printlogo


کد خبر: 163216تاریخ: 1395/6/15 00:00
رئیس جدید اتاق ایران از مشهد

گروه اقتصادی: روز گذشته انتخابات میان‌دوره‌ای هشتمین دوره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای انتخاب رئیس جدید اتاق ایران برگزار شد.  به گزارش «وطن امروز» ریاست این جلسه را علاء میرمحمدصادقی برعهده داشت و فرهاد فزونی و محسن احتشام به‌عنوان ناظر و سهیلا عموری هم به‌عنوان منشی انتخاب شدند. تا پیش از برگزاری انتخابات مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق مشهد و حسین پیرمؤذن رئیس اتاق اردبیل آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست اتاق اعلام کردند اما درنهایت پیرمؤذن به نفع شافعی از دور انتخابات خارج شد. برای برگزاری انتخابات دیروز 401 تن از 449 عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در طبقه دهم این اتاق حاضر بودند و اگرچه بی‌نظمی‌هایی در برپایی انتخابات دیده‌ می‌شد اما در نهایت 397 تن رأی خود را به گلدان‌ها انداختند که پس از شمارش آرا، تعداد 5 رأی مخدوش بود و سهم غلامحسین شافعی از آرای درست 198 رأی و سهم مسعود خوانساری 194 رأی بود؛ بنابراین شافعی برای دومین بار و البته این‌بار در دوره هشتم به‌عنوان رئیس اتاق ایران برگزیده شد. شافعی پیش‌ از این نیز در دوره هفتم و پس از رفتن محمد نهاوندیان به نهاد رئیس‌جمهوری در سال 92، به مدت یک سال و نیم رئیس اتاق ایران انتخاب شده بود. انتخابات روز گذشته پس از استعفای محسن جلال‌پور به‌دلیل آنچه آن را بیماری قلبی عنوان کرد، برگزار شد. جلال‌پور مدت 14 ماه رئیس اتاق بود. حال با رئیس شدن شافعی و خالی شدن یک پست در هیأت‌ رئیسه، در جلسه بعدی هیأت نمایندگان اتاق ایران، جایگزین وی انتخاب خواهد شد. اکنون پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اول اتاق ایران و مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری، حسین پیرمؤذن و کیوان کاشفی دیگر اعضای هیأت‌ رئیسه اتاق ایران هستند.
خط بطلان خوانساری بر عملکرد اتاق ایران
در مدت زمان قبل از برگزاری انتخابات که هریک از نامزدها اجازه سخن گفتن داشتند، مسعود خوانساری در سخنانی همه عملکرد اتاق ایران در سال‌های گذشته تاکنون را به باد انتقاد گرفت. خوانساری عدم چابک‌سازی، پایین بودن کمیت و کیفیت آموزشی، عدم مدیریت درست، نداشتن فرهنگ سازمانی، تمرکز امور در دست رئیس و هیأت رئیسه، جذب منابع زیاد از بخش خصوصی و هزینه کردن آن در اتاق بدون بازدهی مطلوب و کاربردی نبودن گزارش‌های کارشناسی به دست آمده در اتاق را از جمله معضلات وضعیت موجود اتاق ایران برشمرد و از آن انتقاد کرد. او با بیان اینکه وضع اقتصاد کشور طبیعی نیست و در تنگنای توسعه‌نیافتگی و رکود فرو رفته تصریح کرد که اقتصاد ایران برای پیشرفت کمتر از هر زمان دیگری امید دارد و چرخ کارخانجات به سختی می‌چرخد. وی با شبیه دانستن شرایط فعلی کشور با زمان پس از جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد که به خاطر کاهش قیمت نفت، دولت توان مالی خود را از دست داده و نظام بانکی با بحران جدی روبه‌رو شده است. در این شرایط بنگاه‌ها در تأمین منابع خود با مشکل جدی روبه‌رو شده‌اند و بیکاری و رکود بر اقتصاد کشور سایه افکنده است. به باور او دولت بزرگ که بیشترین دخالت‌های ریز و درشت را در اقتصاد کشور دارد نمی‌تواند شرایط مناسبی را ایجاد کند و باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی واقعی به عرصه بیاید. خوانساری تک‌نرخی شدن ارز، اصلاح نظام یارانه‌ای، عدم پرداخت یارانه نقدی به مردم، بهبود فضای کسب‌وکار و تأمین اجتماعی و مسائل بانکی را از کارهایی دانست که باید در دستور کار قرار گیرد.
 بله قربان‌گوی دولت نیستیم
غلامحسین شافعی هم در مدت زمان پیش از برگزاری انتخابات به سابقه کاری و تولیدی خود اشاره کرد و بر تقویت بنیه‌های درونی اتاق، پاسخگویی و مسؤولیت‌پذیری، چابکی و حذف بروکراسی، خدمات‌رسانی، شفاف‌سازی و تقویت بدنه کارشناسی اتاق ایران تأکید کرد. شافعی با تصریح اینکه ما نه اپوزیسیون هستیم و نه بله‌قربان‌گوی دولت ادامه داد که ما یار مشفق دولتیم و باید به کارمان ادامه دهیم. او خواستار ائتلاف سازنده میان بخش خصوصی شد و با اشاره به ائتلاف تشکیل‌شده میان 3 اتاق استانی خواستار گسترش آن به همه اتاق‌های استانی شد. شافعی با بیان اینکه دولت نباید به ما به‌عنوان بدهی نگاه کند بلکه باید به ما به‌عنوان دارایی نگاه کند، یادآور شد که جناح‌های سیاسی حق ورود به اتاق بازرگانی را ندارند و دلیل موفقیت اتاق هم عدم ورود به بازی و جناح‌بندی‌های سیاسی بوده است و در ادامه راه نیز باید از هرگونه مداخله در آن جلوگیری شود.


Page Generated in 0/0173 sec