printlogo


کد خبر: 162152تاریخ: 1395/5/26 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت ناگفته‌هایی از ماجرای مأموران خاطی سعودی را تشریح کرد
پشت پرده محاکمه نشدن مأموران سعودی

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت آخرین اخبار درباره پیگیری حقوقی فاجعه منا و وضعیت محاکمه ماموران خاطی سعودی را تشریح کرد. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تعلل عربستان برای محاکمه 2 پلیس خطاکار سعودی اظهار داشت: همه به یاد داریم که عید سال 94 در فرودگاه جده چه اتفاقی افتاد. 2 پلیس فاسد سعودی با یک نیت شوم، قصد تعرض به 2 نوجوان ما را داشتند و شجاعت قابل تحسین این دو زائر باعث رسوایی این دو پلیس و  بازداشت آنها شد. وی افزود: در آن زمان فرماندهان ارشد نظامی و پلیس عربستان به همراه مدیران کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه جده حضور پیدا کردند، خاطیان به جرم خود اعتراف کردند و حادثه صورت جلسه شد. همانجا رئیس پلیس ارشد جده ضمن عذرخواهی اعلام کرد این دو پلیس خائن هستند و با اشد مجازات با آنها برخورد خواهد شد.
اوحدی با اشاره به جرم 2 مامور خاطی خاطرنشان کرد: به طور قطع در مواجهه با چنین رفتار مغایر با آموزه‌های دینی، غیرانسانی و خلاف احکام شرع، سعودی‌ها می‌توانستند ظرف یک هفته حکم مجازات این 2 پلیس را صادر و اعلام کنند که متاسفانه نکرده‌اند!
تأخیر یک سال و نیمه در اجرای حکم
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: پرسش ما این است که چرا  پس از گذشت یک سال و نیم، این دو نفر  محاکمه نشده‌اند؟ غیر از این است که به شکلی دنبال این بودند که زمینه تشرف زائران ما را بگیرند. اگر دنبال این نبودند باید خاطیان را محاکمه می‌کردند. وی در ادامه بیان داشت: سعودی‌ها به طور کامل در جریان بودند که دولت ما مصوب کرده است زمانی زائران را به حج می‌فرستد که این دو پلیس فاسد محاکمه و مجازات شده باشند، اگر ادعا و اعلام می‌کنند که آمادگی داریم زائران را بپذیرم، پس چرا خاطیان را محاکمه نمی‌کنند؟
ممانعت آگاهانه عربستان از عمره
اوحدی با اشاره به پیگیری‌های انجام گرفته درباره این موضوع به ایلنا گفت: بارها به وزیر حج عربستان نامه نوشتیم و با صراحت این موضوع را به وی گفتیم. در سفرهای گوناگون که به عربستان داشتیم، دلایل تاخیر در محاکمه را پرسیدیم. رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: در مذاکرات صورت گرفته برای حج امسال نیز محاکمه آن دو پلیس متخلف از جمله خواسته‌های ما بود و حتی به آنها گوشزد کردیم زائران ما در صف حج عمره هستند اما هیچ حرکت مثبت و پاسخی ندیدیم و نشنیدیم. تردید ندارم عربستان آگاهانه جلوی عمره ما را گرفت.
قطع ارتباط سیاسی بهانه جدید سعودی‌ها
وی با اشاره به ارتباط این ماجرا و کارشکنی سعودی‌ها درباره حادثه سفارت عربستان در تهران عنوان کرد: اتفاق سفارت عربستان بهانه بزرگ‌تری به دست سعودی‌ها داد که قطع رابطه سیاسی کنند. در این بین رفتارهای تند، غیرمنطقی و ناپخته‌ای از طرف عربستان دیدیم، به طور مثال بدون دلیل تاریخ از پیش مشخص شده برای مذاکره با ما را از دی ماه به 19 اسفند ماه تغییر دادند.  اوحدی خاطرنشان کرد: پس از 3 ماه تاخیر از زمان مشخص شده برای مذاکرات، نحوه صدور ویزا برای زائران را جویا شدیم که با لحنی سخیف و موهن گفتند همانطور که به یمنی‌ها در جیبوتی ویزا می‌دهیم به ایرانی‌ها هم ویزا می‌دهیم. رئیس سازمان حج و زیارت درباره قابل پیش‌بینی بودن لغو حج تمتع تصریح کرد: در واقع عربستان اراده‌ای برای پذیرش زائران ما نداشت، البته جمع‌بندی من این است که به هر حال تحولات منطقه مانند جنگ یمن همزمان بود با  وقوع رفتار خلاف انسانیت در فرودگاه جده و  نکته بعدی، رفتارهای غیرمودبانه‌ای که با هیات مذاکره‌کننده داشتند. شاید یکی از دلایلی که نمی‌خواستند زائر ما  در مکه حضور یابد، ابعاد گسترده فاجعه مناست.  
نارضایتی از روند پیگیری فاجعه منا
اوحدی با اشاره به روند پیگیری حقوقی فاجعه منا بیان داشت: باید توجه داشت یکی از  مشکلات ما در این مسیر قطع روابط سیاسی ایران و عربستان است. بدون شک از اینکه این فرآیند تا این زمان منجر به نتیجه نشده، ما راضی نیستیم اما این دلیل نمی‌شود قضاوت کنیم که کاری صورت نگرفته است. بنده خودم به شخصه در بیش از 15-10 جلسه با حضور دادستان کل کشور؛ چه در زمان آقای رئیسی و چه در زمان ریاست آقای منتظری و  همچنین در جلسات وزارت امور خارجه حاضر شدم و دیدم چه تلاشی صورت می‌گیرد. حتی ما برای بزرگداشت شهدای فاجعه منا در کمیته حقوقی از مجموعه حقوقدانان بسیجی دعوت کردیم تا تشریک مساعی داشته باشیم. به گفته وی پیگیری پرونده‌های حقوقی روندی طولانی دارد بویژه در یک فاجعه که در کشور دیگری رخ داده باشد. در این بین توجه داشته باشید که به دلیل قطع روابط سیاسی، دسترسی به مستندات و فیلم‌ها را نداشتیم، لذا این فرآیند مستندسازی و پیگیری حقوقی زمانبر است. در حال حاضر در شرایطی هستیم که وزارت امور خارجه برای پیگیری، باید نقشه راه دقیقی را طراحی کند.


Page Generated in 0/0342 sec