printlogo


کد خبر: 162426تاریخ: 1395/5/31 00:00
طلای تاریخی حسن یزدانی بعد از برنز ارزشمند حسن رحیمی
شروع توفانی پسران رسول

گروه ورزشی: کشتی‌گیر 22 ساله تیم ملی ایران با شایستگی مدال طلای المپیک 2016 ریو را به دست آورد و کشتی آزاد ایران را به نخستین طلای خود در ریو رساند. حسن یزدانی، کشتی‌گیر جوان جویباری دست به کار بزرگی زد و نام خود را برای همیشه در تاریخ کشتی ایران و جهان جاودانه کرد. این کشتی‌گیر 22 ساله که به فینال وزن 74 کیلوگرم المپیک راه یافته بود در دیدار فینال برابر حریف روس قرار گرفت و موفق شد با پیروزی‌ای که به دست آورد  در نخستین حضورش در المپیک گردن‌آویز طلا را به دست آورد. یزدانی جوان‌ترین کشتی‌گیر ایران است که موفق شده مدال طلای المپیک را از آن خود کند.  او مدال طلای المپیک را پس از ۱۶ سال نصیب کشتی آزاد ایران کرد. حسن یزدانی در دیدار فینال به مصاف انور گدویف از روسیه رفت و در حالی که تا دقایق پایانی با نتیجه 6 بر 2 از حریف خود عقب بود در لحظات پایانی 4 امتیاز شیرین  به دست آورد تا مدال خوش‌رنگ طلای المپیک را تصاحب کند.  در دیدار دیگر نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد ایران با پیروزی در دیدار رده‌بندی مدال برنز را از آن خود کرد. حسن رحیمی در دیدار رده‌بندی رقابت‌های وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو به مصاف «بونه رودریگز» از کوبا رفت و در حالی که 7 بر صفر پیش بود توانست  با ضربه فنی بر حریف غلبه کند و صاحب مدال برنز المپیک شود. حسن رحیمی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم «گارنیک مناتساکانیان» از ارمنستان را با نتیجه ۱۱ بر صفر شکست داد و در دور سوم نیز «ویکتورلبدف» از روسیه را با نتیجه ۶ بر یک از پیش رو برداشت. او در نیمه نهایی رودرروی «ری هیگوچی» از ژاپن قرار گرفت اما با نتیجه ۱۰ بر ۵ شکست خورد و در یکقدمی رسیدن به فینال متوقف شد.
می‌خواستم ۱۰ بر صفر برنده شوم!
آزادکار وزن ۷۴ کیلوگرم تیم روسیه بعد از ناکامی برابر حسن یزدانی در المپیک ریو، گفت: می‌خواستم با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شوم اما در مقابل این کشتی‌گیر ایرانی مجازات شدم. انور گدویف دارنده مدال نقره المپیک ریو بعد از شکست مقابل حسن یزدانی با بیان این مطلب گفت: بانداژ پزشکان به دلیل مصدومیتم باعث شد نتوانم به‌درستی نفس بکشم و اتفاقات و حواشی مسابقه را ببینم. وی ادامه داد: قبول دارم در این نتیجه خودم مقصر هستم، البته مدال نقره بهتر از مدال برنز است.  هر چند می‌دانم این یک توجیه است و من مقابل کشتی‌گیر ایرانی مجازات شدم.
دارنده مدال برنز جهان درباره پیروزی مقابل باروز آمریکایی هم گفت: کشتی‌گیران آمریکایی تنها از نظر توان فیزیکی و انفجاری قدرت بالایی دارند ولی از نظر تکنیکی و تاکتیکی بسیار عقب‌تر از سایر کشتی‌گیران هستند. وی در پایان گفت: هدفم مدال طلا بود ولی گاهی در زندگی آن چیزی که می‌خواهی نمی‌شود و برای این نتیجه عذرخواهی می‌کنم.
