printlogo


کد خبر: 162429تاریخ: 1395/5/31 00:00
درخواست نمایندگان، کارشناسان و تشکل‌های دانشجویی درباره جلسه امروز بررسی قراردادهای جدید نفتی در مجلس
فقط علنی

در حالی که پرونده فساد نفتی کرسنت با سوالات و ابهامات اساسی درباره نقش دولتمردان وقت و شخص بیژن نامدارزنگنه در این قرارداد یکطرفه و پرضرر، در ایران از سوی نهادهای امنیتی و قضایی به درستی بررسی و تبیین نشده است، خبرها از قراردادهای محرمانه جدید نفتی وزارت نفت زنگنه با همان شیوه سابق حکایت دارد. نگرانی از عقد قراردادهای جدید نفتی که تبعات آن تا چند دهه دیگر گریبانگیر کشور می‌شود، باعث شد 139 بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در 2 نامه جداگانه به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از وی بخواهند مجلس به قراردادهای نفتی ورود و آن را فارغ از نگاه‌های سیاسی بررسی کند.
در نامه بسیج 139 دانشگاه کشور با احساس خطر از قراردادهای جدید نفتی موسوم به «IPC» آمده است: متأسفانه این قراردادها به‌صورت محرمانه شکل گرفته و همین مساله خود نگرانی‌های فراوانی را فراهم آورده است. بی‌شک اطلاع یافتن ملت ایران که خود برای استقلال صنعت نفت و عدم وابستگی به غرب تلاش کرده و خون دل‌ها خورده‌اند از این قراردادها امری ضروری است.در ادامه تأکید شده است: آنچه امروز موجب نگرانی شده است عدم روشنگری و پاسخگویی مسؤولان ذی‌ربط نسبت به مساله قراردادهای نفتی است و باید مجلس شورای اسلامی بنا بر وظیفه قانونی خود و با توجه به اصول 76 و 77 قانون اساسی که حق تحقیق و تفحص در تمام مسائل کشور را به‌عهده دارد و نیز تأکید بر این نکته که تمام عهدنامه‌ها و قراردادهای خارجی در جمهوری اسلامی باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد، با بررسی صحیح و جامع این پرونده، مانع بروز اتفاقات و خسارات غیر قابل جبران به منافع ملی و استقلال نفتی کشور شود. فعالان دانشجویی در ادامه تصریح کرده‌اند: متأسفانه بعضاً با غفلت مسؤولان، تجربه استات‌اویل‌ها و برجام‌ها نمونه واضح فریبکاری‌هایی است که با غفلت و عدم توجه مسؤولان شاهد وقوع آن بوده‌ایم. امروز انتظار جنبش دانشجویی و آحاد مردم آن است در شرایطی که مسؤولان دولتی و وزارت نفت پاسخی نسبت به این مهم ابراز نمی‌دارند، مجلس شورای اسلامی به‌عنوان زبان گویای ملت که باید تنها و تنها مردم را در نظر بگیرد، مانع ضایع شدن حقوق ملی و پاسخگو به مردم باشد. تجربه نزدیک به یک دهه حضور در کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی قطعاً اهمیت این بررسی و پاسخگویی به این مهم را برای شما حل کرده است.
در پایان این نامه آمده است: از آنجا که اشکالات و ایرادات صاحبان نظر و اساتید محترم و صاحبنظر درباره این قراردادها از جمله در نظر نگرفتن دقیق اولویت‌های علمی و توان داخلی، ابهاماتی در شیوه داوری در زمان بروز اختلافات، نقض حاکمیت ملی بر منافع نفتی، از بین رفتن توان داخلی و نیروهای درونی و دیگر اشکالات موجود همچنان باقی است، لازم می‌نماید این قراردادها به‌صورت کارشناسانه و فراجناحانه مورد مداقه قرار گیرد. از همین‌رو از جنابعالی به‌عنوان ریاست محترم مجلس شورای اسلامی  درخواست می‌شود این قراردادها را به‌صورت مشخص در صحن علنی و با نظر کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار داده و مردم شریف ایران را در جریان این بررسی قرار دهید. از شما انتظار می‌رود در این‌باره نیز همانند موارد مشابه گذشته با رویکردهای جناحی نظر نمایندگان ملت به بازی گرفته نشود.
اجازه ثبت قراردادهای ننگین را ندهید
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در نامه خود از رئیس مجلس خواستند به مسؤولانی که در سابقه خود تعهدات ننگینی همچون کرسنت را به یادگار گذاشته‌اند، اجازه عقد قراردادهای ننگین دیگری را ندهد.
در این نامه با اشاره به دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر نحوه ورود جریان دانشجویی به ماجرای قراردادهای نفتی آمده است: جنبش دانشجویی و بویژه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل موضوع را به‌دقت دنبال کرد و در نتیجه ابهامات بسیاری در این ‌زمینه ملاحظه شد. نخستین نقیصه ملاحظه شده در روند مذکور، بی‌توجهی به هامش مقام معظم رهبری بر نامه ریاست محترم جمهور بود که ایشان ضمن برشمردن 15 بند ایراد اصلی مدل جدید، خواستار بررسی دقیق نقطه نظرات منتقدان و کارشناسان امر شدند، ولیکن متأسفانه با وجود تذکر ایشان، مجدداً این موضوع مورد بی‌توجهی وزارت نفت و مع‌الاسف ستاد اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و مصوبه دوم ‌هیات دولت درباره قراردادها صادر شد که بنابر نظر تمام کارشناسان موضوع ایرادات جدی آن همچنان به‌قوت خود باقی مانده است (10 ایراد از 15 ایراد گزارش رهبری). اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: پس از آن با توجه به ضرورت موضوع و تبعات خطرناک آن برای کشور، منتقدان متخصص و نیز تشکل‌های انقلابی دانشجویی موضوع را دنبال کرده و در نهایت با بیداری و تدبیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و هیات تطبیق به‌عنوان بازوی مشورتی جنابعالی، موضوع در دستور کار بررسی مجلس قرار گرفت. در قسمتی دیگر از این نامه آمده است: از جنابعالی انتظار می‌رود با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین نامه دفتر ایشان خطاب به جنابعالی و تأکید مجدد بر رعایت یک به یک مفاد اعلام شده پیشین، حامی و پشتیبان ولایت در این گلوگاه خطیر باشید. همچنین انتظار می‌رود مجلس با توجه به اهمیت قراردادهای نفتی و کلان کشور نسبت به بازنگری قراردادهای این حوزه اقدام کند و تصویب نهایی این موضوعات در اختیار نمایندگان خانه ملت قرار گیرد.

