
حبیب آقاجری، نماینده سابق مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر به خبرگزاری بسیج گفته است: در شرایطی که ما قادر هستیم مجتمع‌های پتروشیمی بنزین مورد نیاز را تولید کنیم باید نسبت به تاسیس پالایشگاه اقدام کنیم نه خام‌فروشی... بنزین تولیدی در کشورمان، کیفیت بالاتری نسبت به بنزین وارداتی دارد... کیفیت پایین بنزین داخلی بهانه‌ای برای واردات شده است و عده‌ای به بهانه اینکه کیفیت بنزین داخلی پایین است و محیط‌زیست را  آلوده می‌کند اقدام به رانتخواری و واردات بنزین کرده‌اند و متاسفانه این روند ادامه دارد. آقاجری در روزهای پایانی عمر مجلس نهم به «وطن‌امروز» نیز گفته بود: ما در مجلس نهم تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا پرده از ابهامات و رانت‌های بنزینی برداریم اما این کار به سرانجام نرسید، چراکه عده‌ای در دولت به دنبال جوسازی و سیاسی‌کاری بودند. دولتی‌ها فقط اظهارات بدون سند و مدرک درباره بنزین داخلی داشتند و نتوانستند ادعاهای خود را ثابت کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که برخی افراد و نهادهای دولتی و نزدیک به دولت هدفی جز جوسازی و استفاده از رانت ندارند. وی در پاسخ به اینکه «آیا وقوع رانت را در واردات بنزین می‌پذیرید یا نه؟» اظهار داشت: بله! بعضی‌ها از رانت استفاده کردند برای واردات گسترده بنزین اما اینکه چه کسانی دست داشتند و دخالت دولتی‌ها چقدر بوده است، باید منتظر تحقیق و تفحص بمانیم. اما طرحی که آقاجری و دیگر نمایندگان مجلس نهم از آن حرف می‌زدند و زمان و فکر فراوانی برای آن صرف کردند، هرگز به صحن مجلس راه نیافت!
 تحت فشار دولتی‌ها بودیم!
سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس نهم و از جمله پیگیرترین نمایندگان در موضوع بنزین‌های آلوده، به «وطن‌امروز» گفته بود: برخی نمایندگان مجلس نهم به خاطر پیگیری پرونده تحقیق و تفحص از بنزین‌های وارداتی بشدت تحت فشار بودند و هرچند ما تسلیم این فشارها نشدیم اما موانعی که از این طریق در مسیر ما قرار گرفت کار را برای رسیدن به نتیجه دشوار کرد. زمان و انرژی زیادی را برای آشکار شدن پشت‌پرده‌ها صرف کردیم و انتظار داشتیم این تلاش‌ها به نتیجه برسد اما در پرونده تحقیق و تفحص از بنزین‌های آلوده وارداتی روی هر مساله‌ای دست گذاشتیم، صدای یک عده درآمد! عمر مجلس نهم تمام شد و هرچند انتظار می‌رفت حقایق پشت پرده بنزینی به بخش بایگانی مجلس منتقل نشود، به نظر می‌رسد نوعی توافق نانوشته جدید بین مقامات نفتی و برخی نمایندگان مجلس برقرار شده است! در مجلس دهم جز هدایت‌الله خادمی، فرد دیگری پیگیر پرونده بنزین‌های وارداتی آلوده نیست. این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم نسبت به سوءاستفاده از واردات بنزین هشدار داده است: هرگونه روزنه سوءاستفاده از واردات بنزین توسط برخی افراد خاص و ایجاد دلالی از این طریق باید بسته شود. همچنین واردات بنزین، کیفی‌سازی آن را به حاشیه می‌راند. خادمی همچنین در توصیف شرایط حاکم بر وزارت نفت گفته است: من تا به حال اینقدر خفقان و دیکتاتوری در یک وزارتخانه ندیده‌ام. افرادی در جریان امور حضور دارند که اعتقادشان به ایجاد خفقان و فضای بسته‌ای است که کسی در آن جرأت انتقاد و روشنگری نداشته باشد.
واردات روزانه 12 میلیون لیتر بنزین
مطابق آمار خردادماه امسال، واردات بنزین 12 میلیون لیتر است، آن هم در شرایطی که قرار بود سال به سال از حجم واردات این فرآورده‌ کاسته شود اما بار دیگر کشورمان در خطر و تهدید وابستگی خارجی قرار گرفته است. شهریور 1393 بود که عباس کاظمی، معاون وزیر نفت از کاهش واردات بنزین تا 5 میلیون لیتر در روز خبر داد همچنین بیژن زنگنه پس از انتشار اسنادی درباره آلودگی حجم زیادی از بنزین‌های وارداتی، در ظاهر دستوری برای توقف واردات بنزین بی‌کیفیت صادر کرد؛ بنزینی که به گفته کارشناسان و براساس آزمایش‌های بین‌المللی حتی فاقد استانداردهای یورو 2 بود!  نکته عجیب در این میان، نبود تناسب بین میزان رشد مصرف بنزین و آمار واردات آن است. به این معنا که مصرف بنزین فقط 2 درصد رشد کرد اما واردات آن 150 درصد افزایش یافت! طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میزان مصرف روزانه بنزین در کشور تقریبا 79 میلیون لیتر است، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کمتر از 2 درصد افزایش یافته است بنابراین از نظر منطقی، انتظار می‌رود حجم واردات بنزین نیز در مقایسه با سال قبل تغییر چندانی نداشته باشد. با این حال، مروری بر آمار واردات بنزین نشان می‌دهد این رقم در خردادماه سال گذشته روزانه تقریبا 5/4 میلیون لیتر بوده اما در خردادماه امسال به 12 تا 5/13 میلیون لیتر رسید یعنی به‌رغم افزایش 2 درصدی مصرف کشور، شاهد افزایش 150 درصدی واردات بنزین هستیم!


Page Generated in 0/0064 sec