printlogo


کد خبر: 162366تاریخ: 1395/5/30 00:00
سخنگوی دولت: انتظار داریم کشاورزان ما را درک کنند!
واردات ارزان‌تر تمام می‌شود

گروه اقتصادی: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت سرانجام حرف دل دولتمردان را با صراحت بیان کرد و از ارزان بودن واردات سخن گفت. محمدباقر نوبخت روز گذشته قرار بود به کشاورزان خبر خوش خریدهای تضمینی بدهد اما نتوانست خود را کنترل کند و گفت واردات ارزان‌تر از تولید است و کشاورزان ما را درک کنند! به گزارش «وطن‌امروز» مطالبات کشاورزان به علت تغییر بانک‌ عامل و همچنین تخصیص نیافتن بودجه چندین ماه عقب افتاده بود و کشاورزان انتقاد بسیاری درباره خریدهای تضمینی دولت مطرح کردند. سرانجام دولت منابع خریدهای تضمینی گندم و برخی محصولات کشاورزی را تامین کرد و محمدباقر نوبخت قرار شد این خبرخوش را اعلام کند اما سخنگوی دولت اظهارات دیگری را هم عنوان کرد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه مهار قیمت کالاهای اساسی در جریان است، گفت: درباره برنج در حال برداشت این محصول هستیم و حداکثر تا ماه آینده برنج‌های داخلی وارد بازار خواهد شد و عرضه فراوان برنج از سوی برنجکاران قیمت را در بازار تعدیل خواهد کرد.
وی ادامه داد: البته خیلی تلاش داریم که دست به واردات برنج نزنیم ولی در صورت لزوم برای تنظیم بازار با رعایت حقوق کشاورزان به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان نیز خواهیم پرداخت و با واردات کالاهای اساسی تنظیم بازار را به دست خواهیم گرفت. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه خرید 10 میلیون و 500 هزار تن گندم با اعتبار 12 هزار و 800 میلیارد تومان در دستور کار دولت است، گفت: منابع دولت به صورت تدریجی در طول سال به دست می‌آید ولی مطالبات گندمکاران در همین چند ماه اول است بنابر این تلاش کردیم بخشی از مطالبات گندمکاران را از طریق خزانه عمومی پرداخت کنیم. نوبخت تصریح کرد: بخش دیگری نیز از یک خط اعتباری که طبق قانون از بانک مرکزی گرفتیم به صورت کوتاه‌مدت از محل تسهیلات بانک مرکزی پرداخت خواهیم کرد تا به جای اینکه گندمکاران منتظر باشند، ما به بانک‌ها بدهکار شویم و مطالبات آنها را پرداخت کنیم و تا پایان سال که پول‌های ما می‌رسد بدهی خود به بانک‌ها را پرداخت کنیم. وی اظهار داشت: خوشبختانه مصوبه‌ای هم در بررسی اصلاح قانون بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شد و به ما اجازه داد تا بتوانیم از محل 40 هزار میلیارد تومان مصوبه‌ای که از مجلس گرفتیم مطالبات گندمکاران را بپردازیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ان‌شاءالله ظرف یکی، دو ماه آینده همه مطالبات گندمکاران را می‌توانیم به صفر برسانیم. وی ضمن قدردانی از کشاورزان افزود: واردات به مراتب برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود ولی ما هیچ وقت راضی نمی‌شویم کالای راهبردی گندم را از طریق واردات تأمین کنیم و ما حاضریم این کالا را به صورت گران‌تر ولی از کشاورزان بخریم، هر چند این رقم گران نیست و زحمات کشاورزان بیشتر از اینها برای ما ارزش دارد. نوبخت تأکید کرد: انتظار داریم کشاورزان عزیز ما را درک کنند و ان‌شاءالله تمام مطالبات آنها را ظرف یکی، دو ماه آینده پرداخت خواهیم کرد. سخنگوی دولت با اشاره به تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس، گفت: مطالبات گندمکاران و بازنشستگان کشور بزودی پرداخت خواهد شد.
کشاورزان: دولت ما را درک کند