رحیمی: باید فینالیست می‌شدم
آزادکار وزن ٥٧کیلوگرم کشورمان پس از کسب مدال برنز المپیک ریو گفت: از عملکردم راضی نیستم، اما همین که با دست پر به ایران بازمی‌گردم، خدا را شکر می‌کنم. حسن رحیمی که با غلبه بر حریف کوبایی به مدال برنز المپیک ریو دست یافت، اظهار داشت: خدا را شکر که این مبارزه را بردم و مدال گرفتم، البته در کل از عملکردم راضی نبودم اما همین که دست پر بازمی‌گردم جای  شکر دارد.
وی ادامه داد: از همه مردم تشکر می‌کنم که با دعای خیرشان ما را حمایت کردند. رحیمی با تاکید بر اینکه باید فینالیست می‌شدم، تصریح کرد: در مبارزه با حریف ژاپنی نتوانستم به نتیجه برسم، فاصله من با حریف ژاپنی کم شد، وزن هم کم کرده بود و همین باعث شد بدنم خالی کند، البته داوری هم در این مبارزه تاثیر  داشت.
یزدانی: خوشحالم طلسم‌شکنی کردم
آزادکار وزن ٧٤ کیلوگرم ایران پس از کسب مدال طلای این وزن در المپیک ریو گفت: خوشحالم که کسب این مدال با طلسم‌شکنی همراه بود.  حسن یزدانی پس از کسب مدال طلای المپیک ریو اظهار داشت: خیلی کشتی سختی بود اما عزمم را جزم کردم تا برنده شوم.  همه حریفان برای موفقیت به المپیک آمده بودند.  با این حال در کشتی اول مبارزه آسانی داشتم ولی در مبارزه دوم کمی با مشکل بدنی مواجه شدم که خدا را شکر به پیروزی رسیدم.
مرد طلایی کشتی آزاد ایران خاطرنشان کرد: حریف روس کشتی‌گیر کاربلد و بزرگی بود و بسیار تمارض کرد و داوری نیز دچار نقایصی بود.  روس‌ها کم‌نفس هستند و می‌دانستم که باید چگونه با وی مبارزه کنم.  پزشک مسابقات اعلام کرده بود وی نمی‌تواند مبارزه کند ولی چون داوری‌ها با روسیه بود از این حریف حمایت می‌کردند. وی درباره عدم مبارزه با جردن باروز آمریکایی هم گفت: کشتی‌گیر خوبی است اما به حریف روس باخت و در نهایت نتوانستم با وی مبارزه کنم. 2 سال سخت تلاش کردم و امروز نتیجه‌اش را گرفتم و این مدال را تقدیم به مردم ایران می‌کنم. وی ضمن قدردانی از خانواده‌اش که همیشه وی را حمایت کردند، تصریح کرد: خوشحالم که با مدالم طلسم‌شکنی کردم.  لطف خدا شامل حال من شد تا بتوانم به این موفقیت دست پیدا کنم.
جدال یزدانی و گدویف مثل فیلم‌های دوران جنگ بود!
 قهرمان نامدار روس و دارنده 4 مدال طلای المپیک، گفت: «گدویف» مقابل حسن یزدانی به عنوان یکی از بهترین مبارزان جهان شکست خورد. «بوایسار سایتی‌اف» آزادکار افسانه‌ای روس‌ها بعد از شکست هموطن خود در رقابت‌های المپیک ریو مقابل کشتی‌گیر ایرانی، افزود: گدویف نشان داد شجاعت بالایی دارد اما آسیب‌دیدگی جدی اجازه نداد مقابل حسن یزدانی، یکی از بهترین مبارزان جهان به پیروزی برسد.
وی خاطرنشان کرد: مبارزه پایانی مانند فیلم‌های قهرمانان دوران جنگ بود و گدویف یک قهرمان واقعی است. همچنین رئیس کمیته ملی المپیک روسیه نیز در این زمینه گفت: گدویف با آسیب‌دیدگی جدی مواجه بود و این باعث تاسف است که در ثانیه‌های پایانی نتیجه را واگذار کرد ولی با توجه به این مصدومیت خوب مبارزه کرد.
 


Page Generated in 0/0071 sec