printlogo


کد خبر: 162125تاریخ: 1395/5/26 00:00
نصرالله نقشه برون‌رفت از بحران لبنان را ترسیم کرد
حزب‌الله، از فاز دفاعی به هجومی

گروه بین‌الملل: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم دهمین سالگرد پیروزی مقاومت مقابل دشمن صهیونیستی در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006، نقشه راه خروج لبنان از بحران داخلی و شکسته شدن بن‌بست سیاسی این کشور را ترسیم کرد. روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی سخنان جمعه گذشته سیدحسن نصرالله را «ابتکاری برای عبور از رکود سیاسی در لبنان» خواند و نوشت: سیدحسن نصرالله نشان داد حزب‌الله با نخست‌وزیری سعد حریری، رئیس حزب جریان المستقبل در صورت موافقت وی با نامزدی ژنرال میشل عون در انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان مخالفت نمی‌کند. دبیر کل حزب‌الله، 4 روز پیش گفت: «حزب‌الله درباره پرونده تعیین نخست‌وزیر بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری، بسیار مثبت و باز برخورد خواهد کرد و ما شرایط را سخت نمی‌کنیم». سیدحسن نصرالله با این اشاره گذرا و محاسبه شده، «کلید باز کردن در کاخ نخست‌وزیری» را به سعد حریری نشان داد و تاکید کرد راه رسیدن به کاخ نخست‌وزیری از الرابیه (اقامتگاه ژنرال عون) می‌گذرد. سیدحسن نصرالله در واقع پرده از گفت‌وگوهای پشت‌پرده جبران باسیل، رئیس حزب جریان آزاد ملی و نادر حریری، مشاور و رئیس دفتر سعد حریری درباره معادله ژنرال عون- حریری برداشت و آن را علنی کرد. دبیرکل حزب‌الله در واقع همه لبنانی‌ها را در مقابل مسؤولیت‌های‌شان قرار داد و توطئه‌هایی را که هدف‌شان تحمیل مسؤولیت ادامه خلأ ریاست‌جمهوری و بسته ماندن در کاخ (بعبدا) بر حزب‌الله بود، افشا و ناکام کرد. سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود در سالگرد پیروزی مقاومت، از تلاش برای تقویت پایگاه شیعیان در لبنان با تجلیل از امام موسی صدر و همراهانش و همچنین سیدمحمدحسین فضل‌الله یاد کرد و پیام قاطع و تعیین‌کننده او به دشمنان مقاومت و شیعیان لبنان با اعلام حمایت از نبیه بری، رئیس جنبش امل به عنوان شریک دائمی حزب‌الله و نامزد دائمی آن به عنوان رئیس پارلمان تکمیل شد.  فواد سنیوره، رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان در یک اقدام شیطنت‌آمیز و با هدف ایجاد اختلاف میان شیعیان لبنان پیشنهاد کرد سلیمان فرنجیه، محمد رعد (رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت) و سعد حریری به ترتیب رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر لبنان شوند. درحالی که سنیوره این پیشنهاد معنادار را در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده، برخی اعضای حزب جریان المستقبل برای فرار از این «خطای بزرگ سیاسی» آن را «لغزش زبانی» خوانده‌اند.
یک تیر و چند نشان
