printlogo


کد خبر: 161909تاریخ: 1395/5/21 00:00
دولت از سرمایه‌گذار داخلی حمایت نمی‌کند!

امید یراقی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان درباره رابطه اقتصادی میان این دو کشور در دوران پسابرجام اظهار کرد: بعد از برجام بیش از 1000 آلمانی در قالب هیات‌های تجاری وارد ایران شده و تمایل به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران دارند. این عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از عدم حمایت دولت از سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: البته دولت فقط پروژه‌های بزرگ دولتی را برای جذب سرمایه خارجی ضمانت می‌کند و بخش خصوصی از این حمایت‌ها محروم هستند. بحث سرمایه‌گذاری خارجی را باید از روابط تجاری و اقتصادی تفکیک کرد. سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما ریسک‌هایی دارد که طرف خارجی مطمئن نیست که بعد از سرمایه‌گذاری این سرمایه بار دیگر برگردد و دولت هم حاضر نیست در این باره ضمانت بدهد. یراقی افزود: البته برای همکاری مشترک هیچ مانعی وجود ندارد، زیرا کشورهای منطقه مانند ترکیه با بحران مواجه شده‌اند، روسیه به دلیل تحریم‌ها مورد توجه کشورهای اروپایی بویژه آلمان قرار نمی‌گیرد. حتی به دلیل کاهش قیمت نفت کشورهایی مثل عربستان سعودی هم نمی‌توانند از لحاظ روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی خوب عمل کنند.
بعد از برجام، بیشتر کالای مصرفی را از آلمان خریدیم
یراقی خاطرنشان کرد: خرید کالای مصرفی از آلمان در دوران پسابرجام بیشتر شده است، زیرا خرید این کالاها براحتی و با پرداخت‌های نقدی انجام می‌شود. برای خرید ماشین‌آلات از آلمان نیاز به مشارکت با بانک‌های داخلی یا فاینانس از بانک‌های خارجی داریم به همین دلیل هم با تداوم مشکلات بانکی روبه‌رو هستیم، زیرا خرید کالاهای صنعتی نیاز به نقل و انتقال میلیون‌ها یورو پول دارد. وی افزود: در حال حاضر تنها حواله‌ پول‌های متوسط و کوچک در حال انجام است ولی بخش فاینانس هنوز استارت نخورده است. این مشکل نه تنها از جانب بانک‌های اروپایی است، بلکه از جانب بانک‌های ایرانی هم وجود دارد، زیرا بانک‌های ما آمادگی حمایت از تولید‌کنندگان داخلی را ندارند.
ال‌سی و سوئیفت به طور محدودی باز شده و با مشکل روبه‌رو است
عضو اتاق بازرگانی درباره بازگشایی ال‌سی و سوئیفت عنوان کرد: بازگشایی ال‌سی و انتقال پیام سوئیفت در حال انجام است ولی مشکل این است که برای بازگشایی ال‌سی باید همه پول یا بخش اعظمی از آن به صورت نقد در اختیار بانک‌ها قرار گیرد ولی باز هم این اعداد بسیار محدود است و نمی‌توان به وسیله آن کالای واسطه‌ای و سرمایه وارد کرد. به غیر از بانک‌های آلمان در حال حاضر بانک‌های ایتالیایی در دوران پسابرجام همکاری خوبی را با ما انجام می‌دهند.


Page Generated in 0/0066 sec