قراردادهای جدید نفتی مغایر مصالح کشور است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قراردادهای جدید نفتی را مغایر با مصالح نظام دانست و گفت ابهامات این قراردادها باید برطرف شود. قره‌خانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به موضوع قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: با توجه به نظر کارشناسان در بخشی از این قراردادها ابهاماتی وجود دارد از جمله اینکه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب رعایت نشده و باید این ابهامات رفع شود. وی افزود: کمیسیون انرژی مجلس در کنار نظرات کارشناسی کمیته‌ای مستقل از منتقدان، دبیر هیات تطبیق مجلس، وزیر نفت و مدیران نفتی تشکیل داده تا این موارد را پیگیری کنند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: طی نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس هم درخواست شده نظرات کارشناسی خود را درباره قراردادهای جدید نفتی به این کمیته ارائه دهند. قره‌خانی تأکید کرد: در این قراردادها مواردی که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب یا مصالح نظام مغایرت داشته باشد باید اصلاح شود. نگرانی‌هایی در این قراردادها احساس می‌شود که امیدواریم آنها نیز بزودی مرتفع شود. وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس تا اصلاح ابهامات قراردادهای جدید نفتی موضوع را پیگیری خواهد کرد، گفت: شورایعالی انرژی، کمیسیون انرژی و وزارت نفت چندین جلسه برگزار کردند و برای تکمیل این جلسات و روند اصلاح قراردادها، از وزیر نفت دعوت شد در صحن علنی مجلس درباره موارد مبهم توضیحات لازم را ارائه دهد.
 


Page Generated in 0/0071 sec