printlogo


کد خبر: 162637تاریخ: 1395/6/4 00:00
اخبار

پوتین برای تماشای فوتبال به ترکیه می‌رود
پشت پرده دیدار معاون میت  با مقامات سوری
طی هفته گذشته رسانه‌های عربی مدعی دیدار معاون هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) از دمشق و رایزنی‌اش با مسؤولان امنیتی سوریه درباره اقدامات و تحرکات تروریست‌های کرد پ‌ک‌ک شده بودند که طبیعتا بلافاصله سفارت ترکیه در بیروت این خبر را تکذیب کرد. اما به گفته یکی از منابع سوری، در حقیقت این دیدار کمی پیش‌تر- 2 هفته پیش- در یک کشور سوم انجام شده و دمشق به طرف ترک قول داده بود کردهای شورشی حاضر در شمال این کشور بویژه گروه موسوم به آسایش را بخشی از پ‌ک‌ک دانسته و با آنها برخورد کند. اما درباره اینکه چرا نزدیک‌ترین سفارتخانه ترکیه به دمشق یعنی در بیروت چنین دیداری را تکذیب کرده باید گفت اگر تصویری ولو مات از چنین دیداری میان مقامات عالی 2 کشور منتشر شود، شیرازه گروهک‌های تروریستی حاضر در شمال سوریه که ترکیه را تکیه‌گاه خود می‌دانند از هم خواهد پاشید. از این رو از سوی کاخ آک‌سارای  تاکید می‌شود ترک‌ها به هیچ عنوان در خاک سوریه حاضر به ملاقات با همتایان سوری خود، آن هم در این شرایط نخواهند شد. همچنین رسانه‌های ترکیه گزارش دادند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چهارشنبه آینده برای تماشای بازی دوستانه فوتبال میان تیم‌های ملی روسیه و ترکیه که در آنتالیا برگزار می‌شود، به این کشور سفر خواهد کرد. خبرگزاری دوغان همچنین اعلام کرده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز برای تماشای این بازی حاضر خواهد بود. رسانه‌های محلی ترکیه ۲۸ ژوئیه گزارش داده بودند که آنکارا پیش از بازی‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ میزبان روسیه در یک بازی فوتبال دوستانه خواهد بود.

تظاهرات آنکارا همزمان با سفر بایدن
معترضان ترکیه‌ای، روز گذشته همزمان با ورود جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به ترکیه، در خیابان‌های آنکارا تظاهرات برپا کردند. معترضان با به دست گرفتن پلاکاردهایی به حضور «فتح‌الله گولن»، چهره اصلی مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که به ادعای آنکارا در پشت پرده کودتای نافرجام 15 ژوئیه ترکیه است، اعتراض کردند. روی این پلاکاردها نوشته شده بود: «اگر بن لادن در ترکیه بود و ما او را بعد از حملات 11 سپتامبر تحویل شما نمی‌دادیم، چه می‌شد؟»


شکست تروریست‌ها در تپه راهبردی جنوب حلب
ارتش و دفاع مردمی سوریه حملات شدید و مکانیزه عناصر تروریستی جفش و احرارالشام در اطراف تپه راهبردی ام‌القرع در حومه جنوبی حلب را دفع و تلفات و خسارات سنگینی به دشمن تحمیل کردند. در ادامه عملیات ارتش در حلب، چندین مجتمع مسکونی در جبهه پروژه 1070 واحدی در غرب این شهر بعد از درگیری‌های شدید با تروریست‌ها و حمله توپخانه‌ای و موشکی به مواضع آنها در این منطقه، به کنترل خود درآمد. در همین حال منابع اطلاع‌رسانی تکفیری‌ها از کشته شدن زکی الطقیقه، یکی از سرکرده‌های نظامی گروه تروریستی جیش‌الفتح در درگیری با ارتش سوریه در جنوب حلب خبر دادند.

نقش فرانسه در جنایت شیمیایی غوطه دمشق
بر مبنای اسناد ارائه شده از سوی دولت سوریه به شورای امنیت سازمان ملل، سازمان‎های اطلاعاتی فرانسه عامل هماهنگ‌کننده حمله شیمیایی مرگباری بودند که در سال 2013 میلادی در غوطه شرقی در حومه دمشق، رخ داد تا بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل را از بررسی اقدامات تروریستی تکفیری‌ها در حلب، بازدارند.  در تاریخ 30 مرداد 1392، صدها نفر در اثر حمله با گاز سارین در غوطه کشته شدند. بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه (اول شهریور) در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بحران سوریه، گفت: «استفاده از تسلیحات شیمیایی در منطقه دمشق برای این صورت گرفت که دکتر آکه سلستروم (رئیس گروه بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل) به حلب نرود چون (فرانسه) می‎دانست چه کسی در حلب از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است».
 


Page Generated in 0/0076 sec