printlogo


کد خبر: 162628تاریخ: 1395/6/4 00:00
محمدرضا سنگری در نشست خبری دومین جشنواره ادبی «خاتم» مطرح کرد
بازشناسی سیره پیامبر با بهره‌گیری از حوزه ادبیات

رئیس هیات علمی جشنواره «خاتم» گفت: در دوره اول جشنواره به برخی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه ادبیات گوشزد کردم که شرکت نکنند چون چهره خوبی نداشت که یک نوجوان 15 ساله برگزیده شود و آن چهره مشهور بی‌نصیب بماند. به گزارش فارس، علی‌اکبر اشعری در نشست رسانه‌ای دومین جشنواره ادبی خاتم با اشاره به دوره پیشین این جشنواره گفت: جشنواره ادبی خاتم با محوریت سیره پیامبر اسلام در اولین دوره با همکاری بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق‌(ع)، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی و مؤسسه شهر کتاب برگزار شد. وی افزود: با توجه به فرصت کوتاهی که برای دوره قبل داشتیم، نتوانستیم اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای آن دوره داشته باشیم. اما با این وجود 950 اثر به دبیرخانه رسید که 750 اثر آن قابلیت داوری داشت. این میزان مشارکت برگزارکنندگان را راسخ‌تر کرد دوره دوم را با جدیت پیگیری کنند که پوستر این دوره با حضور نویسندگان در ماه مبارک رمضان رونمایی شد. ارسال 750 اثر قابل داوری در دوره اول به ما نشان داد که نسل جوان با زندگی پیامبر آشنایی درستی ندارند. مقابله با هجمه‌های جهانی در قبال پیامبر یکی دیگر از اتفاقاتی است که به واسطه این جشنواره رقم خواهد خورد.
استعدادیابی در جشنواره
سنگری در پایان گفت: دوره اول جشنواره به ما نشان داد که چه استعدادهایی در نوجوانان در حوزه نوشتن وجود دارد و همین سبب شد که من به برخی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه ادبیات گوشزد کنم که شرکت نکنند چون چهره خوبی نداشت که یک نوجوان 15 ساله برگزیده شود و آن چهره مشهور بی‌نصیب بماند. همچنین حضور پررنگ دختران داستان‌نویس در این دوره چشم‌نواز بود. رساندن صدای پیامبر به امروز یکی از مسائلی است که باید به آن پرداخته شود و خوب است مورد اشاره قرار گیرد که پیامبر به امروز تعلق دارد ارتباط پیامبر با امروز باید در آثار بازنمایی شود زیرا آثار دوره قبل بیشتر بازنویسی تاریخ بود.
توجه به آثار ادبی در ارتباط با پیامبر(ص)
مجید قیصری، دبیر این جشنواره در بخش دیگری از این نشست گفت: از مجموعه آثار راه یافته به مرحله نهایی 3 مجموعه داستان منتشر خواهد شد که یک مجموعه مربوط به آثار برگزیده بخش بزرگسال و یک مجموعه مربوط به بخش کودک و نوجوان خواهد بود همچنین یک مجموعه نیز از مجموع 66 اثر نهایی توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر می‌شود.
تربیت نسل جدیدی از نویسندگان
در ادامه نشست، محسن چینی‌فروشان با اشاره به شخصیت پیامبر اسلام و اهمیت پرداختن به ایشان تأکید کرد: درباره شخصیت پیامبر هر مسلمانی وظیفه دارد که به قدر وسع خود تلاش کند، منتها در برخی شرایط زمانی این وظیفه مضاعف می‌شود و ما امروز در چنین شرایطی هستیم. چهره‌ای که از اسلام و پیامبر ارائه می‌شود آن چهره اصلی نیست و ما باید با استفاده از ابزارهای فرهنگی چهره واقعی پیامبر رحمت را به جهان معرفی کنیم. وی افزود: اگر در این دوره نیز به داستان کوتاه پرداختیم به این خاطر بود که استنباط کردیم این ژانر هنوز ظرفیت دارد که در آن دست به تولید بزنیم و همانطور که می‌دانید داستان کوتاه، مادر است و در سال دوم نیز به این حوزه می‌پردازیم.


Page Generated in 0/0162 sec