اظهارات سیدحسن نصرالله دربردارنده برخی موارد بود؛ اول، پاسخی بود به کسانی که حزب‌الله را مسؤول تعطیلی انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کنند و درواقع حزب‌الله از موقعیت دفاعی وارد مرحله هجومی شد که اجازه می‌دهد نیت‌های واقعی دیگران را فاش کند. دوم، فرصت‌ها برای نامزدی ژنرال عون را تقویت کرد و به او اطمینان داد حزب‌الله هرکاری که ورود او به کاخ ریاست‌جمهوری را آسان کند، انجام می‌دهد و به حمایت کلامی و معنوی اکتفا نمی‌کند. در این‌باره نکته قابل ملاحظه اینکه نصرالله در سخنرانی سالروز پیروزی مقاومت، نامی از عربستان نبرده و به آن اشاره‌ای نکرد تا ثابت کند این دیدگاه که شانس عون برای ریاست‌جمهوری در پی حمله شدید نصرالله به عربستان در سخنرانی قبلی، کاهش یافته است صحت نداشته و مانعی در رسیدن ژنرال به کاخ ریاست‌جمهوری نیست. سوم، بستن راه به روی ادعاهای سمیر جعجع، رئیس حزب «نیروهای لبنانی» بود که در هر مناسبتی به دروغ به دنبال ضربه زدن به همپیمانی حزب‌الله و ژنرال عون است. به عبارت بهتر، جعجع همواره برای تحریک ژنرال عون و حزب جریان آزاد ملی علیه حزب‌الله ادعا می‌کند که حزب‌الله نمی‌خواهد ژنرال عون رئیس‌جمهوری لبنان شود و به او در رسیدن به کاخ ریاست‌جمهوری کمک نمی‌کند. چهارم، توپ اکنون در زمین سعد حریری است و او در مقابل یک گزینه و انتخاب سخت قرار گرفته است. پنجم،  اکنون مسؤولیت تعطیلی انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان بر عهده رژیم سعودی است. حزب‌الله موافقت اولیه خود را با نخست‌وزیری سعد حریری همپیمان اصلی آل‌سعود اعلام کرد و حال ریاض باید در پاسخ با ریاست‌جمهوری ژنرال عون موافقت کند. ششم، باز شدن فضا به روی گفت‌وگوهای دوجانبه حزب‌الله و حزب جریان المستقبل که قرار است نشست بعدی آن امروز (سه‌شنبه‌) در عین التینه برگزار شود.
پاسخ جریان المستقبل
اگرچه برخی اعضای جریان المستقبل مانند احمد فتفت که «پذیرایی او با چای از فرماندهان ارتش صهیونیستی زبانزد است»، واکنشی تند به اظهارات سیدحسن نصرالله نشان دادند اما «منبعی شناخته شده» در جریان المستقبل نوشت سخنان دبیرکل حزب‌الله درباره نخست‌وزیری لبنان مثبت بود و نشان داد حزب‌الله رسیدن حریری به کاخ نخست‌وزیری را وتو نمی‌کند. به گفته این منبع، حزب‌الله همچنان از نامزدی ژنرال عون حمایت می‌کند و سیدحسن نصرالله تلاش کرد سعد حریری هم برای حمایت از نامزدی ژنرال عون تشویق شود و معادله عون- حریری را بپذیرد. وی تاکید کرد موضع نهایی و رسمی حزب جریان المستقبل در قبال ابتکار عمل سیدحسن نصرالله را سعد حریری بعد از تکمیل مشورت‌هایش و بازگشت به لبنان و احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی اعلام می‌کند.

ژنرال صهیونیست: داعش بی‌آزار است!
رژیم صهیونیستی از داعش احساس خطر نمی‌کند و از این گروه تروریستی نه از محور شبه‌جزیره سینا و نه از محور بلندی‌های اشغالی جولان، نگرانی ندارد.  روزنامه رای‌الیوم نوشت کسی که پیگیر مسائل داخلی رژیم صهیونیستی باشد، می‌بیند که مقامات این رژیم به روشنی درباره اهداف اسرائیل در سوریه سخن نمی‌گویند، بلکه مواضع این رژیم درباره مسائل مربوط به سوریه فقط از طریق گزارش‌های مراکز تحقیقاتی که با رده‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل ارتباط دارند، منتشر می‌شود. به عنوان مثال، ژنرال عاموس یادلین، رئیس مرکز تحقیقات امنیت عمومی و رئیس پیشین اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل (آمان) بی‌پرده پیشنهادهایی برای حل بحران سوریه ارائه می‌کند و با نادیده گرفتن خطر داعش، می‌گوید بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باید از قدرت کنار رود.
 


Page Generated in 0/0475 sec