printlogo


کد خبر: 162652تاریخ: 1395/6/4 00:00
نخستین همایش محله مسجدمحور برگزار شد
تأکید بر نقش حیاتی مساجد در بقای انقلاب

گروه اجتماعی: نخستین همایش محله مسجدمحور با حضور محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و اعضای شورای شهر در حسینیه ارشاد برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، نخستین همایش محله مسجدمحور دوم شهریور از سوی قرارگاه فرهنگی شهید عبدالله میثمی در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد و در این مراسم از ائمه جماعات شاخص تهران تقدیر به عمل آمد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران طی سخنانی در این همایش با تاکید بر اهمیت مسجد، اظهار داشت: امروز مسجد نتوانسته است محور حرکت‌های فرهنگی ما در هویت‌بخشی باشد و نقشی که امروز مسجد باید در زندگی خانواده‌ها ایفا کند، آن طور که باید و شاید ایفا نشده است. وی تاکید کرد: مجموعه دست‌اندرکاران مسجد و در راس آن امام جماعت که محوریت مسجد را دارد، باید کاری کنند که مسجد محل حل دغدغه‌های مردم باشد؛ چرا که مردم دغدغه‌های مادی و معنوی دارند و اگر مسجد محل توجه به دغدغه‌های مردم باشد بدون شک محل رجوع مردم نیز خواهد بود. شهردار تهران یادآور شد: در این موضوع حق نداریم کسی را از ورود به مسجد محروم کنیم بلکه در مسجد به روی همه شهروندان با هر سلیقه‌ای باز است.
نقش حیاتی مسجد در بقای انقلاب
همچنین آیت‌الله نوری‌همدانی در پیامی به نخستین همایش محله مسجدمحور اعلام کرد: مسجد همانطور که امام بزرگوار بارها در کلام نورانی‌شان اشاره فرمودند که مساجد سنگر است و این سنگرها را باید پرکرد،  نقشی حیاتی در حفظ و بقای انقلاب اسلامی دارد. در بخش‌هایی دیگر از متن پیام آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی به نخستین همایش محله مسجدمحور که در حسینیه ارشاد تهران قرائت شد، آمده است: جایگاه و اهمیت مسجد در اسلام بسیار مهم است و نقش محوری دارد، در قرآن کریم 28 بار کلمه مسجد به کار رفته است که البته 22 بار به صورت مفرد و 6 بار هم به صورت جمع یعنی مساجد ذکر شده است و 3 بار هم کلمه مساجد با قید الله (مساجدالله) آمده که می‌خواهد تاکید کند مساجد خانه‌های پروردگار هستند و چون خانه خدا بوده و از قداست ذاتی برخوردار می‌شوند هرکسی توفیق خدمتگزاری به مساجد را ندارد. در ادامه این پیام با اشاره به آیه 17 سوره توبه عنوان شده است: این آیه شریفه نیز بخوبی این معنا را می‌رساند که مشرکان در حالی که عملکردشان به کفرشان گواهی می‌دهد، حق ندارند مسجدهای خدا را آباد کنند و اگر هم این کار را بکنند، اعمال آنها تباه است و برای همیشه در آتش دوزخ می‌مانند. بنابراین مسجد خانه خداست و جای مومنان و پاکان است و محلی است برای اجتماع مسلمین و رسیدگی به امور مسلمانان و نقشی اساسی و محوری در فعالیت‌های دینی، اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی دارد.
مسجد مرکز هدایت افکار مردمی
علاوه بر این آیت‌الله علوی‌گرگانی طی پیامی با بیان اینکه مسجد از اولین پایگاه‌های دینی مردمی است که پیامبر بزرگوار اسلام در شهر مدینه در ابتدای ورود خود بنا کرد و با این بنا نقش پررنگ و بااهمیت آن را بر همگان آشکار کرد، اظهارداشت: دین مبین اسلام به اجتماع مردمی به عنوان ابزاری مهم برای پیشبرد اهداف اسلامی و به مسجد به عنوان مرکزی برای تنظیم و برنامه‌ریزی و هدایت افکار مردمی می‌نگرد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز ضمن تبریک به دست‌اندرکاران این همایش بیان داشت: مسجد در آغاز اسلام کانون همه فعالیت‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی مسلمانان بوده است. وی با اعلام اینکه اگر بخواهیم در برابر دشمنان بایستیم باید مسجد به صورت محور برای همه فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی درآید، افزود: این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی کامل و جامعی دارد که امیدواریم تشکیل‌دهندگان این همایش دست به دست هم‌ دهند و برنامه‌ای در خور این کار تهیه  کنند و سپس به اجرا درآید.
 


Page Generated in 0/0070 sec