printlogo


کد خبر: 162365تاریخ: 1395/5/30 00:00
کیمیا علیزاده ورزش بانوان ایران را صاحب نخستین مدال تاریخ المپیک کرد
برنز کیمیا طلاست

گروه ورزشی: کیمیا علیزاده با پیروزی بر یک سوئدی در دیدار رده‌بندی رقابت‌های تکواندوی سی‌ویکمین دوره بازی‌های المپیک موفق شد به عنوان نخستین بانوی مدال‌آور المپیکی در تاریخ ورزش کشور نام خود را ثبت کند. کیمیا علیزاده، تکواندوکار وزن ۵۸- کیلوگرم تیم بانوان کشورمان که با 2 پیروزی و یک شکست به دیدار رده‌بندی این وزن راه پیدا کرده بود در جدال برای کسب مدال برنز به مصاف «نیکیتا گلاسنوویک» از سوئد رفت و در پایان ۵ بر یک صاحب پیروزی و نشان برنز شد. این بانوی تکواندوکار کشورمان با کسب این نشان برنز نام خود را برای همیشه در تاریخ ورزش کشورمان به عنوان نخستین بانوی مدال‌آور المپیکی ثبت کرد و ماندگار شد. کیمیا علیزاده کار خود در این رقابت‌ها را با برتری ۷ بر ۶ مقابل «آنا زانینویچ» از کرواسی آغاز کرد و به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یافت. وی در این مرحله  مقابل «اوا گومز» از اسپانیا  ۸ بر ۷ نتیجه را واگذار کرد. با صعود تکواندوکار اسپانیایی به دیدار نهایی، علیزاده به جدول مسابقات بازگشت و برای کسب مدال برنز راهی گروه شانس مجدد شد. وی در نخستین دیدار خود در این مرحله به مصاف «هارنسوجین فاناپا» از تایلند رفت و در حالی که تا پایان وقت دوم ۷ بر ۴ مبارزه را واگذار کرده بود در وقت سوم عالی کرد و با جبران امتیازات از دست داده در نهایت ۱۴ بر ۱۰ پیروز شده و به دیدار رده‌بندی راه پیدا کرد. علیزاده در نبرد برای کسب مدال برنز حریف سوئدی را از پیش رو برداشت و نخستین مدال بانوان ایرانی در المپیک را کسب کرد.
شاهکاری برای بانوان محجبه ایرانی
کیمیا ماده‌ای است که به هر چه بزنی طلا می‌شود، اگر دانشمندان و شیمیدانان پس از قرن‌ها تلاش به آن دست نیافتند ورزش امروز به کیمیایی دست یافته که به هر چیز دست می‌زند مدال می‌شود و چه کیمیایی بهتر از این؟! کیمیا علیزاده که عادت کرده عنوان اولین‌ها را همیشه یدک بکشد یک نخستین دیگر و مهم‌ترین آن را به قبلی‌ها اضافه کرد؛ نخستین مدال‌آور بانوی ایران در تاریخ المپیک و اولین 18 ساله تاریخ ورزش ایران که صاحب مدال المپیک می‌شود اما اولی بسیار مهم‌تر از دومی است. کیمیا علیزاده به اذعان تمام اطرافیانش از هم‌رزم و مربی و دوست گرفته تا رقیبانش تمام فاکتورهای لازم برای موفقیت را دارد؛ مهم‌ترین آن اراده است که در پس نگاه مصممش موج می‌زند. او حالا تنها مدال بانوان در المپیک را دارد و البته بیشترین شانس برای گرفتن دومین آن. دختر 18 ساله ورزش ایران برای رسیدن به مدال با ارزش المپیک از خیلی چیزها زد. از خیلی چیزها که دختران هم‌سن و سال او نمی‌توانند از آنها بگذرند. همین جملات او قبل از المپیک نشان می‌دهد او چرا و چگونه به مدال رسیده است: «هر چه می‌خواهم به مبارزه‌هایم و به استرس و جو