اظهارات نوبخت درباره خرید تضمینی گندم این سوال را برای برنجکاران ایجاد کرد که موضوع خرید تضمینی برنج چرا مطرح نمی‌شود. برنجکاران اعتقاد دارند اگر دولت خواهان خرید تضمینی برنج است نباید فرصت را از دست بدهد و باید به سرعت اقدام به این کار کند چرا که با گذشت زمان و ورود به ماه پاییز فصل خرید برنج به اتمام می‌رسد. نایب‌رئیس انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه انتظار داریم دولت ما را درک کند، گفت: دولت هم‌اکنون در حمایت از شالیکاران و مدیریت بازار باید برنج کشاورزان را به صورت توافقی خریداری کند، چراکه قیمت برنج قبل از برداشت این محصول در سال جاری افزایش می‌یابد. این مساله از دغدغه‌های مهم انجمن برنج و کشاورزان بوده که برای جلوگیری از تکرار دوباره آن باید بازار برنج از هم‌اکنون مدیریت شود.  وی ادامه داد: اگر خریداران هم‌اکنون نسبت به خرید برنج از کشاورزان و شالیکوبی‌ها اقدام کنند چندماه بعد تعیین‌کننده نهایی قیمت برنج این خریداران خواهند بود. وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ کشاورزی راضی نیست برنج خود را به مباشران دولتی تحویل دهد چراکه دولت در آبان‌ماه برنج را از کشاورزان خریداری می‌کند آن هم در شرایطی که هیچ برنجی در اختیار آنها نیست. اکبریان با بیان اینکه متاسفانه تاکنون شرکت‌های مباشر دولت هیچکدام نسبت به خرید تضمینی برنج از کشاورزان اقدام نکرده‌اند، تصریح کرد: محصول در 2 تا 3 ماه آینده از شالیکوبی‌ها و انبارهای کشاورزان خارج خواهد شد. با وجود این می‌توان انتظار داشت که تصمیم‌گیرندگان بازار و تعیین‌کنندگان قیمت برنج دلالان یا دپوکنندگان این محصول استراتژیک خواهند بود. اکبریان گفت: سال‌های اخیر گرایش مردم به سمت مصرف برنج ایرانی پیش رفته است اما باید با مدیریت صحیح، برنج با قیمت مناسبی در شب عید و روزهای پایانی سال عرضه شود. افزایش قیمت در تیرماه معقول است اما اگر در بهمن‌ماه و شب عید هر کیلوگرم برنج با قیمت
12 هزار تومان در بازار عرضه شود اجحاف در حق کشاورز و مصرف‌کننده است. وی با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از کشاورز باید هم‌اکنون نسبت به خرید برنج اقدام کند نه آبان‌ماه که دیگر هیچ برنجی در اختیار کشاورز و شالیکوبی‌ها نیست، ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 65 درصد اراضی شالیکاری مازندران برداشت مکانیزه شده و قیمت این محصول استراتژیک در شالیکوبی‌ها طی یک ماهه اخیر ثابت مانده است. اکبریان با اعلام اینکه مازندران یکهزار و 200 واحد شالیکوبی دارد که بازار عمده‌فروشی انواع برنج در این واحدهاست، بیان کرد: درصد شکستگی یکی از مهم‌ترین علت‌های تفاوت قیمت برنج به شمار می‌رود. وی درباره میزان برداشت برنج در سال جاری افزود: با توجه به نزولات آسمانی مطلوب در ماه‌های اردیبهشت و خرداد پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش برداشت برنج صورت گیرد. نایب‌رئیس انجمن برنج ایران اظهار داشت: کیفیت برنج تولیدی امسال با توجه به نزولات مناسب جوی مطلوب بوده و درصد شکستگی برنج نیز با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است. وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به اصلاح ساختاری که در شالیکوبی‌ها انجام شده و برداشت نیز در اکثر مواقع مکانیزه با کمباین‌های شالیتراش صورت گرفته درصد شکستگی‌ها در کارخانه‌های شالیکوبی تا حد زیادی کاهش یافته است. اکبریان تصریح کرد: برداشت شالی با کمباین‌های گندمکوب همواره از اعتراضات و دغدغه‌های انجمن برنج ایران بوده که خوشبختانه طی چندسال اخیر نسبت به برداشت با کمباین‌های شالیتراش اقدام‌های موثری صورت گرفته است.
 


Page Generated in 0/0054 sec