printlogo


کد خبر: 162647تاریخ: 1395/6/4 00:00
نمایندگان از پاسخ وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه کمیسیون آموزش مجلس قانع نشدند
فانی در یک قدمی استیضاح

گروه اجتماعی: جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد اما فانی در قانع کردن نمایندگان و طراحان استیضاح ناکام ماند، بر این اساس نخستین جلسه استیضاح در مجلس دهم با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار خواهد شد و در حقیقت فانی در یک قدمی استیضاح است. وجود مشکلات متعدد در آموزش‌وپرورش و نارضایتی فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها از شیوه اداره این وزارتخانه فهرست گلایه‌ها از آموزش‌وپرورش را طولانی کرده است به نحوی که پس از نمایندگان مجلس نهم، حالا وکلای ملت در مجلس دهم نیز مجبور به واکنش نسبت به این موضوع شده‌اند. این در حالی است که در مجلس دهم و همزمان با بالا گرفتن انتقادات از آموزش‌وپرورش، طرح دوباره استیضاح علی‌اصغر فانی در مجلس کلید خورد و اعضای کمیسیون آموزش مجلس با دعوت از وزیر آموزش‌وپرورش خواستار پاسخگویی وی نسبت به مشکلات موجود و پرسش‌های مطرح شده در طرح استیضاح شدند اما عصر روز سه‌شنبه دوم شهریور فانی در پاسخگویی به نمایندگان موفق عمل نکرد و در صورتی که استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم در یکی جلسات علنی مجلس مطرح شود، نخستین استیضاح مجلس دهم از زمان تشکیل تاکنون خواهد بود.
رکوردشکنی فانی در استیضاح
در همین باره تسنیم نوشت: با مطرح شدن دوباره بحث استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در مجلس دهم این پرسش مطرح است که چه عواملی باعث شده فانی به عنوان رکوردار کابینه یازدهم در بحث استیضاح و دریافت کارت زرد از مجلس شناخته شود. زمزمه‌های استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش از مجلس نهم به گوش رسید. به گونه‌ای که وی در سال 93 دو کارت زرد از مجلس نهم دریافت کرد  و در تیرماه سال 94 نمایندگان مجلس نهم  استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را در صحن علنی مجلس مطرح کردند که با 167 رای مخالف نمایندگان، فانی از ورطه استیضاح رهایی یافت اما تنها چند ماه پس از استیضاح در 30 آذر  94 فانی سومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد و بار دیگر در دی ماه سال 94 چهارمین کارت زرد خود را گرفت. در بررسی دلایل کارت‌های زرد متعدد مجلس نهم به وزیر آموزش‌وپرورش و حتی دعوت وی به جلسه استیضاح به این نتیجه می‌رسیم که اغلب آنها نسبت به عملکرد ضعیف فانی در مجموعه آموزش‌وپرورش گلایه دارند.
جمع‌آوری 77 امضا برای استیضاح
در عین حال طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در مجلس دهم نیز به امضای 77 نفر از وکلای خانه ملت رسیده است و در متن طرح استیضاح نیز بر مشکلاتی مانند ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش‌وپرورش، ناتوانی در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش‌وپرورش،  ناتوانی در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان براساس اصل 30 قانون اساسی تاکید شده است.  
مهم‌ترین دلایل استیضاح وزیر
در همین حال ناتوانی در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور،  ناتوانی در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته، ناتوانی در حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها، انجام نگرفتن اقدام جدی و مؤثر در جهت تدوین و ارائه نقشه راه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نبود رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان، نداشتن برنامه مدون، مؤثر و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری برنامه‌های آموزشی و پرورشی و نداشتن برنامه و نظام مشخص و مؤثر در استقرار نظام پویا و جامع رصد، نظارت،‌ ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و کیفی نیروی انسانی از دیگر دلایل استیضاح فانی عنوان شده است.


Page Generated in 0/0123 sec