المپیک فکر کنم نمی‌شود، فقط صحنه سکوی اهدای مدال و بالا رفتنم جلوی چشمانم می‌آید و به هیچ چیز دیگر نمی‌توانم فکر کنم». کیمیای ورزش ایران می‌گوید: «برای پنجمین‌بار تاریخ ساز شدم و برای پنجمین‌بار اولین مدال را گرفتم». شاید این دختر خوش‌اخلاق و در عین حال جنگنده تکواندو هنوز خودش هم نمی‌داند چه کرده است. این پنجمی با همه قبلی‌ها فرق می‌کند. کیمیا علیزاده از سکوی المپیک بالا رفت و اشک ریخت. اشکی به نمایندگی از تمام بانوانی که سال‌ها گفته بودند ما می‌توانیم و پاسخ شنیده بودند شما نمی‌توانید. پای کیمیا به سکوی المپیک رسید تا پای بسیاری از «نتوانستن»‌ها از ورزش بانوان بریده شود. در سیستم «مشاهده‌ای» ورزش ایران هیچ‌گاه پیش از کسب موفقیت چیزی باور نمی‌شود. تا نبینند کسی توانسته یک بار کاری را انجام دهد باور نمی‌کنند که می‌تواند. اگر باور کرده بودند حداقل یک نفر از مسؤولان به سالن مسابقه کیمیا آمده بود. شانسش از دوچرخه‌سواری و پینگ‌پنگ که کمتر نبود، بود؟! علیزاده در رقابت‌های تکواندوی المپیک به نشان برنز دست یافت. مدالی که اصل وجودی‌اش از رنگش اهمیت بسیار زیادتری دارد. کیست که نداند برنزش به راحتی قابلیت تبدیل شدن به طلا را دارد. اصلا کار «کیمیا» همین است؛ تبدیل هر فلز به طلا! هر چند او با همین مدال نقش کیمیاگری‌اش را ایفا  و خیلی چیزها را به چیزهای دیگر تبدیل کرد. کیمیا «صرفا حضور» را به «موفقیت»، «صفر» را به  «یک»، «هرگز» را به «ممکن» و «حذف» را به «سکو» تبدیل کرد و چه کیمیایی با ارزش‌تر از این؟
دوست داشتم با طلا تاریخ‌ساز می‌شدم
نخستین بانوی مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در المپیک گفت دوست داشت با کسب مدال طلا به این موفقیت دست پیدا می‌کرد. کیمیا علیزاده پس از کسب پیروزی برابر حریف سوئدی و رسیدن به  مدال برنز مسابقات تکواندوی المپیک ریو اظهار داشت: آرزویم بود با مدال طلا نخستین مدال تاریخ ورزش بانوان در المپیک را به دست بیاورم اما نشد. وی ادامه داد: شرمنده شدم، البته  قبل از این آسیب‌دیدگی جدی داشتم، کادر پزشکی و استادم تلاش کردند به این مسابقات برسم و با وجود همه این تلاش‌ها به لطف خدا به مسابقات رسیدم و موفق به کسب مدال شدم. خدا را شاکرم که تاریخ‌ساز شدم و راهی باز شد برای دختران ایرانی تا شاهد مدال‌های بیشتر باشیم. این مدال‌آور ایران گفت: اگر در دیدار قبل رده‌بندی ضربه‌ای که به صورت رقیب اسپانیایی زدم را قبول کرده بودند و 3 امتیاز به آن تعلق می‌گرفت، راهی فینال می‌شدم. بازهم شرمنده فدراسیون، خانواده و استادم شدم.
پیام رئیس‌جمهور به کیمیا علیزاده
رئیس‌جمهوری در پیامی به کیمیا علیزاده به مناسبت کسب مدال برنز مسابقات تکواندو در المپیک ریو، نوشت: دخترم کیمیا، همه مردم بویژه بانوان ایران زمین را شاد کردی؛ شادی همیشگی را برایت آرزومندم.
این پیام در صفحه حسن روحانی در توئیتر منتشر شده است.
 


Page Generated in 0/0244 sec